• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är oljan bytt?

F

F.d. 52908

Guest
Hej. Hade min bil på en auktoriserad verkstad för byte av olja och filter. Av en händelse ville jag kolla nivån på oljestickan. Jag upptäckte då att oljan var väldigt mörk, nästan svart när jag torkade av den på en trasa. Är detta normalt och har någon av er gjort samma iakttagelse? Oljemärket är Midland.
/Sören
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Är oljan bytt?

Hade du kört något när du kollade olja? Om inte så.............:msn_angry:Då får du be verkstaden om en förklaring!

Det finns mig veterligen ingen motorolja som är mörk. Kanske nötbrun men inte mörkare. Fast oljan blir rätt snabbare mörk i en Dieselmotor än i en bensinare.

Helst då med dagen´s stolligt långa bytesintervaller..............Fast i våra husbilar blir det ju inte så många mil för de skall väl bytas en gång/år, iaf gör jag det.


Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Är oljan bytt?

Hej. Kontakta Midland Oil: www.midlandoil.se där kan du ställa frågor till deras tekniker Bosse Andersson. Du kan också ringa 031-7253400 dom är mycket tillmötesgående och är noga med att verkstäderna gör ett korrekt jobb.
Bosse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är oljan bytt?

Jag byter aldrig olja! Jag har övergivit några bilar när rosten har tagit dom. Motorerna i dom bilarna var det inga fel på tack vare gammal väl inkörd olja.
Jag tror oljebolagen lurar konsumenterna att tro att deras olja är så dålig att den måste bytas stup i kvarten enbart för att tjäna pengar!

Vad gäller service är det samma sak där förutom olje- och luftfilter sådär vart femte år!

Jappe
 
Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest
Sv: Är oljan bytt?

Att aldrig byta olja men byta oljefilter vart 5:e år va en ny variant.......

Alla gör vi på vårt eget sätt....och tur är väl det :applaus:
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Är oljan bytt?

Tack för era svar. Verkar som många av er har upptäckt samma som mig, att den blir svart. Kan ju va bra med ett samtal till Midland, tack för tipset.
/sören
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Är oljan bytt?

Hej.
Diesel motor?Det finns många olika dieselmotorer.
I gamla dieselmotorer stämmer det att oljan blir ganska svart så fort att man har kört litet efter olje bytet,men inte på nyare dieselmotorer,dessutom är dieselbränslet så rent i dag med bl.a.litet svavel.Jag har kört 1500mil sen senaste oljebyte och oljan är lika ren som ny så att jag har svårt att se oljenivån på stickan,jag måste svänga den med passlig vinkel mot solen för att se.Motorn är en Iveco 2007 årsmodell.Olja, Mobil Delvac 1 5w-40,det är en helsyntetisk olja.Bilen medkörd 5500 mil.
Mvh Jan-E.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Är oljan bytt?

De dieselbilar jag haft och bytt olja på har inte varit speciellt gamla.
Ford Transit -05:a byttes olja vid 3000 mil 2008.
Fiat 2,3l 130hk 07-a byttes olja vid ca 3000 mil 2009.
Skoda Superb 2.0TDI -11:a 2900 mil.
Efter 5-10 mil var oljan svart igen.
Nuvarande Q5:a har ingen sticka, så kan inte kolla hur färgen är, men med tanke på att det är samma motor som i Skodan lär den vara svart efter 600 mil.
Ingen husbil på gården just nu :msn_embarrassed:
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Är oljan bytt?

Bytte olja + filter innan långtrippen i somras. Efterkontrollerade nivån vid första tankningen, ca 60 mil, färg = ny. Kollade efter 500 mil, mörkare men fortfarande "guldig".

Fiat 2,8 JTD
Kör Helsyntet.
Bytesintervall olja + filter = 1500 mil

Hade en båtmotor en gång i tiden...VP MD17c.... När man bytte olja i den räckte det att köra i 10 minuter så va oljan tämligen mörk igen.........
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Är oljan bytt?

Jag byter aldrig olja! Jag har övergivit några bilar när rosten har tagit dom. Motorerna i dom bilarna var det inga fel på tack vare gammal väl inkörd olja.
Jag tror oljebolagen lurar konsumenterna att tro att deras olja är så dålig att den måste bytas stup i kvarten enbart för att tjäna pengar!

Vad gäller service är det samma sak där förutom olje- och luftfilter sådär vart femte år!

