• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det rätt det man tänker.. ??

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej.!
Jag har en undran.... En kommunalarbetare som arbetade vårdslöst med en grästrimm, så att två stenar träffade husbilen.... varav ena stenen slog sönder en ruta i bodelen.... Vid konfrontation med mannen så sa han att han inte har pengar att betala.. (11.000 Skr enligt Forsbergs) Jag tar kontakt med hans arbetsgivare (kommunen) och de vill ha en polisanmälan på händelsen... efter mycket besvär och flera dagar så får jag min anmälan.... lämnar den och mia ersättningskrav till kommunen.... Kontaktade också Folksam som sa att de betalar rutan - självrisken.... Än så länge har jag inte hört ett dugg från kommunen (Monemvasia Grekland)... Men jag har som sagt en undran.... då ansvaret för skadan är solklart... så tycker jag att kommunen skall betala... men Folksam kan också betala.... så är det så att när någon som orsakar mig en skada och har förmågan att betala... skall jag då använda mig av mitt försäkringsbolag samt betala självrisken.... för mig känns det konstigt om jag skall använda mig av min försäkring..... trots att jag är helt oskyldig till skadan.... Däremot undrar jag inte om kommunen inte betalar.. Ja då borde väl mitt försäkringsbolag driva ett ärende mot den ansvarige .... Eller tänker jag helt fel..... :swoon:

Varma hälsningar
Peter & Wovi
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Det är försäkringsbolaget som ersätter och driver skadan. Det är deras bekymmer det betalar du för. De ersätter dig och driver i sin tur in vad man kan från den andra parten.

Skulle du driva själv finns ju risken att du får ersättning från två håll - dvs försäkringsbedrägeri.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Tack Wberget för ditt svar..... just nu har jag inte ställt några krav på mitt försäkringsbolag....

Det är försäkringsbolaget som ersätter och driver skadan. Det är deras bekymmer det betalar du för. De ersätter dig och driver i sin tur in vad man kan från den andra parten.

Skulle du driva själv finns ju risken att du får ersättning från två håll - dvs försäkringsbedrägeri.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Du kan givetvis också lösa det direkt med kommunen. Kanske kan de betala Forsbergs direkt eller ge dig pengarna mot uppvisande av kvittot. Det är ju inget krav att använda försäkringsbolaget och du slipper då ligga ute med ev. självrisk tills deras kvarnar malt klart och skuldfrågan lösts enligt dem.

Ta ett snack med kommunen först. Kanske vill dom också att kostnaden hamnar på "reparationer" genom ditt kvitto istället för på personal och ansvarsfrågor genom ett försäkringsärende...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Tack Roger för ditt svar... Det är den linjen jag har valt för stunden... men nu är det flera månader sen de registrerade min anmälan hos kommunen... och än har ingen svarat mig... för mig är det inte pengarna det handlar om... utan jag har lärt mig att om jag slår sönder eller skadar något/någon så är det jag som får stå till svars för skadan.... Kommunen har säkert en försäkring precis som jag har.... men det känns konstigt att jag skall använda mig av min försäkring för att få skadan reglerad.... Men det är nog som Wiberger skrev att försäkringsbolaget betalar mig.... och sen får de ta "min" kamp mot kommunen.... även om jag är helt oskyldig till skadan och det finns en skyldig... så känns det konstigt att jag skall betala minst självrisken.... jag kan tycka att jag skulle inte betala något i typ denna situation... :twitcy:

Varma hälsningar
Peter & Wovi


Du kan givetvis också lösa det direkt med kommunen. Kanske kan de betala Forsbergs direkt eller ge dig pengarna mot uppvisande av kvittot. Det är ju inget krav att använda försäkringsbolaget och du slipper då ligga ute med ev. självrisk tills deras kvarnar malt klart och skuldfrågan lösts enligt dem.

