• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det så bra som det låter eller...?

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
EZA® Power pack - Integrated Lithium system Powered system for motorhomes, caravans, food-trucks, houses,...
https://www.youtube.com/watch?v=KT6rGrFfrl8
https://www.youtube.com/watch?v=lBtQD_Us17E
https://www.youtube.com/watch?v=UMoSpu2a1m8
EZA is a system to store energy from all energy sources available to a campervan, caravan, van, a food-truck, boat, ... (alternator, 230V , solar panels, wind) or a remote site. This energy is accumulated very quickly! The system Lithium-Iron-Phosphate (LiFePO4) EZA is a dedicated system completely replacing an auxiliary battery. It has a line of coupled and dedicated load, an electronic card, a MPPT controller, a battery management system (BMS), ... that allow them to optimize charging the batteries. It has many advantages: Totally silent, large storage capacity, ultra-fast charging, management and remote control over smartphone or tablet (via Bluetooth, through the application EZA available on Android and iOS, the v2 only) it requires no fuel, it has a very long life (more than 2500 cycles), its size is minimal and it is completely secure!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Är det så bra som det låter eller...?

Svårt att säga om just detta fabrikat men eftersom att underhålla ett batterisystem varken bly eller lithium är speciellt enkelt så har EZA helt klart en poäng men såklart också nackdelar.

Listar några:
+ Ett välintegrerat ladd och batterisystem, plug and play vilket gissar jag är vad 99% av alla vill ha.
+ Jämfört med "egna" Lithium installation som bör övervakas som kanske inte är så lätt samt vilket kräver kundskap och investeringar.
+ Ska en firma installera så är det nog ofta billigare med ett hel integrerat, eller om man skall göra jobbet själv och ej är så insatt i tekniken eller ej ens intresserad av denna


- Som allt som är integrerat är det svårt att bryta isär om behov uppkommer
- Pris brukar vara högre, iallafall på papperet
- Uppgraderingar brukar vara svprare att utföra
- Modellen/firman kanske inte finns om x antal år, dvs man får börja om ifall något händer
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Är det så bra som det låter eller...?

Victron energi har funnits ett tag och finns oftast på större båtar.

Waeco eStore passar utmärkt för husbilar, dock kanske inte prislappen!

Inte konstigt att många bygger själva sina LFP system där man får betydligt mer kraft/energi för mindre pengar. Jag håller på just nu med samma sak, tack vare HBK's LFP-pionjärer som hjälper mig med sina erfarenheter. Beräknar vara klar i juni och återkommer då med en redovisning.
/Ranko
 

mickerudolf

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
23741
Medlemskap
2024
Sv: Är det så bra som det låter eller...?

Hej. När det gäller EZA så är det som ni beskriver en stor investering, men också ett helt fantastiskt system. Underhållsfritt, låg vikt, liten i storlek, men en jäk.. massa energi. Det är svårt förklara den känsla som EZA ger , men i ett försök att medla, så att klara sig på EZA 130 en hel helg, mitt i vintern med en icke vinterbonad Miller från 2007, med kaffebryggare på 1460w ( via inverter ) som körts morgon o kväll, 22" tv som varit på från ca 18.00 - 01.00 PLUS körts som morgon tv. Startar inverter på söndag morgon, 35% kvar i EZA och belastar då med 137A kaffet smakar då ljuvligt. Kör sedan de 11 milen hem på dagen och väl hemma, ja då är godingen fullt laddad och redo för nya tag. Att man som kund inte kan göra fel, för så är faktiskt fallet, anser jag är rätt så trevligt. Du behöver inte tänka på det när bilen ej används heller för den delen. Den kan stå tom i 6 månader! Ja detta var ett försök att förmedla en känsla.
Mvh
Michael Rudolfsson
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Är det så bra som det låter eller...?

Det finns väl inget i våra regler som säger att det bara svenska språket är godkänt att använda, hade vi haft det så hade det även varit förödande för våra danska och norska medlemmar.

Så min slutsats är ja, det är det okej, andra kanske tolkar det annorlunda.
Däremot har vi väl en del regler om att visa respekt för andra och text om att hålla sig till ämnet, det sista bryter jag mot med det här inlägget och det vore kanske bättre att ta diskussionen i en renodlad diskussionstråd.

mvh jocke
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Är det så bra som det låter eller...?