Jappe

Du är inte ensam om att inte byta oljan, vissa stora Åkerier byter Filter OFTA och håller oljan ren på så sätt.
Oljan blir Aldrig ”utsliten” bara Skitig!
Däremot kan den bli utblandad med tex. bensin om man har en dålig bensinmotor har jag hört.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Är oljan bytt?

Var och en blir salig på sin tro.
Men en sak är säker det svarta i oljan som inte filtret klarar av att ta bort är säkert någon form av små partiklar men ganska många.
Byter olja och filter efter c:a 1000 mil.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Är oljan bytt?

Du är inte ensam om att inte byta oljan, vissa stora Åkerier byter Filter OFTA och håller oljan ren på så sätt.
Oljan blir Aldrig ”utsliten” bara Skitig!
Däremot kan den bli utblandad med tex. bensin om man har en dålig bensinmotor har jag hört.

Lastbilarna byter vi olja på, Volvo - Scania euro 4 - 5 = 8 000 mil och Daf euro 5 = 10 000 mil tidigare med euro 3 motorer var det vid 5 000 mil.Växellåds och bakaxeloljan bytes vid 50 000 mil vilket jag tycker låter mycket men det är rekomendationer från återförsäljaren nu uppnår vi milen med råge så det blir 2 till 3 byten / år på motor oljan .
Husbilen byter jag på enl rekomendationer och när garantin är slut blir det vart 3 e år.

/ Claes
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Är oljan bytt?

Hej. Hade min bil på en auktoriserad verkstad för byte av olja och filter. Av en händelse ville jag kolla nivån på oljestickan. Jag upptäckte då att oljan var väldigt mörk, nästan svart när jag torkade av den på en trasa. Är detta normalt och har någon av er gjort samma iakttagelse? Oljemärket är Midland.
/Sören

Det har du svårt för att kontrollera. En gång när jag bytt olja och filter så visade mätaren som sitter mellan hastighetsmätaren och varvräknaren att nivån var för hög. Bestämde mig då för att tappa ur allt igen och mäta om. Motorn hade då varit igång någon minut på tomgång och konstaterade då att den oljan var lika svart som oljan som varit med helt ett år.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Är oljan bytt?

Bytte du oljan själv eller var det någon verkstad som gjorde det.
/Sören
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Är oljan bytt?

Om motorn drar lite olja. Du kanske får fylla på 1 liter var hundrade eller tvåhundrade mil så tror jag att du kan öka intervallerna mellan oljebyte. Du förnyar ju hela tiden.

Eller pratar jag smörja nu?

Alve
 
F

F.d. 11067

Guest
Sv: Är oljan bytt?

Hej!
Att byta olja varje år är en sund och billig försäkring mot motorhaveri. Ja, det kostar en slant på större motorer. Oljefilter byter man ju samtidigt som man byter olja.

Bäst är om man kan göra det själv. Då kör man först motorn riktigt varm och sedan får motorn svalna lite så tappar man ur all olja och får ut så mycket slaggprodukter som möjligt.

I dagens bränslebesparande hysteri så gör man motorer lättare och lättare. Husbilar med "personbilsmotorer" är extra känsliga för att oljan går för länge, då tappar den smörförmågan och då rasar motorer. Typexemplet i personbilsvärlden (bensinare) var de senare åren av SAAB modeller.

Har man en husbil med en "lätt lastbilsmotor" i.e en som inte är monterad i personbilar typ IVECO Daily 3 liter rak 6:a med turbo så ska man komma ihåg att gammal olja förkolnar och kan orsaka att turbon rasar.

Därtill utvecklar IVECON 400 nm i vridmoment och Dieselmotorer har hög kompression och högt bränsletryck. Därtill har den en hydralisk kamkedjespännare som kan sluta fungera med dålig olja i motorn och då uppstår ett katastrofalt maskinras.

Sedan är det nästan en halv vetenskap att välja rätt olja till rätt motor. IVECO vill ha heavy duty mineral oil, ACEA E3 - E5

Att snåla med oljebyten och inte byta varje år är dumheter, även om man kör under 500 mil är år. Bränslefilter är minst lika viktigt på en Dieselmotor, och då kan man lika gärna sätta i nya luftfilter också.

Motor oil - Wikipedia, the free encyclopedia

Second Opinion: Oil Sludge: an expensive but preventable disaster


Så, man ska nog läsa på manual, kolla service intervaller och försäkra sig om att rätt olja kommer i motorn (gör det själv) så sover man bäst och kan blåsa på över Alperna nästa sommar igen =)
 
Toppen