• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åldersavdrag 50% på markis

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Följande har hänt.
Jag stod parkerad med min husbil (Bürstner T607 fårn 2003) i bandepån på Rudskogens motorbana en helg i augusti.

Runt min bil stod en hel hög med sk. depåtält (3x3m med stålstativ). Vissa av dem hade förankrat tälten i släp och bilar dvs bra förankrade. Andra hade sämre förankring.

Det kommer in regn och blåst på morgonen. Regnet övergår relativt snart i hagel och vindstyrkan ökar. Till slut var vindstyrkan så stark att depåtälten flög som vantar i luften.

De som var väl förankrade blåste omkull och gick sönder men flög inte iväg. De som var sämre förankrade flög.

Ett av dessa träffade sidan på min husbil som skadades. Tältet flög sedan över husbilstaket och vidare öve rpå andra sidan där ena tältbenet slog i främre kassetten på den utfällda markisen (som befann sig väl förankrad och i lä). Växellådan i markisen gick sönder så det var med nöd och näppe jag lyckades veva in den dagen efter.

Nu till försäkringsdelen.
Killen vars tält som slog i min husbil och jag kom överens om att del apå självrisken (3000kr dvs. 1500kr var).

Jag ringer Länsförsäkringar och gör en skadeanmälan på tfn. där jag också beskriver exakt vad som hänt. Jag blir ombedd att lämna in bilen och får på fråga ett firmanamn.

Vid inlämning av bilen beskriverj ag problemet och får beskedet att de fixar i ordning bilen så den är bättr eän när den var ny. Markisen skulle man byta ut så jag blir några veckor senare ombedd att komma ner för att välja färg på den nya markisen. Inte ett ord från varken Länsförsäkringar eller firman som ofta gör reparationer åt Länsförsäkringa.

När jag blir uppringd av firman idag som meddelar att bilen är klar får jag bla. beskedet att jag måste betala 4800k för markisen (som skall motsvara 50% av värdet). Motivet som anges är åldersavdrag då markisen enl. Länsförsäkringar anses som slitagedel (och här jämför man det med bilens däck mm.).

Jag har försökt läsa igenom vilkoren och än så länge inte hittat var det framgår att en markis räknas som slitagedel eller att värdeminskningen skall uppgå till 50% efter mer än 5 års ålder. Det kanske står någonstans men varför välje rman att inget nämna INNAN man ens börjar prata om byte?

Och på vilket sätt åldras den så till den milda grad att man anser att den är endast värd 50% efter 5 års användning (när de flesta som har husbil inte kör mer än 1000 mil/år och har markisen utfälld relativt få gånger)?

Någon som har liknande erfarenheter? Elle rkanske rent utav vet ett försäkringsbolag som har bättre vilkor och kan erbjuda en försäkring som på endast självrisken ersätter till samma funktion som innan skadan skedde?

Känner mig nästan lurad!!! :mad:

Min markis var bättre förankrad än de tält som flög (samt en del tur med att markisen befann sig i lä av husbilskroppen).


// Niklas
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

hej,

detta finns hos de flesta försäkringsbolag. Finns att läsa i särskilda villkor. Har själv If, de hade i ditt fall endast medgivit återbetalning av 40%, således 60% avdrag om fordonet var mer än 5 år.

ERSÄTTNINGSTABELL (SE 5.3)
FÖREMÅL ANTAL ÅR OCH ERSÄTTNING I PROCENT

<1 1 2 3 4 5
6

radioutrustning, CD-spelare, högtalare, förstärkare,
kommunikationsradio,
navigationssystem, takbox,
fast monterad biltelefon
100 100 100 100 80 60 40
bilbatteri 100 80 60 40 20 0 0
barnstol 100 90 80 70 60 50 50

förtält och markis till husvagn och husbil 100 90 80 70 60 40 20
 
Senast redigerad av en moderator:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Anser ni att storleken på avdraget (%-satsen) är befogat i förhållande till det slitage som är normalt?
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Anser ni att storleken på avdraget (%-satsen) är befogat i förhållande till det slitage som är normalt?

Varför erbjöd du att dela på självrisken? Den ska väl motparten betala till fullo.
Försäkringsbolaget ska väl återställa markisen i det skick den var innan olyckan.Om dom inte har en likvärdig får dom väl betala för en ny.BRÅKA!!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Jag har varit med om ungefär samma försäkringsfråga.
Vår 10 år gamla markis blåste sönder p.g.a. slarv med förankringen.

