• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är jag sjuk?

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
I augusti 2018 fick jag ont i höger höft, efter ca 30 min, när jag var ute och promenerade.

I september ringde jag min vårdcentral för att boka läkartid. Vårdval Stockholm säger att man skall få träffa en läkare inom en kalendervecka. Men icke! Det dröjde c sex veckor. Så i oktober träffade jag en läkare som skickade mig vidare till labbet för att lämna fem rör med blod och till en sjukgymnast.
Återbesök om en månad.

Jag bokade en tid hos sjukgymnasten. När jag träffade henne så gick vi igenom vad som hade hänt. Hon drog och stretchade benen och gav mig några övningar att göra hemma. Jag skulle gå högst 30 min per gång men gärna flera gånger per dag. Återbesök om två veckor.

Under hela hösten gick jag två gånger per månad till sjukgymnasten. I dec sa hon att min förmåga att få underbenen närmare rumpan var mycket bättre nu än vid första besöket. Så jag var på rätt väg. Jag kunde nu gå nästan en timme i ett sträck utan att det gjorde ont.

Till läkaren gick jag en gång i månaden. Hon förstod inte varför jag hade så hög sänka, 45. Så varje månad fick jag gå till labbet och lämna fem rör blod. I dec hade jag lämnat 15 rör och urin och fekalieprov.

Läkaren hänvisade mig även till en Dietist. För att gå igenom mina matvanor. De var helt ok. Så där fick läkaren inga ledtrådar till varför sänkan steg hela hösten.

Januari 2019.

Bestämde mig för att pausa kontakterna och resa till Medelhavet. Sjukgymnasten tyckte att det var ett klogt beslut. För värmen kommer förmodligen att göra mig gott.

Men ingen ide från läkaren varför jag har hög sänka. Är jag sjuk? Eller får jag räkna med att ha ont ibland som ung senior?
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Måndag 21:a jan 2019 lämnar jag 08 - området. Skrev resedagboken: Göstas resa till Portugal.

På torsdagen svullnade vänster fot. Besökte en vårdcentral. Läkaren tittade på foten och skickade mig till akutsjukhuset. Men hon såg också att jag har psoriasis på vänster underben. Som nu hade kraftiga hudflagor. Hon skrev ut två olika sorters salvor.

Så här efteråt så tror jag att den höga sänkan beror på min psoriasis. Eftersom den blev sämre under hela hösten utan att jag sökte läkarvård för det. Samt att jag inte satte det i samband med den allt högre sänkan.

Psoriasisen blev bättre nu när jag använde salvan. Tiden i Medelhavet var även bra. I slutet av mars återupptog jag mina vårdkontakter. Nu pausar jag det under sommaren. Läkaren vet fortfarande inte varför sänkan är så hög. Trots att den har sjunkit ifrån 79 återigen om 40.

Jag fortsätter med mina övningar och promenader. Jag tycker att jag mår ok men saknar att kunna gå flera timmar i skogen utan smärta.
Jag trivs med att bo på "hjul". Så länge som jag kan köra är jag nöjd med mitt liv. Nu är jag ju "friherre". Sålde villan och företaget förra året. Inget tomtarbete, inga kund- och leverantörskontakter. Inga måsten.
 
W

Weckman

Guest
Kanske vore ett Patient rådgivningen eller Kry.se ett bättre alternativ att ställa den frågan hos.. Här är vi bara lekmän och förståsigpåare och tror inte du vill ha en diagnos utställd av någon av oss..(av säkerhetsskäl)
Men gott att sänkan är nere på 40 igen och du är friskförklarad av mig iaf..
 
W

Weckman

Guest
Vad jag menar är att om jag misstänker att jag är sjuk, så skulle inte jag rådfråga någon här på forumet utan frågat på ett forum som är mer lämpad för ändamålet.
Men givetvis hoppas jag att du är frisk och det känner du nog bäst själv.

Ha det nu bra och hoppas du känner dig bättre idag.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag får hålla med Göte J. Just Simvastatin har den biverkningen som ger de besvär du har när du går. Du kan ju i alla fall nämna detta med den medicinen för dina läkare som uppenbarligen famlar i blindo. En tysk läkare som vikarierade på vår vårdcentral sa att i Tyskland anänds inte denna medicin pga detta. Själv hade jag dessa bekymmer, efter att ha gått en liten stund så ar jag tvungen att vila pga smärta i benen. Jag bytte medicin & smärtan upphörde.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Vad jag menar är att om jag misstänker att jag är sjuk, så skulle inte jag rådfråga någon här på forumet utan frågat på ett forum som är mer lämpad för ändamålet.
Men givetvis hoppas jag att du är frisk och det känner du nog bäst själv.

Ha det nu bra och hoppas du känner dig bättre idag.

Rubriken är kanske lite provocerande. Jag menar inte att någon på forumet här skall avgöra mitt tillstånd. Utan det är min läkares famlande i blindo som jag vill belysa.