Ber om ursäkt!
Vid publiceringen fanns inga svenska uppgifter om produkten, då hade jag att överväga att inte lägga ut nyheten eller att göra det på tillgängligt språk som fans.
Då blev det engelska tyvärr!
Ber om överseende för det!
Bengt
 
F

F.d. 50176

Guest
>Östen
Vi har nu kört drygt 60 nätter i år med EZA vi köpte 2st 130Ah. Är OTROLIGT nöjd - finns ett "mindre" irritationsmoment och det är den App som kommer från EZA. Den hänger sig titt som tätt och vi har kopplat denna via USB istället för Bluetooth då täckningen inte riktigt räckte fram. Får starta om appen ofta, men kör man via Bluetooth så är problemet mindre.

Annars supernöjda, står aldrig med ström längre. Behövs helt enkelt inte, OM inte AC behövs.
De laddas otroligt snabbt via motorn vid körning, beroende på hur mycket du tömt dem på men 20-40 min är vanliga laddtider till 100%.

Använder en hel del ström, bilen är "lagom upptänd" kvälls/mörktid. TV, musik, dator, Nespressomaskin med många koppar per dag :) 1500W Dammsugare, 220v brödrost etc.

Med vår "stora" konsumtion så brukar det gå åt ca 10-25% av kapaciteten ett dygn stillastående sommartid.
- Batteribanken är ganska överdimensionerad, hade räckt med 1st 130... men vi kan då stå utan ström många dagar i vildmarken med mulet väder utan hjälp av solcellen.

Priset är DYRT (nästan på gränsen till löjligt), svar ja men allt fungerar perfekt ihop (förutom den där skit-appen då haha). Det går att köpa billigare alternativ om man är duktig på sätta ihop de enskilda komponenter som behövs. I EZAn har du allt klart. Klarar betydligt fler laddcykler, i teorin kan du få ut betydligt mer än de 2000 laddcykler EZA "lovar" med att inte tömma batterierna helt innan uppladdning sker.

Dina 400Ah motsvarar cirka 200Ah LiFePO4
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Något nytt i detta ämne o fungerar EZA fortfarande utmärkt?
Vill byta ut mina 400Ah blybatterier mot Litium. Mina gamla är på sista versen.
Båtaffärerna har börjat sälja Lithiumbatterier i år har jag sett så jag skulle nog gå till dom i första hand speciellt map pris samt om du kan så kanske vänta in till nästa vår då det troligtvis finns mer att välja på.
 

Östen

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
19415
Medlemskap
2024
Tack för era svar!
Har solpaneler på 360w så laddning borde fungera även vid stillastående. Eftersom jag är elektronikidiot bör jag nog vända mig till expert för korrekt montering. Någon som kan rekommenderas?
Undrar också om ni har kvar blybatterier till startbatteri?
 
F

F.d. 50176

Guest
Med 360W så känns det rent spontant som du skulle klara dig med, OM du vill ha EZA dvs, en sådan 130Ah enhet (motsvarar dryga 260Ah vanliga blybatterier). Allt beror på hur mycket du förbrukar, som sagt vi förbrukar nog en hel del och hade egentligen klarat oss med 1s 130, men hamster som jag är vill jag alltid kunna vara säker haha.

Startbatterierna är kvar, dessa ersätter endast el till bodelen.

Vi lät Jr larmcenter. Göteborg installera. Kan ju vara en bit från Norrtälje i och för sig.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tack för era svar!
Har solpaneler på 360w så laddning borde fungera även vid stillastående. Eftersom jag är elektronikidiot bör jag nog vända mig till expert för korrekt montering. Någon som kan rekommenderas?
Undrar också om ni har kvar blybatterier till startbatteri?
Att byta batteri är inte svårt ett par skruvar

Se här på ett batteri till hyffsat pris och bara att byta själv

Nyhet! Nautilus Litium. 12V - 125Ah - 1600Wh! - 50-75% lägre vikt jämfört med blybatteri - Levereras med inbyggt skydds- och styrsystem (BMS)som skyddar batteriet mot flera typer av felanvändning.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Såga att de inte är för vinteranvändning. Våran husbil förvaras kanske ända ner till -25 grader i värsta fall och Lagringstemperatur -10 till+30 grader Celcius, Brukstemperatur 0 till +45 grader Celcius. Har inte tillgång till el där den står inne på vintern.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Såga att de inte är för vinteranvändning. Våran husbil förvaras kanske ända ner till -25 grader i värsta fall och Lagringstemperatur -10 till+30 grader Celcius, Brukstemperatur 0 till +45 grader Celcius. Har inte tillgång till el där den står inne på vintern.
Det är baksidan med dom, förvaring är dock inget problem.

Bly är kung map allväder och att dom tål missbruk.

Li är bra på att laddas och avge ström men känsliga vad gäller laddning
 
Toppen