• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Såklart det är bra att staten säger stopp för eldrivna cyklar, allemansrättens gränser ska inte töjas åt något håll.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Elcyklar har bara en hjälpmotor om jag fattat det rätt.Hur blir det då med en eldriven rullstol eller en permobil?
Rullstolar och Permobiler räknas som gående. Även "fyrhjulingar" får rörelsehindrade köra där man får gå. Möjligen med speciella regler, är lite dåligt uppdaterad.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Även eldrivna rullstolar, permobiler och fyrhjulingar för rörelsehindrade är ”motoriserade transportmedel” så dom är rimligen inte heller ok att använda när man nyttjar allemansrätten.
Enligt Naturvårdsverkets förtydligande så spelar det ingen roll hur saker klassas i lagen om vägtrafikdefinitioner.

I praktiken är det väl egentligen inget problem då jag inte tror att någon skulle få för sig att anmäla en rörelsehindrad elrullstolsförare som är ute och rör sig i naturen.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Jag tycker man borde förbjuda all cykling i naturen, man ser så många sönderkörda stigar när man är ute och springer i skogen.


Jaha och hur har du dragit denna intelligenta slutsats? Klippt ut ett par meningar då ingen här orkar läsa hela texten.

Oavsett vilken typ av fritidsaktivitet det
är (vandring, mtb eller ridning) så är det
svårt att få ett resultat som klargör om den
ena aktiviteten är skadligare än den andra.

Och

Idag finns inte minsta dokumentation
som kan styrka att något slitage vållas av mountainbikeåkning.

Texten finns här:

https://stud.epsilon.slu.se/8358/7/eckersten_f_150805.pdf

http://www.angelfire.com/clone/samsinfo/se/Dokument/MTB_i_Laponia.pdfhttp://www.angelfire.com
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Även eldrivna rullstolar, permobiler och fyrhjulingar för rörelsehindrade är ”motoriserade transportmedel” så dom är rimligen inte heller ok att använda när man nyttjar allemansrätten.
Enligt Naturvårdsverkets förtydligande så spelar det ingen roll hur saker klassas i lagen om vägtrafikdefinitioner.

I praktiken är det väl egentligen inget problem då jag inte tror att någon skulle få för sig att anmäla en rörelsehindrad elrullstolsförare som är ute och rör sig i naturen.

Man får ju köra på trottoarer gångngbanor torg i varuhus m.m. Har själv varit med som hjälpare och kört fyrhjuling i skogen, med instruktör från handikappförbund (RTP) Men det är ganska länge sen. Mycket kan ha ändrats. Säkert nån som kört med falskt handikappbivis.
Då blir det som ofta kollektiv bestraffning
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Man skall nog inte blanda ihop vad man får göra på gator och torg i övrigt och vilka krav som ställs om man skall få röra sig i skog och mark med stöd av allemansrätten. Dom har inget med varandra att göra.

Sen är det inte heller fråga om någon kollektiv bestraffning eftersom inget har ändrats som jag förstår det.
Det enda som står i skrivelsen är ett förtydligande av vad som redan gäller runt allemansrätten. D.v.s. att allemansrätten inte gäller om man använder ett motoriserat transportmedel. Oavsett vad det är för transportmedel.
 
Toppen