• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

F

F.d. 57945

Guest
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Nu har jag drivit kylen på den i 24h timmar utan att min batteribank på 190ah tog slut och äntligen får solcellerna på 400w bekänna färg. Sjönk under natten ner till 10.5v
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Vilket gäller startbatterier vem fasiken har startbatterier i bodelen?

Det är mycket vanligt. Alla startbatterier har högt APK-tal ( Amperetimmar/krona). Ju större volymer ett batteri tillverkas i, desto bättre APK-tal.

Sök "Startbatteri" bl.a. på Biltemas hemsida så kommer AGM batterier upp... Men visst, dom kräver skötsel o kärlek. Varje gång dom utsätts "kortslutning" så förkortas livslängden, hälsar Björn.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Bra AGM-batterier tål sanslöst med misshandel enligt min erfarenhet.
Vad är då ett "BRA AGM"
Optima = Ja
Biltema = Tveksamt

Jag misshandlade ett Optima yellow top under 2 års tid i en Polar Camper,
glömde ofta cirk.pumpen igång när den ställdes och efter 1 vecka återstod ca 5V.
Detta upprepades ca 10 ggr.

För att väcka batteriet så det tog emot laddning igen fick jag alltid börja med startkablar från ett annat batteri.

Detta "BRA AGM" funkade bra under helgresor och semestrar, men var lite litet 55Ah, så det byttes mot ett större Biltema AGM.
Optima åkte nu in i svärmors Golf där det presterade fram till hon sålde den, kanske lever det än idag:rolleyes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Yellow top er ikke det et deep cykel batteri? Disse har mer beskyttelse mot sulfatering enn andre bly batterier og tåler derfor kraftig nedkjøring. I nødstrøm anlegg regnet vi 5 år som normal levetid på slike.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Yellow top er ikke det et deep cykel batteri? Disse har mer beskyttelse mot sulfatering enn andre bly batterier og tåler derfor kraftig nedkjøring. I nødstrøm anlegg regnet vi 5 år som normal levetid på slike.

Ok, isåfall är jag ännu mer imponerad, synd att de är så dyra här, i US är det betydligt bättre pris bild på dessa agm,
kanske down under oxå?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Burde mulgens legge til at etter 5 år er normalt rundt 80% kapasitet igjen, eller I noen tilfeller mer. Men med bytte hvert 5 år så er det ingen risiko for problem. Hadde i jobben 2 stk 35 kW som hver for seg kunne kjøre datasentrale i 4 timer. Koblet I serie hadde vi 8 timer drift uten strømnett, testet det en gang i året i noen timer.

Utbyttede batterier ble ofte brukt i solpanelanlegg på hytter, det var mange år igjen.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Köpte en sådan där 2,5kW inverter på ebay med ren sinusvåg och har nu kopplat in den (och en ny batterimonitor från Victron som har en större shunt), och Wow, vilken frihetskänsla det ger.

Att kunna använda sin espresso-maskin och sin vanliga dammsugare även när man inte står vid stolpe är en fantastisk känsla.

För övrigt kan jag nämna att dammsugaren (en liten röd sak från Philips) är märkt 1800W, men när jag mäter strömförbrukningen blir det bara ca 50A, dvs ca 650W! Vilket lur! Men tur för oss, för ju mindre den drar (och ändå gör ett bra jobb) desto bättre.

Två koppar cappochino drar för övrigt ca 2Ah, något som solpanelerna (2x120W) snabbt laddar tillbaks.

Nöjd.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Att kunna använda sin espresso-maskin och sin vanliga dammsugare även när man inte står vid stolpe är en fantastisk känsla.

För övrigt kan jag nämna att dammsugaren (en liten röd sak från Philips) är märkt 1800W, men när jag mäter strömförbrukningen blir det bara ca 50A, dvs ca 650W! Vilket lur! Men tur för oss, för ju mindre den drar (och ändå gör ett bra jobb) desto bättre.

Har ungefär det samma och uppskattar det verkligen :)

Vad har du för spänning vid effektuttag på 50A? Min sjunker ner mot 11,9~11,8 och jag är orolig för att sänka batterierna långsiktigt...

/Tommy
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Har ungefär det samma och uppskattar det verkligen :)

Vad har du för spänning vid effektuttag på 50A? Min sjunker ner mot 11,9~11,8 och jag är orolig för att sänka batterierna långsiktigt...

/Tommy

Det sjönk något, men låg aldrig under 12,5V.
Att din spänning sjunker så mycket verkar oroväckande. Har du tillräckligt tjocka kablar? (Jag har 35mm2 mellan batteri och inverter).
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Aliexpress.com : Buy DC 12V to AC 220V pure sine wave power off grid inverter 2500 watt with wired Remote 5000 watt peak converters from Reliable grid inverter suppliers on EDECOA Official Store

Denna tror jag att jag har sett företag som säljer i sverige och den har även trådad remote.
Jag har nu använt min ett tag och kan konstatera att den verkar fungera bra. Nu är fjärrkontrollen installerad också, och tillsammans med ett prioritetsrelä som ser till att använda landström när det finns och inverter när det inte finns landström, så blir det en superbra lösning.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Köpte en sådan där 2,5kW inverter på ebay med ren sinusvåg och har nu kopplat in den (och en ny batterimonitor från Victron som har en större shunt), och Wow, vilken frihetskänsla det ger.

Att kunna använda sin espresso-maskin och sin vanliga dammsugare även när man inte står vid stolpe är en fantastisk känsla.

För övrigt kan jag nämna att dammsugaren (en liten röd sak från Philips) är märkt 1800W, men när jag mäter strömförbrukningen blir det bara ca 50A, dvs ca 650W! Vilket lur! Men tur för oss, för ju mindre den drar (och ändå gör ett bra jobb) desto bättre.

Två koppar cappochino drar för övrigt ca 2Ah, något som solpanelerna (2x120W) snabbt laddar tillbaks.

Nöjd.
Får ändra mina uppgifter här: Det visar sig att jag hade kopplat in min batterimonitor fel, så den mätte bara vad som gick in och ut ur det ena av två batterier.

Så: Dammsugaren drar förmodligen 1300W, och två koppar cappochino drar förmodligen 4Ah.
 
Toppen