• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är jag lurad av Santander bank

Helene och Ingemar

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1920
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Vill inte på något sätt försvara Santander, men det är ju en spansk bank. Skulle tro att de omöjligen kan låna pengar på samma villkor, som de stabila svenska banker med god soliditet och med den goda ordningen på den svenska statens ekonomi. Allt detta påverkar bankernas upplåningsräntor.
Försök att få bunden ränta istället. Det är inte vanligt hos finansbolag, men borde ändå gå att ordna.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Spansk bank? och jag som hela tiden trott att det är en Norsk bank!!!!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Vill inte på något sätt försvara Santander, men det är ju en spansk bank. Skulle tro att de omöjligen kan låna pengar på samma villkor, som de stabila svenska banker med god soliditet och med den goda ordningen på den svenska statens ekonomi. Allt detta påverkar bankernas upplåningsräntor.
Försök att få bunden ränta istället. Det är inte vanligt hos finansbolag, men borde ändå gå att ordna.

Ibland får man bekräftat att i Sverige lever vi i vår egen lilla ankdamm och ser inte vår omvärld med riktigt ärliga ögon.

Du skriver, "Skulle tro att de omöjligen kan låna pengar pengar på samma villkor, som de stabila svenska banker med god soliditet......." Låter som Santander kan jämföras med den lilla Sparbanken som fortsatt finns kvar och lever självständigt i Bredbyn.

Men sanningen är att Santander är en av världens största banker och anses som en mycket välskött grupp, med god soliditet och resultat!

Några fakta om Santander:

- Det är den största banken inom Euroområdet
- 50.000 miljoner Euros i börsvärde
- 100 miljoner kunder
- Världens största kontorsnät, med 15.000 filialkontor (säkert ett problem i framtiden)
- 3 miljoner aktieägare, undertecknade en mycket, mycket liten. *s*
- 193.000 anställda.

....så det är ingen liten svartmuskig spanjor som står i hörnet, med kontoret på fickan och säger, "psst, change money...." *s*
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Fick avin från MyMoney för mars idag.
Glädjande besked för det stod:

"Fr.om 15 mars sänker vi räntan med 0,15 % beroende på minskade upplåningskostnader."

Det gör ju inte ens bankerna så heder åt MyMoney:spinny::spinny:
 
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Vill inte på något sätt försvara Santander, men det är ju en spansk bank. Skulle tro att de omöjligen kan låna pengar på samma villkor, som de stabila svenska banker med god soliditet och med den goda ordningen på den svenska statens ekonomi. Allt detta påverkar bankernas upplåningsräntor.
Försök att få bunden ränta istället. Det är inte vanligt hos finansbolag, men borde ändå gå att ordna.

Nja Santander har ju utnyttjat möjligheten till mycket förmånliga lån från ECB, vilket inte svenska banker har gjort.
Varför deras upplåningskostnad till den biten torde vara lägre än de svenska bankernas...
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Är också i farten med att låna av Santander och fick en ränta på 5.2 % men med dessa farhågor i åtanke så blir man ju riktigt fundersam. ....
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Är också i farten med att låna av Santander och fick en ränta på 5.2 % men med dessa farhågor i åtanke så blir man ju riktigt fundersam. ....

Kanske idé att ta ett snack men MyMoney (HBK Finansiering) också om du inte redan gjort det.

Det är ju inte bara räntan som du får vid tecknandet som gäller, utan hur dom hanterar den under åren som kommer.

//Tommy
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Det var ju riktigt bra ränta , men då förstår jag att ni har andra lån där också eller ?

Nu är det ju inte mej det inlägget gäller, men jag har samma finansiär och kan rekommendera dom.

Det är väl så att husbilshandlarna tecknar avtal med en eller några finansiärer för att kunna sälja sina husbilar, tror att det går till så att de har förtjänst på mellanskillnaden på den räntan som du kommer att få betala enl köpehandlingen.

Det är ju inte ovanligt att handlarna också i samband med olika evenamang tillfälligt erbjuder lägre ränta.

När jag köpte husbilen var en aktuell kampanj konstruerad så att under de 2 första åren var räntan väldigt låg, därefter rörlig men med ett räntetak på 3,95% som den inte ska överstiga under avtalsperioden.

/7Tommy
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

För att slippa att finansiärerna "smyghöjer" så begär att få STIBOR-kopplat lån. Detta brukar i vanliga fall bara ges till större kunder, men med lite tjatande brukar det gå bra.
Sen tycker jag helt klart att ni ska fråga er vanliga bank när ni ska byta ut husbilen. Ta med er offerten från My Money och visa dem så lovar jag att de flesta kommer få bättre deal av den vanliga banken. :spinny:
Som någon var inne på tidigare kan jag också rekommendera att bygga in det i huslånet för dem som har möjligheten då det är betydligt billigare att låna på hus än bilar.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Du är inte lurad..
Banker, elverk, komunikationsföretag samt investeringsföretag har monopol på rätten att få råna folk. Skulle du råna dom så vet du hur det går.

Det bästa är att inte nyttja dom

Det är min personliga åsikt.
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Nej vi har inga andra lån hos Handelsbanken,det är nog de bästa att
ha att göra med i finansvärlden,de håller inte på o smyghöjer heller
som Santander gjorde,ett dåligt finansinstitut,vet hut !!!!:spinny::mcride:
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

MyMoney lånet är kopplat till STIBOR 90 dagar
Tyvärr står det inget om det på deras hemsida, men jag har nu läst det på fler ställen så då får man lita på det. Är väldigt bra och det är därför de skickar ut brev så fort de ändrar i räntan. Läste även att de har öppnat ett nytt bolag som heter Kabe Finans så det kanske är deras nästa grej.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Väntar på låneförslag från Mymoney för att se vad de har att erbjuda i form av räntor. Fick 5.2% av santander men starträntan är ju inte alltid den mest intressanta, utan hur den hanteras under tidens gång...
 
Toppen