• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åldersdiskriminering!!

Adde76

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
5612
Medlemskap
2024
Jag har med intresse läst tidigare inlägg gällande nyteckning av husbilsförsäkring, då jag nu har köpt en ny husbil efter ett antal år av husvagnsåkande.

Förutseende försöker man ju att vara, och jag hade därför kollat med andra husbilsåkare om ungefärliga försäkringskostnader, och därigenom fått uppfattningen att Caravan Clubs försäkring var prisvärd att teckna.

Döm om min förvåning då jag vid telefonkontakt med Caravan Clubs försäkringar fick besked om att jag skulle få betala ca 3500 kronor mer än de andra husbilsåkarna som jag pratat med, dvs närmare 8000 kr om året!!

Fick till svar att anledningen till att jag skall betala mer är min ålder! Kan tillägga att jag är 34 år, så att så väldigt ung tycker jag ju inte att jag är... Man undrar ju var åldersgränsen går...

Någon annan som varit med om detta, eller har något tips på någon annan bra försäkring som täcker det mesta?

// Anders
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Åldersdiskriminering!!

vi är lika gamla,jag betalar ca 6000 hos trygg-hansa
förutsättning vid tecknande- ett värde på husbilen över 1 milj
finns säkert billigare och bättre men det verkar ok..
nu räcker det med att ställa av bilen för att byta försbolag,kanske till och med utan det oxå,förr fick man ju vänta eller göra ett ägarbyte.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Åldersdiskriminering!!

Eftersom kravet på försäkring upphör vid avställning går det bra att byta försäkringsbolag när man vill och så har det alltid varit.
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Åldersdiskriminering!!

Vi har oxå køpt en ny husbil och är i ungefär samma ålder. Våran gamla hade vi førsäkrad hos CC, de var lite dyrare än länsførsäkringar (som var billigast då) men CC hade bättre motorskadeførsäkring så vi tog den (vilket vi är glada før efter ett motorras i italien!). Nu när vi skulle teckna før den nya skulle det bli ca 3000 dyrare hos CC mot den gamla førsäkringen, nu 7700, så det blev att vi tog folksam, 3400kr billigare än CC. Från 1a juli så har folksam ett erbjudande før husbilsklubben med 10% rabatt och 1500 i självrisk før glas (tror jag det va?!) så vi fick 1 månad med dyrare premien så ska det regleras efter det så att vi får 10%. Länsførsäkringar var billigast just nu men premien skulle gå upp med 1300 när vi flyttar till vårat hus i augusti så då blir folksam klart billigast eftersom det är flytt snart.

Det är konstigt det med åldern, vi kan ju inte vara så många "yngre" som har husbil och det är nog ingen som kør vårdsløst med en husbil så olyckorna kan inte vara många?! Ett motorras el liknande kan ju hända vem som helst, oavsett ålder...
Vet inte om vi hade fått lägre premie hos folksam om vi varit äldre.

Hoppas du hittar en førsäkring som passar!
 
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Åldersdiskriminering!!

Den magiska gränsen för försäkringsbolag verkar gå vid 35 av nån outgrundlig anledning. Jag är 38 och betalar ca 4500:-/helår på Caravan-Codan inkl husbilsplus.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Åldersdiskriminering!!

Hej Anders!

Eftersom jag passerade den magiska gränsen (35 år?) för något år sedan:D,
så har jag lite lägre premie.
För en likadan bil som din, väldigt bra smak förresten, betalar jag 4345:-/år.
Det är i o f Länsförsäkringar, vilket inte är det bästa alternativet när det gäller helintegrerade bilar med tanke på deras glassjälvrisk, men jag tror inte att det skiljer några 4000:- till något annat märke.

/Thomas
 
Senast ändrad:
Toppen