• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är Hallänningar utbölingar i sitt eget landskap

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.806
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Citat från Ludde:
Vi firar att det är fem år sedan Husbilsklubben.se bildades!

Hallänningar och andra utbölingar är välkomna att fira detta på John´s Place i Varberg fredagen den 25 november.
Antalet platser är begränsat till 25, är det fler än 25 som anmäler sig redan nu, kan vi ringa och boka upp fler platser. Annars är sista anmälningsdag den 30 oktober.
De som har sin husbil igång kan stå på ställplatsen i Apelviken (krypavstånd från restaurangen)
Samling klockan 17 på ställplatsen, vi ordnar med glögg och annat gott utanför husbilarna om vädret tillåter! Endast orkan och drivis stoppar en äkta Hallänning, eller hur?!!
Välkomna hälsar Ludde med familj!
Jag som trodde att en utböling är en som kommer utifrån!!!!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Är Hallänningar utbölingar i sitt eget landskap

Det står ju Hallänningar och andra utbölingar, då menas alltså att Hallänningar och andra icke Hallänningar var välkomna, detta var helt och hållet på skoj att skriva så, jag är innerligt ledsen om du har uppfattat min inbjudan som provokativ, det var verkligen inte menat så. Det var just det som avsågs, att inte bara vi som bor i länet var välkomna, utan även de som kommer utifrån.

/Ludde
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är Hallänningar utbölingar i sitt eget landskap

Jo det är väl en som kommer utanför Halland och detta var ju skrivet med glimten i ögat och var ju inte så illa menat .
Från en utböling från Falköping , är inte utböling som någon från "utanför bygden" ? Låter som Skaraborgskt slangord ;)

Jag är "tyvärr" på Essen Motor Show och kikar på bilar ESSEN MOTOR SHOW - Messe Essen GmbH Kom dit kan vi ha ett eget 5-års jubileum :)
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Är Hallänningar utbölingar i sitt eget landskap

Finns det några riktiga hallänningar då?
Vad vore Halland utan oss smålänningar
som bosatt sig i detta län? :spinny:

P.g.a. jobb har vi inte anmält oss till
firandet, men jag önskar er och dig "Ludde",
en trevlig kväll.


/Mariarne
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.775
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är Hallänningar utbölingar i sitt eget landskap

Jag skulle nog vilja hävda att hallänningar är utbölingar i alla landskap, utanför Halland!:D De enda som inte är utbölingar nånstans, som jag ser det, är skåningar. Så det så! :)
Sen kan jag nog tycka att Froggie är den största utböling jag hör talas om hittills!

Krister N..., invandrad utböling! Som tyvärr också jobbar den 25:e!
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.806
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Är Hallänningar utbölingar i sitt eget landskap

Det står ju Hallänningar och andra utbölingar, då menas alltså att Hallänningar och andra icke Hallänningar var välkomna, detta var helt och hållet på skoj att skriva så, jag är innerligt ledsen om du har uppfattat min inbjudan som provokativ, det var verkligen inte menat så. Det var just det som avsågs, att inte bara vi som bor i länet var välkomna, utan även de som kommer utifrån.

/Ludde
Hej Ludde
Jag har inte uppfattat ditt inlägg som provokativt. Jag försökte bara skoja lite med ditt ordval. Enligt min mening skulle det stått Hallänningar och Utbölingar. Men det är ju min mening. Själv är jag Smålänning i grund och botten
Klas
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Är Hallänningar utbölingar i sitt eget landskap

Historiskt sett är Halland ett av Skånelandskapen, som omfattar landskapen Skåne, Blekinge, Halland och Bornholm, och i Halland användes skånelagen som landslag och landsting hölls i Getinge.

Från 1200-talet och framåt kom Halland att bli skådeplats för ett stort antal krig mellan Sverige, Norge och Danmark. De många krigen kom att göra landskapet fattigt, dels då de orsakade omfattande förstörelse, dels då de medförde att de bittra invånarna inte såg det som lönt att genomföra större investeringar eftersom de ändå riskerade att bli förstörda i krigen.

Efter andra världskriget har landskapet genomgått en remarkabel förändring. Hallands kuster lockar nu till sig mängder med turister på somrarna, i synnerhet Mellbystrand, Tylösand, Skrea strand samt Apelviken. Bitterheten börjar släppa och allt fler hittar sin identitet och blir goa och glada gubbar och gummor. Så som det en gång var i hela Skåneland.

:):)
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Är Hallänningar utbölingar i sitt eget landskap

Historiskt sett är Halland ett av Skånelandskapen,
:):)


Nja tvärtom :) När Magnus Eriksson regerade som gjorde han det mestadels från varberg fästning. O han var t.om kung över skåne.

Magnus Eriksson, född i april eller maj 1316, död 1 december 1374 (drunkning), var kung av Sverige 1319-1364, kung av Norge 1319-1343 som Magnus VII och kung av Skåne 1332-1360
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Är Hallänningar utbölingar i sitt eget landskap

Norden har haft många härskare för större eller mindre delar de senaste 2000 åren. Den korta tid på 60 år som Halland hade en central roll är försumbar. Halland kan nästan jämföras med fd Jugoslavien där krigen och folken har böljat fram och tillbaka i 900 år.

Under Engelbrektsupproret 1434 kom landskapet att bli erövrat och bland annat brändes borgen i Falkenberg. Efter att fred slutits 1435 blev det åter stridigheter under första halvan av 1436 som medförde att Lagaholm erövrades av svenskarna. Även stridigheterna mellan svenskar och danskar i början av 1500-talet kom att påverka Halland. Det skedde bland annat 1519 då gränstrakterna skövlades av svenska soldater som hämnd för att Västergötland härjats av danska soldater. Även under grevefejden förekom strider i Halland.
:):)
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Är Hallänningar utbölingar i sitt eget landskap

Hej Ludde
Jag har inte uppfattat ditt inlägg som provokativt. Jag försökte bara skoja lite med ditt ordval. Enligt min mening skulle det stått Hallänningar och Utbölingar. Men det är ju min mening. Själv är jag Smålänning i grund och botten
Klas

OK, jag är med! Uppfattade att du retade dig på mitt ordval Min meningsuppbyggnad var kanske inte korrekt. Men alla är välkomna ändå!
Yttre utbölingar också :D, t.o.m. om dom är från Skåne, men då får vi kanske skaffa en tolk...:twitcy: synd att du jobbar Krinil :p:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.775
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är Hallänningar utbölingar i sitt eget landskap

Skåningar är utlänningar, basta!
Skåningar med son-namn är en allvarlig åkomma. :D:D

Olle Jonsson! Det finns tillfällen när jag hyllat din klokhet. Detta är inte ett sådant! Du är inget annat en en fuskmas o rälig gråda! :D:D:D

Krister N-son...:)
 
Toppen