• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är jag lurad av Santander bank

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Vi har också ett lån hos Santander, där räntan "skenat".
Men de flesta bankerna verkar ge snarlik ränta. Så det blir väl att prova om lendo håller vad de lovar i reklamen (vilket jag misstror).

Undrar om det skulle vara en bra ide om vi, med liknande ränteproblem, gick samman och förhandlade i grupp. Då skulle vi kanske kunna få vettiga villkor...

//Stefan
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Hallå går inte detta under "Gnälltråden"????
Jag har också undrat om dessa "fina" H_bilar!
Är det bara H -bilen det gäller?
Mvh.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Har lån hos MyMoney och betalar just nu 4.10 %.
Verkar som My moneys räntor är ett lotteri :confused:.
När jag försökte låna hos My money tidigt i höstas var de dyrare än Swedbank :mad:. Uppgav ändå att jag var både HBK och M-medlem.
Din ränta idag är betydligt bättre än den jag har hos Swedbank :(. Fattar nada..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Rente bestemmes ut i fra mange forhold. Det som en ikke har noen kontroll på er pengemarkeds renten, men den er bare basis. Viktigere er hva en har som sikkerhet for lånet og hvor hardt en belåner objektet som er sikkerhet. Noe annet som påvirker renten er hvilken inntekt du /dere har i forhold til lånesum.

Ett enkelt eksempel, jeg tok i 2008 opp et lån med sikkerhet i leiligheten i Norge på ca. 60% av markedspris på leiligheten og fikk en hyggelig rentesats på denne - noe av lånet brukte jeg til å kjøpe ny husbil, og et hus i Sverige. Leiligheten er nå solgt, vi flyttet inn i nyoppusset hus i Sverige og vi har inget lån lengre. Egentlig kunne vi plassert pengene på en bankkonto i Australia og hatt netto renteinntekt - pengemarkedsrenten her nede er så mye høyere enn i Europa.

Et lån bare til husbilen ville kostet mye mer i rente om en brukte bilen som sikkerhet. Har en fast eiendom så lønner det seg å snakke med sin egen bank og belåne denne - ikke benytte finansordningene som tilbys fra firmaene (det er ett par små unntak - ser at enkelte japanske bilprodusenter på noen markeder tilbyr finansiering med bundet rente under 1% i opp til 5 år).

Et låneopptak med sikkerhet i eiendom kan være en måte å komme ut av en dyr nedbetalning, men kontroller først at du kan komme ut av avtalen! Enkelte avtaler har bundet løpetid så det koster mye å kjøpe seg ut av avtalen.
 

MABOS

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Bakade in mina lån i mina huslån på SBAB o tjänade närmare 3 % mot Santander, haft bilen i 14 månader 12 av mina inbetalningar innehöll räntejustering riktigt grisigt

Bosse
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Inget försvar i min bemärkelse gällande Santander. Men rätt skall väl vara rätt... Prova att ta ett lån gällande Din husbil via SBAB!

Jag tycker din jämförelse mot husbils lånegivare är mindre bra... Det har vart ränta justeringar på alla låneinstitut de senaste 12månaderna.

Att sedan om möjlighet finns, likt flertal redan poängterat, belåna mer på det fasta boendet och betala husbilen med, då är vi mer i fas med äpplen & päron! ;)

//MS

Bakade in mina lån i mina huslån på SBAB o tjänade närmare 3 % mot Santander, haft bilen i 14 månader 12 av mina inbetalningar innehöll räntejustering riktigt grisigt

Bosse
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Bakade in mina lån i mina huslån på SBAB o tjänade närmare 3 % mot Santander, haft bilen i 14 månader 12 av mina inbetalningar innehöll räntejustering riktigt grisigt

Bosse

Precis vad jag tänkte skriva , ni som har utrymme i det fasta boendet villan eller bostadsrättenanvänd det. Lån här brukar vara till bättre villkor än de som finansbolagen erbjuder.

Lockräntor är ett otyg , men det sk. bilhandlar försäkringar bygger på samma princip.
Gratis och billigt i början , byter man inte eller glömmer säga upp så blir det dyrt.
Man utnyttjar folks lättja och man blir förbannad när man får betala dessa "läropengar".

Mina surt förvärvade "sikiner" vill jag spendera efter eget huvud , inte efter att bli lurad!!!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Jag har också Santander. Har inte riktigt funderat över de här smyghöjningarna. Kollade upp och kan konstatera att jag f n betalar 8,6%, om det varit normal bankränta! Nu är jag iofs bara en tredjedel in i låneperioden och annuitet är inte lätt att beräkna vid fast ränta och ta mig fasen nästan omöjligt vid rörlig ränta, men över 7 % betalar jag. Så jag tycker vi ska börja kräva att låneinstitutet, Santander, redovisar den faktiska räntan på varje avi. Det borde vara en självklarhet.

Krister N
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

jag är helt medveten om att räntor överlag gått upp sedan jag tog mitt lån , men att de ej följt vanliga låneräntor hade jag ej koll på och som sagt de verkar vara fega som inte skriver ut Räntan . jag har även ett "dåligt" lån jag tog för jag behövde pengarna snabbt men de skriver öppet ut sin höga ränta.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Riksbankens reporänta Här kan man se hur bankernas kostnader varierar i stort.
reporäntanhistorik.jpg
Visst har räntan gått upp ibland men hur många har i sina räntebesked sett att den går ner när reporäntan vänder? Vad jag generellt sett med billån är att de åker upp för varje höjning men nedåt justeras det aldrig.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Ställde frågan ang detta i tråden till Santander och fick följande svar:

Hej !


