F
F.d. 10098
Guest
Jag tvättar bilarna på den egna tomten, har tv och dator i stand-byläge, använder fortfarande de gamla glödlamporna och har någon gång släppt ut gråvattnet i skogen. Enligt mångas uppfattning är jag då en typisk miljömarodör som bidrar till planetens snara undergång.
Men är det verkligen så? Låt oss jämföra några siffervärden:
När jag tvättar bilarna använder jag vatten med några droppar bilschampo (så det väter bättre). En liter schampo räcker mer än 10 år. Den avtvättade smutsen rinner ner genom gruset och stannar där. Om den inte hade fastnat på bilen skulle en stor del istället hamnat i sjöar och åar.
Däremot förbrukar jag årligen mer än 10 liter koncentrerad spolarvätska och nöter bort kanske 10 kg av däcken. Allt detta hamnar i naturen men det går knappast att undvika. Trafikverket o kommunerna sprider årligen salt motsvarande 30 kg per person (eller per bil eftersom det finns ungefär lika många bilar som personer i Sverige. Saltet innehåller även cyanid motsvarande 10 gram per person. Mängden asfalt som slits bort pga dubbdäck är av samma storleksordning. Sveriges utombordsmotorer släpper ut 15 000 ton kolväten per år direkt i vattnet. Detta motsvarar i genomsnitt 20 kg per motor.
Trots mycket ätande och duschande i husbilen går det inte åt mer än ett par dl diskmedel samt lite mera tvål o schampo per år. Detta beror på att man inte kan slösa med vattnet samt att man inte vill ha matrester i avloppsystemet. Om jag en gång på tio släpper ut gråvattnet i skogen på lämpligt underlag så infiltreras mindre än en dl organiska ämnen som årligen skall infiltreras.
Dtta kan jämföras med att det i Sverige finns ca en miljon enskilda avlopp. Av dessa har ca två tredjedelar infiltration eller liknande medan en tredjedel endast har enkel slamavskiljning eller sämre. Även vid kommunala avloppsverk går en stor del av skiten direkt ut i sjön vid kraftig nederbörd eftersom dagvatten och avloppsvatten ej är fullt separerade. Även vid driftstörningar i avlopppsverken kan orenat vatten släpas ut. Jag praktiserade en sommar vid ett avloppsverk i en medelstor stad. Där hade det blivit stopp i rötkammaren och hela sommaren gick allt vatten orenat direkt ut i Vänern, några kilometer från dricksvattenintaget! För att inte tala om alla fritidsbåtar - där är det inte bara gråvatten som släpps ut i sjön. Kraven kommer dock att skärpas år 2015.
Mitt största bidrag till miljöpåverkan är nog de ca 2000 liter diesel jag gör slut på varje år men där betalar jag ju både energiskatt och koldioxidskatt!
Det är lätt att sila mygg och svälja kameler om man inte försöker sätta siffror på saker och ting!
Vad tycker ni andra - kan jag sova lugnt?
Men är det verkligen så? Låt oss jämföra några siffervärden:
När jag tvättar bilarna använder jag vatten med några droppar bilschampo (så det väter bättre). En liter schampo räcker mer än 10 år. Den avtvättade smutsen rinner ner genom gruset och stannar där. Om den inte hade fastnat på bilen skulle en stor del istället hamnat i sjöar och åar.
Däremot förbrukar jag årligen mer än 10 liter koncentrerad spolarvätska och nöter bort kanske 10 kg av däcken. Allt detta hamnar i naturen men det går knappast att undvika. Trafikverket o kommunerna sprider årligen salt motsvarande 30 kg per person (eller per bil eftersom det finns ungefär lika många bilar som personer i Sverige. Saltet innehåller även cyanid motsvarande 10 gram per person. Mängden asfalt som slits bort pga dubbdäck är av samma storleksordning. Sveriges utombordsmotorer släpper ut 15 000 ton kolväten per år direkt i vattnet. Detta motsvarar i genomsnitt 20 kg per motor.
Trots mycket ätande och duschande i husbilen går det inte åt mer än ett par dl diskmedel samt lite mera tvål o schampo per år. Detta beror på att man inte kan slösa med vattnet samt att man inte vill ha matrester i avloppsystemet. Om jag en gång på tio släpper ut gråvattnet i skogen på lämpligt underlag så infiltreras mindre än en dl organiska ämnen som årligen skall infiltreras.
Dtta kan jämföras med att det i Sverige finns ca en miljon enskilda avlopp. Av dessa har ca två tredjedelar infiltration eller liknande medan en tredjedel endast har enkel slamavskiljning eller sämre. Även vid kommunala avloppsverk går en stor del av skiten direkt ut i sjön vid kraftig nederbörd eftersom dagvatten och avloppsvatten ej är fullt separerade. Även vid driftstörningar i avlopppsverken kan orenat vatten släpas ut. Jag praktiserade en sommar vid ett avloppsverk i en medelstor stad. Där hade det blivit stopp i rötkammaren och hela sommaren gick allt vatten orenat direkt ut i Vänern, några kilometer från dricksvattenintaget! För att inte tala om alla fritidsbåtar - där är det inte bara gråvatten som släpps ut i sjön. Kraven kommer dock att skärpas år 2015.
Mitt största bidrag till miljöpåverkan är nog de ca 2000 liter diesel jag gör slut på varje år men där betalar jag ju både energiskatt och koldioxidskatt!
Det är lätt att sila mygg och svälja kameler om man inte försöker sätta siffror på saker och ting!
Vad tycker ni andra - kan jag sova lugnt?