Det tråkiga är att man blir tvingad att betala mer än bara självrisken för att ersätta något som fungerade helt perfekt innan. Man har ju inte bett om en uppgradering.
Samtidigt är det inte rimligt att försäkringsbolaget skall ersätta en med en helt ny markis heller. Det är trots allt en del som åldras och tappar i värde över tid. Precis som bilen. Detsamma gäller ju även vitvarorna hemma.
Hur mycket är en 5 år gammal markis värd om man säljer den på Blocket?

I mitt fall blev det ett rejält åldersavdrag på markisen men jag fick ändå ca 7.000:- i ersättning eftersom jag kom överens med bolaget om att jag byter ut den själv.

Men varför kom ni överens om att dela på självrisken om nu den andra killen var ensam vållande? Då förstår jag att det känns extra surt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Försäkringsbolaget ska väl återställa markisen i det skick den var innan olyckan.Om dom inte har en likvärdig får dom väl betala för en ny.BRÅKA!!

Det är ju inte ekonomiskt hållbart för bolagen att trassla med dessa frågor för i sammanhanget småpengar. Tabellen för värdeminskning/åldersavdrag finns där av just den anledningen och den står även med i villkoren.

Sen kan man säkert diskutera takten för värdeminskningen i en del fall..
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Allteftersom husbilen åldras och värdet på bilen och vissa bilen tillhöriga prylar minskar, så borde ju premien minska i samma grad? :confused:

Kristallklar logik, eller hur?

Jappe

Ja, man kan tycka det. Premien har istället en konstig tendens att stiga trots att tiden går och bilen blir mindre värd...:mad:

Samtidigt kanske det är så att premien egentligen skall vara högre på nyare bilar för att fullt ut täcka kostnaderna för dem.:confused:
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Bråka, det lönar sig. Ritva körde min sons bil och rullade med denna. Försäkringsbolaget erbjöd en skamsumma. Min son vägrade, det drog ut på tiden, jag tror 7-8 månader. Till slut tröttnade försäkringsbolaget och betalade begärd summa, som inte var hutlös, den låg i linje med vad en liknande bil kostade hos bilfirma.
Detta är ett utnötningskrig som gäller att vinna och det är tiden som räknas.
Ursäkta att det spillde över på bil, men principen är den samma.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Tycker försäkringsbolaget gjort rätt. Så bra försäkringar har vi inte och vad skulle de kosta om vi fick nya produkter för saker som är 11 år gamla.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Jag skulle kräva ägaren på tältet på ersättning alla i depån har ett ansvar och det är föraren som är juridiskt ansvarig enligt SBF
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Varför erbjöd du att dela på självrisken? Den ska väl motparten betala till fullo.
Försäkringsbolaget ska väl återställa markisen i det skick den var innan olyckan.Om dom inte har en likvärdig får dom väl betala för en ny.BRÅKA!!

Alternativet hade varit, om han inte ville vara just, att jag skulle få ta hela självrisken. Han försökte få ut ersättning för självrisken via sitt försäkringsbolag men de hävdar att väder och vind inte ingår som orsak för hans försäkring och de anser också att hans brist på förankring av sitt tält inte var tillräckligt vårdslöshet.

Så, kort och gott, det går inte att få ut något från hans försäkringsbolag, vilket var det första vi försökte med.

Jag tecknar ju en försäkring för att återfå i först hand funktionen efter en skada. Men i detta fallet krävs att jag utöver premien (ca. 4800kr/år) och självrisken (3000kr) också lägger ut 4800kr för att återfå funktionen.

Enl. försäkringsbolaget finns ingen firma som reparerar markiser (i mitt fall skulle växellådan i den behöva repareras). Finns någon här som känner till firmor som utför den här typen av reparationer?

Eller går det att köpa reservdelar (annat än utvändiga plastdetaljer, för det vet jag går). Får jag bara tag på reservdelar kan jag reparera/skruva med min gamla markis (som förmodligen är slängd vid det här laget) själv.

// Niklas
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Tycker försäkringsbolaget gjort rätt. Så bra försäkringar har vi inte och vad skulle de kosta om vi fick nya produkter för saker som är 11 år gamla.

Jag begärde aldrig nytt men väl funktionen.

Vad som inte funkat i detta ärende, än så länge, är dialogen. Varken försökringsbolaget eller firman jag lämnad ein bilen till nämnde något om kostnad. Bara att "den trasiga markisen byter vi ut".

Tyvärr har min känsla för firman också naggats i kanten pga. orimligt höga kostnader för annat arbete jag bett dem utföra när hela sidan på bilen ändå var nedmonterad (plåten för bodelen på vä. sida var demonterad då den skulle bytas ut.