<DIV>Vår basränta i dagsläget ligger på 6,95 %.

STIBOR är inte längre en bra indikator på vår och andra bankers upplåningskostnader. Anledningen är att Santander har gått från att ha endast korta lån (90 dagars löptid) till en högre andel långa lån (1-3 års löptid). Kostnaden för de långa lånen är högre vilket gör att vår upplåningskostnad har ökat jämfört med STIBOR 90. Anledningen till att vi och andra banker byter korta lån mot långa lån är ett resultat av finanskrisen och nya europeiska direktiv. Längre löptid på lånen medför lägre likviditetsrisk för banken vilket leder till mer stabilitet på marknaden. Inte heller Riksbankens höjningar/sänkningar av repo räntan kan relateras till bankers upplåningskostnader. Anledningen är att banker inte lånar från Riksbanken utan från marknaden där räntenivåerna är annorlunda. Tidpunkten för ränteförändringar skiljer sig mellan olika banker.

Det står även i din villkor att Säljaren (vi) får med omedelbar verkan höja räntesatsen i den utsträckning som motiveras av att säljarens (våra) kostnader för kreditgivningen ökar på grund av dyrare upplåning, kreditpolitiska beslut eller kostnadsökningar som säljaren (vi) inte kunde förutse när krediten lämnades. Likaså ska säljaren (vi) omedelbart sänka säntan om kostanden för kreditgivning minskar av samma skäl.

Att er ränta kan skilja sig från vad leverantör har för tillfället handlar oftast om kampanjer som de själva har för tex ett speciellt fabrikat eller modell, det är inget vi sätter.

Har ni övriga frågor angående ränta och upplåningskostnader är ni mer än välkomna att kontakta oss per telefon 08-4707980 eller via mail.
Önskar er en fortsatt trevlig dag.
 
S

Stråken

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

När jag köpte hubilen 2007 lånade jag av GE Money Bank till2,75% ränta.
Nu betalar jag 3,9 % ränta och det tycker jag är en bra ränta.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Ah den där marknaden igen!
Det verkar väldigt bekvämt att alltid skylla på "den där" som aldrig är någon utan bara ett skuggigt moln som hindrar från att göra något.
Om det inte är bankerna som lånar av riksbanken vem går då dessa pengar till och varför ska vi sänka reporäntan om ingen ändå får del av pengarna?
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Hej!
Visst blåser bankerna oss med god marginal, här är ett litet citat:
Vändningen kom i samband med att ECB i början av december annonserade sin ” julklapp” i form av superlån till kontinentens banker (så kallad long term refinancing operation). Totalt bjöds nästan 500 miljarder euro ut till banker i treåriga lån med 1 procents ränta. Som alla med bolån eller någon känsla för priset på pengar begriper så blev det erbjudandet något av en succé bland bankerna. Storbanker som Unicredit och Santander har lånat pengar billigt av ECB och i hög grad lånat dem vidare, dyrare, till skuldsatta länder som Italien och Spanien. Snacka om att detta måste ge feta räntemarginaler! I sina senaste försäljningar har Spanien och Italien betalat över 5 procent.
Undrar hur många husbilar de har i säkerhet från Spanien och Italien :twitcy:

Hälsningar,
Nisse
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Man blir förbannad...
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Ah den där marknaden igen!
Det verkar väldigt bekvämt att alltid skylla på "den där" som aldrig är någon utan bara ett skuggigt moln som hindrar från att göra något.
Om det inte är bankerna som lånar av riksbanken vem går då dessa pengar till och varför ska vi sänka reporäntan om ingen ändå får del av pengarna?


Marknaden är ju du och jag och alla andtra ihop....

En statlig bank a'la Soviet en gång i tiden kanske skulle passa....

Santander-Bank skulle jag aldrig lita på att hålla i hatten min, Googla är bra sätt att undersöka, och språk att förstå även lite Spanska så man vet varför de vill höja räntorna...

Nej, var vaken, kolla, gå inte på vad som helst, GE-Money t.ex är alltid juste, deras kort är t.ex bäst på marknaden vad gäller acgifter osv. Men bäst är väl att spara först och sen köpa. det största felet är väl alla lössläppta krediter från individnivåer till hela stater!

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Varför har du inte kontakt med en seriös bank ".........spansk bank kanske inte helt ok idag.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Hur ska man definiera en seriös bank?
SEB eller Swedbank eller vilka det var fick frågan på tv för något år sedan om det inte var dags att sänka kostnaderna för tjänster i deras bank med tanke på att de plockade ut så många miljarder i vinst.
Svaret var:
- Varför då kunderna stannar ju så varför skulle vi sänka priserna.
Det är en äkta kapitalist men är det verkligen en bättre bank bara för den är i någon del betecknad som svensk.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Danske bank skall tydligen vara ganska bra enligt vad jag hört. Någon som kan mer om detta?
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Fick 5.65% via Handelsbanken finans i veckan...
Mitt bankkontor efter 12år kunde inte matcha det... (synd för dem)

Service vad vi får för betald krona är oxå värt några tiondelar%
Men detta är ytterst helt personligt...

Är Santander ok, el GE-Moneybank, el, el...

Frågan kanske inte är om man blivit lurad, utan vad är norm-räntan, meridianen?
Så alla här kan få ett riktmärke i sin egen förhandling!

Mvh. Magnus
 
Toppen