• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Fick detta på mailen i dag. Tänkte någon var intresserad då det finns många användare i HBK.:wideeyed:


Naturvårdsverket har under de senaste åren fått allt fler frågor om allemansrätten och olika typer av motoriserade transportmedel, det har oftast gällt så kallade el-cyklar, el-assisterade cyklar eller cyklar med sk Pedelelec-funktion, men det har även gällt andra typer av transportmedel som terräng-Segways och liknande.

Naturvårdsverket anser inte att det är tillåtet att köra motoriserade transportmedel i naturen med stöd av allemansrätten, oavsett hur dessa definieras i lagen om vägtrafikdefinitioner. Det betyder att el-cyklar och liknande inte får köras i naturen utan lov av markägaren. Den som vill köra den här typen av fordon på stigar, eller leder eller fritt i terrängen på någon annans mark måste ha lov av markägaren. För transportmedel som klassas som motordrivna fordon, t ex. bil, MC och fyrhjulingar gäller terrängkörningslagstiftningen som vanligt, vilket innebär att det i de allra flesta fall är förbjudet att köra i terräng. Dispensför motordrivna fordon kan sökas hos länsstyrelsen. För mer information se:El-cyklar, Segways med flera - NaturvÃ¥rdsverket

Sprid gärna den här informationen inom er organisation till de som kan vara berörda.

För mer information om bakgrunden till Naturvårdsverkets ställningstagande se: El-cyklar, Segways med flera - NaturvÃ¥rdsverket

Kontaktperson: per.nilsson@naturvårdsverket.se och nils.hallberg@naturvardsverket.se


Vänliga hälsningar

PER NILSSON
-------------------------------------------------------------------------------------
Enheten för tillsynsvägledning och annan vägledning (Gt)
NATURVÅRDSVERKET
BESÖK: Forskarens väg 5 (Campus Östersund, hus Ub)
POST: 106 48 Stockholm
TELEFON: 010-698 11 58
INTERNET:Naturvårdsverket
Tänk på miljön innan du skriver ut det här mejlet.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Bara att lämna batteriet hemma. Vad är problemet.
//Arne B

Jag har ingen elcykel jag har däremot en vanlig racer och en MTB. Om man nu plockar av batteriet vad är det då för mening att ha en elcykel som kostar en del när man inte får ha hjälp av motorn där det verkligen behövs.Jag la in denna text i all välmening för jag trodde den var intressant för er med elcyklar.
Jag trodde kanske denna information skulle möta samma upprördhet över myndigheterna som alla andra "dumma" beslut.
Men jag tänkte inte så långt att det går att ta av batterierna och trampa som en vanlig cykel fast tyngre. Smart !! :):)
 
F

F.d. 55939

Guest
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Och jag tycker man ska springa och gå barfota i naturen...ser så mycket nedtrampat av grova kängor ;)

Till ämnet.
Hur tänkte de här? Har de inget vettigare att diskutera på sin arbetstid.
Om jag cyklar på en stig med el eller utan är väl ingen som helst skillnad.

Ibland undrar jag om rätt människa är på rätt plats?

Har ingen elcykel men känner ändå att jag sitter och blir upprörd.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Och jag tycker man ska springa och gå barfota i naturen...ser så mycket nedtrampat av grova kängor ;)

Till ämnet.
Hur tänkte de här? Har de inget vettigare att diskutera på sin arbetstid.
Om jag cyklar på en stig med el eller utan är väl ingen som helst skillnad.

Ibland undrar jag om rätt människa är på rätt plats?

Har ingen elcykel men känner ändå att jag sitter och blir upprörd.


Självklart är vi barfota!!
 
F

F.d. 55939

Guest
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Härligt :)
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Om jag haft en elcykel och jag skulle vilja cyklai skogen då skulle jag gjort det
Där det är lämpligt att cykla .
Ingen vettig människa skulle bry sig .Skulle någon bry sig så kvittar det
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Det blir ju lätt en höna av en fjäder men jag tolkar bara skrivelsen som ett förtydligande av att allemansrätten inte inkluderar rätten till framfart med motoriserade fordon. Inget nytt alltså.
Detta oavsett vad det är för motor och fordon man har.
Klara och enkla gränsdragningar.

Det är väl ganska vettigt med tanke på vad syftet med allemansrätten egentligen är.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

JAg fattar nog inte rubriken Dödsstöten för vad?
 
F

F.d. 55939

Guest
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Om någon av er är villaägare, varför får jag ej köra på er tomt? Om jag som skogsägare köpt mark för kanske flera miljoner, så anser ni att alla ska få använda marken obegränsat!:twitcy:

Nu är det väl så att det är ganska stor skillnad på tomt och mark.
 
F

F.d. 52952

Guest
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Tomtmark har du ej inkomst av för att leva på. Skogsmark skall du betala ränter o amorteringar och leva på. Så vill du nyttja den som dom flesta stadsbor vill, köp dig en skogslott.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Den svenska naturen är ju inte bara en ägodel för vissa utan också en tillgång för allmänheten. Det är en ynnest att kunna ströva fritt, campa under vissa premisser, plocka bär & svamp mm. Att staten skapar regler ( även om dom blir inkonsekventa ibland) för att skydda denna tillgång är väl inte mycket att säga om. Ifall dessa regler om förbud av motordrivna fordon inte fanns så kan väl vem som helst räkna ut hur det skulle se ut.

Bennie
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Jag undrar om alla processorer och skotare har speciellt tillstånd när de kalhugger skogar??
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Elcyklar har bara en hjälpmotor om jag fattat det rätt.Hur blir det då med en eldriven rullstol eller en permobil?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Är detta "Dödsstöten" eller ett tidigt Aprilskämt ???

Elcyklar har bara en hjälpmotor om jag fattat det rätt.Hur blir det då med en eldriven rullstol eller en permobil?

Hur ofta har du sett sådana ute i skogarna? Dom är nog väldigt sällsynta & det beror nog mera på att det är väldigt svårt & besvärligt att förflytta sig med dylika i terrängen.

Bennie
 
Toppen