Ta ett snack med kommunen först. Kanske vill dom också att kostnaden hamnar på "reparationer" genom ditt kvitto istället för på personal och ansvarsfrågor genom ett försäkringsärende...
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Vi hade en skada en gång beroende på en svensk kommun, vår försäkring fick ta kostnaden men kommunen betalade oss för självrisken.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Tack Roger för ditt svar... Det är den linjen jag har valt för stunden... men nu är det flera månader sen de registrerade min anmälan hos kommunen... och än har ingen svarat mig... för mig är det inte pengarna det handlar om... utan jag har lärt mig att om jag slår sönder eller skadar något/någon så är det jag som får stå till svars för skadan.... Kommunen har säkert en försäkring precis som jag har.... men det känns konstigt att jag skall använda mig av min försäkring för att få skadan reglerad.... Men det är nog som Wiberger skrev att försäkringsbolaget betalar mig.... och sen får de ta "min" kamp mot kommunen.... även om jag är helt oskyldig till skadan och det finns en skyldig... så känns det konstigt att jag skall betala minst självrisken.... jag kan tycka att jag skulle inte betala något i typ denna situation... :twitcy:

Varma hälsningar
Peter & Wovi

Flera månader är ju inte acceptabelt. Jag skulle ha ringt eller gått upp till kommunkontoret och bett att få prata med någon ansvarig. Förmodligen har det bara fastnat någonstans. Sådana här administrativa mardrömmar slåss dom inte om att få ta tag i på kommunkontoret.

Förutsatt att kommunen erkänner att dom vållat skadan så skall reparationen i slutänden inte kosta dig något alls.
Förmodligen har dom en ansvarsförsäkring som kan träda in och ersätta hela skadan direkt till dig eller till ditt försäkringsbolag om ni går den vägen.

Om kommunen däremot inte tar på sig att ha orsakat skadan är det bara din skadeanmälan till ditt försäkringsbolag kvar. Då tror jag tyvärr att du kommer att få stå för självrisken. Troligen kommer bolaget att anse att det inte går att hitta någon annan skyldig.

Kommunens självrisk på ansvarsförsäkringen är förmodligen rätt hög så om kommunen erbjuder sig att betala din självrisk förutsatt att du tar ut skadan själv på din försäkring kan det vara bra att tänka på att din premie kan gå upp. Tyvärr påverkar det även skadestatistiken på husbilar negativt.

På kommunen igen bara. Om inte annat så skall dom lära sig att respektera sina uppdragsgivare.:D
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Försäkringsbolaget brukar ju avgöra vem som är "Vållande" och regressa kostnaden till dom. Även självrisken. Så jag tycker Muskatten är rätt ute.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Jag var nära att råka ut för detta på Selena Laguna i Porec i Kroatien men jag såg när han körde så stenar sprutade på bilar och allt som var oväsen men jag vrålade till på honom och då tittade han sig omkring och gick så det sprutade åt andra hållet.
Jag hoppas att det läser sig men jag tror inte så mycket när det gäller Grekland...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Hej !
Jag kan säga er att här nere fungerar det inte som i Sverige.... här är ungf. lika lagar som Sverige.... men tjänstemännen följer inte alltid lagarna här, utan skapar sina egna "lagar".... har vänner här informerat mig om... Jag har t.ex. fått nu höra på omvägar att kommunen inte vill betala för skadan... då de anser att jag har ockuperat mark där husbilen står/stod.... ändå har inte kommunen gjort någon anmälan till polisen att jag ockuperar mark.... så de är sig själv motsägande...
Nu är nästa fråga vågar jag kontakta en advokat ?.... och täcker försäkringen kostnaden för advokaten här nere.??...
Mina vänner här nere säger att jag skall göra som grekerna gör.... slå sönder kommunala saker för kommunen.... men just nu tycker jag att den grekiska modellen inte är vad jag känner för....

Försäkringsbolaget brukar ju avgöra vem som är "Vållande" och regressa kostnaden till dom. Även självrisken. Så jag tycker Muskatten är rätt ute.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Med tanke på den senaste tråden om att tro mindre och veta mer innan man yttrar sig ger jag mig nu ut på is som eventuellt kan vara hal men det struntar jag i. :D

Jag vet en del, tror en del och låter logiken stå för en del och jag är övertygad om att det är kört i ditt fall. Du får ta skadan på din helförsäkring och du får även stå för hela självrisken och eventuell bonusförlust.

Det finns ju ingen ”fastställd” motpart. Kommunen nekar och det enda som finns är din polisanmälan. Men det är ju just inget annat än en polisanmälan. Sen är ju inget annat fordon/försäkringsbolag inblandat så ditt bolag kan inte själv bedöma någon annan som vållande och fria dig från självrisk.

