• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åretruntdäck

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har hittills varit skeptisk till åretrunt däck, främst för att jag vill ha den extra säkerhet ett CP klassat däck innebär.
Nu har Continetal kommit med ett sådant däck. Kollade med Continental Sverige, men de visste ingenting
Holland är det enda land jag kan hitta, som marknadsför däcken i "våra" husbilsdimensioner
Kolla bifogade sidor som jag hämtat från Continental
/ Thomas
 

Bilagor

  • VanContact™ Camper.pdf
    252,6 KB · Visningar: 160
  • VanContact™ Camper NL.pdf
    482 KB · Visningar: 103

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Van Contact Camper finns som 18” i Sverige nu så 16” kommer väl. Dom nya däcken har alla vintermärkningar som ett däck kan ha M+S,snöflinga och alptopp, men det är inte godkänt vinterdäck i Sverige. Vanco Four Season 2 är heller inte godkänt. Det är glädjande att det händer något nytt med dom gamla campingdäcken!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vet faktiskt inte vilka som är "åretruntdäck" på listan. Där finns ju däckfabrikat som man aldrig hört talas om. Sedan kan man ju ifrågasätta om listan är "up to date", mina Vredestein comtrac 2 all season finns inte med trots att dom är märkta enl.transportstyrelsen, alptopp, snöstjärna etc. & dom går att köpa i Sverige. Jag undrar om inte kraven på däckmärkningar är enhetlig inom EU (kanske någon vet säkert).

S T R O (The Scandinavian Tire & Rim Organization) som upprättat listan är ju en branchorganisation & har inget bestämmande. Vad som gäller står Transportstyrelsen för. Det är väl så att om däcket är märkt enligt Transportstyrelsens krav så är det godkänt. För att ett däck skall få säljas inom EU så skall det ha ett EU-godkännande & redan där kollas att däcket uppfyller kravet för vad det lovar.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Vet faktiskt inte vilka som är "åretruntdäck" på listan. Där finns ju däckfabrikat som man aldrig hört talas om. Sedan kan man ju ifrågasätta om listan är "up to date", mina Vredestein comtrac 2 all season finns inte med trots att dom är märkta enl.transportstyrelsen, alptopp, snöstjärna etc. & dom går att köpa i Sverige. Jag undrar om inte kraven på däckmärkningar är enhetlig inom EU (kanske någon vet säkert).

S T R O (The Scandinavian Tire & Rim Organization) som upprättat listan är ju en branchorganisation & har inget bestämmande. Vad som gäller står Transportstyrelsen för. Det är väl så att om däcket är märkt enligt Transportstyrelsens krav så är det godkänt. För att ett däck skall få säljas inom EU så skall det ha ett EU-godkännande & redan där kollas att däcket uppfyller kravet för vad det lovar.
Det här problemet kommer ofta upp det är otydligt skrivet av transportstyrelsen! Det finns många däck som är M+S märkta för att dom är godkända vinterdäck i Sydeuropa !
I Sverige är det av Transportstyrelsen hänvisade STRO lista som gäller!
Det nya campingdäcket är vintermärkt för bl.a. Frankrike kräver det, därför får vi stå ut med detta som för oss är ett sommardäck.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har denna vintern kört lite mer än vi brukar. Vi har Hakkan dubbdäck på bilen och kedjor med i packningen. Har också haft två plastdunkar (5lit) fyllda med sand med oss för säkerhets skull. Vi har haft bra nytta av allt detta och (med risk för att trampa någon på tårna) skulle inte ens drömma om att köra med "Åretrunt däck" på dessa resor vi gjort i vinter. Att åretruntdäck skulle vara något att "luta sig mot" tror inte jag i vart fall, däcken måste ju vara en kompromiss till alla väglag.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag fick "åretruntdäck" på HB'n när jag köpte den i Holland för att kunna köra hem genom Tyskland. Det satt nya Michelin Agilis CP på & dom fick jag med för sommarbruk. För vinterbruk så är åretruntdäcken faktiskt en dålig kompromiss & när jag kört slut på dessa så blir det dubb- eller friktionsdäck.

