1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Är lång avställning dåligt för bilen?

Tråd startad i 'Under Markisen' av Morgontrött, 24 Augusti 2019.

1. Morgontrött

Morgontrött HBK Intresserad

Kommun:
    Ulricehamn
    Har fått ett förslag av en släkting att mot en i mitt tycke rimlig summa ta över husbilen nu när han av medicinska skäl inte längre kan köra. Problemet som jag ser det är att bilen har stått still i över 2 år och jag har alltid hört att dieslar mår bra av att hela tiden köras. Så min fråga är tar man över ett framtida sorgebarn eller går det med en rimlig serviceinsats få ordning på bilen. Bodelen fin och torr.Fiatchassi från 2010 ca 4000 mil.
    Vad tror expertisen ?

2. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Jag är väl ingen expert men är övertygad om att bilen inte har fått några men av detta. Men du bör nog i så fall börja med att byta alla oljor, filter & kylatten. På den tiden försvaret hade mob.lager kunde fordon stå bra mycket längre tid än år utan att ta skada.

turbin och Morgontrött gillar detta.
  3. RobbeS

RobbeS HBK Medlem

Kommun:
    Kalix
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25202
    Motorn lär det inte vara några bekymmer med däremot kan batteri och vätskor behöva bytas. En fråga, hur har den förvarats? I garage eller ute?

Morgontrött gillar detta.
  4. Morgontrött

Morgontrött HBK Intresserad

Kommun:
    Ulricehamn
    Den har stått ute hela tiden (grusplan) dock under tak på vintern när traktorn har flyttat in i ladan.

Cre8iv gillar detta.
  5. -geva-

-geva- HBK Medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7145
    Att den har stått ute hela somrarna skulle oroa mig mest, enligt mig gör solen mer skada en regn eller kyla. Förhoppningsvis har den stått fulltankad, då bör risken vara mindre att det skapats alger och skit i tanken, men att byta bränslefilter med lite tätare intervall i början borde avhjälpa det.

Cre8iv och Morgontrött gillar detta.
  6. S670sl

S670sl HBK Intresserad

Kommun:
    Sigtuna
    Ser inget problem.Titta hos husbilshandlarna,en begagnad bil kan stå ute ibland tre år innan den blir såld.
    Mvh.S670sl

Senast ändrad: 24 Augusti 2019
    björns, Bennsan, Cre8iv och 1 annan gillar detta.
  7. turbin

turbin HBK Medlem

Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    10155
    Inga problem med chassit, byt olja och kylarvätska. Min hade stått i 3 år när jag fick nys på den. Kolla bodelen så den har varit tömd på dricksvatten, gråvatten, toan så det inte har blivit nån sönderfrysning i dusch, tvättfat, diskhon!

Morgontrött och Bennsan gillar detta.
  8. Wberger

Wberger HBK Medlem

Kommun:
    Lund
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2577
    Är det gummikamrem så åldras gummit även när bilen inte körs!

Morgontrött och Montreal gillar detta.
  9. Tommy o Merit

Tommy o Merit HBK Medlem

Kommun:
    Mönsterås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25990
    Kolla däcken så inga torrsprickor har uppstått!

Morgontrött gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.