Exempel:
1.) För att lägga en sträng med tätningsmassa (Butyl...någonting) utmed en list längs med hela bilens sida. En sträng som är ca. 6m lång och ett jobb som för mig skulle ta max 20min tar de 1000kr.

2.) För att byta ut 30cm + 25cm, regel längst ned, tar de 5000kr.
Det behövdes kanske gör amer jobb än så men när jag var ner för att prata om denna delen av jobbet frågad ejag vad som behövde göras och fick till svar att reglarna behövde bytas ut, bara de delar som var fuktskadade och man bedömde då totalkostnaden för #1 + #2 till ca, 4000kr, vilke tjag redan då tyckte lät mycket i förhållande till arbetsinsatsen som krävdes.

// Niklas
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Alternativet hade varit, om han inte ville vara just, att jag skulle få ta hela självrisken. Han försökte få ut ersättning för självrisken via sitt försäkringsbolag men de hävdar att väder och vind inte ingår som orsak för hans försäkring och de anser också att hans brist på förankring av sitt tält inte var tillräckligt vårdslöshet.

Så, kort och gott, det går inte att få ut något från hans försäkringsbolag, vilket var det första vi försökte med.

Jag tecknar ju en försäkring för att återfå i först hand funktionen efter en skada. Men i detta fallet krävs att jag utöver premien (ca. 4800kr/år) och självrisken (3000kr) också lägger ut 4800kr för att återfå funktionen.

Enl. försäkringsbolaget finns ingen firma som reparerar markiser (i mitt fall skulle växellådan i den behöva repareras). Finns någon här som känner till firmor som utför den här typen av reparationer?

Eller går det att köpa reservdelar (annat än utvändiga plastdetaljer, för det vet jag går). Får jag bara tag på reservdelar kan jag reparera/skruva med min gamla markis (som förmodligen är slängd vid det här laget) själv.

// Niklas

Det normala är att om den som vållat skadan inte har försäkring som täcker hans självrisk, får betala din självrisk. Och detta brukar försäkringsbolagen göra upp.

//Tommy
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Hej,

hade en Fiamma-markis tidigare. Den kan man köpa reservdelar till via bl a KAMA. Har du annat fabrikat bör detta kunna lösas på samma sätt.

//Bengt
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Det normala är att om den som vållat skadan inte har försäkring som täcker hans självrisk, får betala din självrisk. Och detta brukar försäkringsbolagen göra upp.

//Tommy

Rent juridiskt är jag mycket väl klar över situationen. Då han saknar försäkring som täcker min självrisk blir det frågan om civilrättslig process (stämning helt enkelt) där utgången inte är givande.

En process som varken jag eller han är intresserad av då vi är goda vänner med varandra. Dessutom kan en sådan process ta mycke tlång tid och kräva en ansenlig insats i form av tid/engagemang. Summa summarum är det inte värt besväret för 3000kr. Kostnaden för markisen faller ju delvis utanför en sådan process i och med att jag aldrig kan vinna ersättning till 100% för den då jag kommer ha en markis i bättre skick (nåja, den är ju nyare) än vid skadetillfället.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Hej,

hade en Fiamma-markis tidigare. Den kan man köpa reservdelar till via bl a KAMA. Har du annat fabrikat bör detta kunna lösas på samma sätt.

//Bengt

Tack för informationen. Min gamla trasiga markis är en Omnistore 5002 (tror jag det var) och OM nu markisen finns kvar (får se vad försäkringsbolaget kommer fram till på sitt möte senare idag) och byte tillbaks till den gamla skall ske kan jag vara intresserad av att köpa begagnade reservdelar (förmodligen delar i/till växellådan).

Mvh!
// Niklas
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Rent juridiskt är jag mycket väl klar över situationen. Då han saknar försäkring som täcker min självrisk blir det frågan om civilrättslig process (stämning helt enkelt) där utgången inte är givande.

En process som varken jag eller han är intresserad av då vi är goda vänner med varandra. Dessutom kan en sådan process ta mycke tlång tid och kräva en ansenlig insats i form av tid/engagemang. Summa summarum är det inte värt besväret för 3000kr. Kostnaden för markisen faller ju delvis utanför en sådan process i och med att jag aldrig kan vinna ersättning till 100% för den då jag kommer ha en markis i bättre skick (nåja, den är ju nyare) än vid skadetillfället.

Jag är inte helt säker på att du har rätt, med största sannolikhet har han någon form av ansvarsförsäkring (Hemförsäkring tex). Men om du tycker det är ok att betala så undrar jag varför du beklagar dej genom att skapa den här tråden.

//Tommy
 
Toppen