En fråga till Livsnjutaren: Var någonstans kan man på Transportstyrelsens hemsida läsa om en hänvisning till STRO's lista? Jag sökte på hemsidan men fick ingen träff.

Det enda jag hittade var : Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck. Så är mina åretruntdäck märkta trots att dom inte är med på listan.
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
08D4CD5C-C9D6-436F-86EE-682AE8BE5FDF.jpeg ="Bennsan, post: 931865, member: 26935"]Jag fick "åretruntdäck" på HB'n när jag köpte den i Holland för att kunna köra hem genom Tyskland. Det satt nya Michelin Agilis CP på & dom fick jag med för sommarbruk. För vinterbruk så är åretruntdäcken faktiskt en dålig kompromiss & när jag kört slut på dessa så blir det dubb- eller friktionsdäck.

En fråga till Livsnjutaren: Var någonstans kan man på Transportstyrelsens hemsida läsa om en hänvisning till STRO's lista? Jag sökte på hemsidan men fick ingen träff.

Det enda jag hittade var : Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck. Så är mina åretruntdäck märkta trots att dom inte är med på listan.[/QUOTE]

Datorn är jag dålig på och transportstyrelsen sida är svår, men ett tillägg som många inte ser är att det står ” Däck som är framtaget för vinterkörning” därav listan. Jag vet bara att det är så för det är mitt yrke att veta detta! Så det finns ju en anledning varför dina så kallade ”Året runt däck” inte finns med på listan som du har märkt!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Min fråga kvarstår dock, varpå Transportstyrelsens hemsida kan man läsa om STRO's lista? Om man läser på Transportstyrelsens hemsida så kan man se hur däcken skall vara märkta (ingen referens till STRO's lista) & det är mina, ändå är dom inte med. På STRO's lista står det så här: Nedan finner du en lista med däck som av däckfabrikanten anses som särskilt framtaget för vinterkörning och därmed uppfyller Vägverkets krav. Listan kan inte vara komplett för i så fall skulle mina däck vara med. När jag reg.besiktigade så kollade dom däckens skick & märkning utan anmärkning. STRO är ju trots allt en branschorganisation där medlemmarna lever på att sälja däck.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Min fråga kvarstår dock, varpå Transportstyrelsens hemsida kan man läsa om STRO's lista? Om man läser på Transportstyrelsens hemsida så kan man se hur däcken skall vara märkta (ingen referens till STRO's lista) & det är mina, ändå är dom inte med. På STRO's lista står det så här: Nedan finner du en lista med däck som av däckfabrikanten anses som särskilt framtaget för vinterkörning och därmed uppfyller Vägverkets krav. Listan kan inte vara komplett för i så fall skulle mina däck vara med. När jag reg.besiktigade så kollade dom däckens skick & märkning utan anmärkning. STRO är ju trots allt en branschorganisation där medlemmarna lever på att sälja däck.

Nu kom du in på fler problem! Besiktningsmannen kan vad märkningarna betyder på däcket och mönsterdjupet är bra, då är det ju lagligt att köra på! Men han har nog inte koll på om det är ett godkänt vinterdäck ? Man kan undra om den enskilde polismannen vid en kontroll har koll på detta? Troligen ser han ett grovmönstrat däck med ms märkning så är allt bra!?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Hur ska Transportstyrelsen kunna avgöra vilka vinterdäck som är lämpliga i Sverige med alla dessa olika märkningar som krävs för Europa och USA marknaden? Jo man anlitar expertis som är STRO!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, jag håller med. Det hela är väldigt luddigt. Den enda officiella bestämmelsen som tydligen finns är märkningskraven på den statliga myndigheten Trafikverkets hemsida & jag tolkar detta som att om däcken uppfyller detta myndighetskrav så är dom godkända. Sedan kan man ju fråga sig om gemene man känner till listans existens & är man skyldig att göra detta? Gemene man går väl in på Trafikverkets hemsida & läser sig till vad som gäller & kan man inte där se någon referens till listan så blir det ju väldigt svårt.
 
Toppen