Det är även intressant att läsa om någon annan har upplevt samma sak. Både vad gäller att få ont efter en kort promenad och återkommande läkarbesök som ej leder fram till ett konstaterande av vad som är orsaken till det onda.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag förklarade för min vårdcentral att jag var då rakt att jag var ingen patient jag var en kund & ville ha den hjälp som jag betalade för. Sköterskan kommenterade detta med att jag betalade bara den låga patientavgiften. Jag höll med henne & sa att det var "självrisken", resten har jag redan betalat på skatten
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Vid varje kontakt med sjukvården skall man ha med sig en frisk "advokat" (företrädare) som kan ställa mer krav än patienten själv. Kräv alltid journalkopior. Räkna inte med att sjukvården kan följa upp dig, det måste du göra själv.
Journalen kan du själv plocka fram och läsa genom att logga in på 1177 med mobilt
BankId.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
... Just Simvastatin har den biverkningen som ger de besvär du har när du går. ...Jag bytte medicin & smärtan upphörde.

Ursäkta att jag lånar tråden lite. Bennsan, vad bytte du till för medicin? Det finns ju många olika statiner så som Atorvastatin och Rosuvastatin och och av dessa är den ena värre än den andra. Jag upplever de aktuella symtomen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hörde om en tysk site att statiner är av ondo o h skulle helt förbjudas
T.o.m Dr. Mikael på TV4 och även i ett engelsk TV program berättades lite om statiner är av ondo. Dom gör mer skada än nytta på oss s.k äldre personer. Jag slängde mina direkt då och berättade detta för min läkare på vårdcentralen och hon skrattade lite men det ligger kanske lite sanning i det
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Min husläkare hade skickat två remisser, för att utesluta hjärtproblem. 2014 i jan hade jag konstaterat hjärtflimmer.
Så i torsdags var jag på Heartcenter för en EKG undersökning. Helt bra hjärta. Läkaren sa att hjärtat tickar på som ett Schweitsiskt ur. Han tror att min psoriasis kan ge förhöjd sänka.

I fredags var jag och gjorde ultraljudsundersökning. Resultatet var mycket bra hjärta.

Så då kan vi utesluta detta. Känns ju bra att ha fått undersökt hjärtat.

Livet tickar på vidare. Jag känner mig helt ok.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag kan ingenting om mediciner dock mår betydligt bättre när jag promenerar i rask tempo. Om jag sitter eller ligger (t.ex. går upp på morgonen) då känns det stelt precis överallt, korsryggen, knäna, skuldror. Samma sak om jag suttit vid ratten, eller bara samåkt när Marianne har rattat i 15-20 mil.

En bra grej som jag alldeles själv har kommit på (förra vintern) är att börja med bågskytte. Här får jag en hel del rörelser som jag mår väldigt bra av i hela kroppen. Roligt att du mår bättre Gösta och mitt tips är som sagt, försök att röra dig så mycket du bara kan, helst vad sjukgymnasten rekommenderar i ditt fall...

upload_2019-7-14_9-1-56.png
Bild: lån från nätet
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I augusti 2018 fick jag ont i höger höft, efter ca 30 min, när jag var ute och promenerade.

I september ringde jag min vårdcentral för att boka läkartid. Vårdval Stockholm säger att man skall få träffa en läkare inom en kalendervecka. Men icke! Det dröjde c sex veckor. Så i oktober träffade jag en läkare som skickade mig vidare till labbet för att lämna fem rör med blod och till en sjukgymnast.
Återbesök om en månad.

Jag bokade en tid hos sjukgymnasten. När jag träffade henne så gick vi igenom vad som hade hänt. Hon drog och stretchade benen och gav mig några övningar att göra hemma. Jag skulle gå högst 30 min per gång men gärna flera gånger per dag. Återbesök om två veckor.

Under hela hösten gick jag två gånger per månad till sjukgymnasten. I dec sa hon att min förmåga att få underbenen närmare rumpan var mycket bättre nu än vid första besöket. Så jag var på rätt väg. Jag kunde nu gå nästan en timme i ett sträck utan att det gjorde ont.

Till läkaren gick jag en gång i månaden. Hon förstod inte varför jag hade så hög sänka, 45. Så varje månad fick jag gå till labbet och lämna fem rör blod. I dec hade jag lämnat 15 rör och urin och fekalieprov.

Läkaren hänvisade mig även till en Dietist. För att gå igenom mina matvanor. De var helt ok. Så där fick läkaren inga ledtrådar till varför sänkan steg hela hösten.

Januari 2019.

Bestämde mig för att pausa kontakterna och resa till Medelhavet. Sjukgymnasten tyckte att det var ett klogt beslut. För värmen kommer förmodligen att göra mig gott.

Men ingen ide från läkaren varför jag har hög sänka. Är jag sjuk? Eller får jag räkna med att ha ont ibland som ung senior?

Hög sänka är ofta ett tecken på att man kan ha en infektion i kroppen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ranko, om man har problem med hjärtat så hjälper varken bågskytte eller raska promenader. Då behövs mediciner som håller hjärta & blodtryck/blodfetter i schack. Men visst, fysisk aktivitet hjälper ju till att minska några av problemen, men botar gör det inte.
 
Senast ändrad:
Toppen