Troligen kommer ditt bolag att klassa det som yttre olyckshändelse alternativt skadegörelse, stå för reparationen och sen låta dig stå för självrisken för vagnskada. Om du sen vill få tillbaka självrisken får du själv processa mot kommunen och det är förmodligen bortkastad tid om polisens eventuella utredning inte kommer någon vart. Då finns ju ingen skyldig..

Jag tror heller inte att ditt bolags rättshjälp täcker processer du vill driva efter att bolaget redan har beslutat i ärendet.

Men varför inte kontakta ditt försäkringsbolag och fråga hur de hanterar sådana här ärenden?
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Hej
Om det är juridiskt tillåtet varför inte ta skadan på ditt försäkringsbolag och kräva den Grekiska kommunen på självrisken, kanske är det genomförbart med en "mindre" kostnad för kommunen. Ev bonusförlust är nog inte mycket att göra nåt åt. Lycka till
Gun
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Hej Roger... nu är det så att kommunen inte vägrar.... utan de kontrar mina krav- mot att jag har ockuperat ett område... I Sverige hade detta varit löjligt och inte trovärdigt.. men tydligen här i Grekland så är det så som en kommun arbetar "tänker"... och för mig är det ett löjligt påstående, för att slipa betala....

Med tanke på den senaste tråden om att tro mindre och veta mer innan man yttrar sig ger jag mig nu ut på is som eventuellt kan vara hal men det struntar jag i. :D

Jag vet en del, tror en del och låter logiken stå för en del och jag är övertygad om att det är kört i ditt fall. Du får ta skadan på din helförsäkring och du får även stå för hela självrisken och eventuell bonusförlust.

Det finns ju ingen ”fastställd” motpart. Kommunen nekar och det enda som finns är din polisanmälan. Men det är ju just inget annat än en polisanmälan. Sen är ju inget annat fordon/försäkringsbolag inblandat så ditt bolag kan inte själv bedöma någon annan som vållande och fria dig från självrisk.

Troligen kommer ditt bolag att klassa det som yttre olyckshändelse alternativt skadegörelse, stå för reparationen och sen låta dig stå för självrisken för vagnskada. Om du sen vill få tillbaka självrisken får du själv processa mot kommunen och det är förmodligen bortkastad tid om polisens eventuella utredning inte kommer någon vart. Då finns ju ingen skyldig..

Jag tror heller inte att ditt bolags rättshjälp täcker processer du vill driva efter att bolaget redan har beslutat i ärendet.

Men varför inte kontakta ditt försäkringsbolag och fråga hur de hanterar sådana här ärenden?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Hej Gun... Just nu tror jag inte att om jag "skriver ner" kraven på kommunen att de vill betala.. det handlar här om MAKT och vem som har "rätt".... och folket här i Grekland säger att det är nästan omöjligt att få rätt mot en kommun (även om du har GUD som bevis att du har rätt)...

Hej
Om det är juridiskt tillåtet varför inte ta skadan på ditt försäkringsbolag och kräva den Grekiska kommunen på självrisken, kanske är det genomförbart med en "mindre" kostnad för kommunen. Ev bonusförlust är nog inte mycket att göra nåt åt. Lycka till
Gun
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Nu har det hänt det som jag väntade på... polisen har sagt till flera husbilar att de skall parkera i båthamnen.... och det är ju där jag skulle ha ockuperat mark genom att jag parkerade där en natt.... Tar man det bara lugnt så hjälper han där uppe en om man bara håller sig till sanningen.... "Han" hjälpte mig också att träffa ägaren av husbilen... när vi går förbi (Wovi & Jag) så kallar mannen på mig och undrar om det är jag som är "Svensken" Det blev nästan 1 tim trevligt pratstund... och mannen är villig att vittna att polisen har sagt åt dem att ställa sig i hamnen med husbilen... så nu har jag snart vad jag behöver för att "smälla igen fällan" för kommunen :twitcy:... In shalar :yes: vid den lilla ringen stod jag...
 

Bilagor

  • P1030256.JPG
    P1030256.JPG
    353,6 KB · Visningar: 23
Toppen