• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Står i begrepp att beställa en. Vågar man ?


Kjøpte denne inverteren på eBay (1500W/3000W) med fjernkontroll, er veldig fornøyd. Fint utseende på fjernkontrollen skader heller ikke!
Bruker den for det meste til fruens hårtørker og lading av elektriske tannbørster.
 

Bilagor

  • IMG_0632.PNG
    IMG_0632.PNG
    1,6 MB · Visningar: 54

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Kjøpte denne inverteren på eBay (1500W/3000W) med fjernkontroll, er veldig fornøyd. Fint utseende på fjernkontrollen skader heller ikke!
Bruker den for det meste til fruens hårtørker og lading av elektriske tannbørster.

Vi köpte också den fast från dopower just för möjligheten att få den skickad "från" Tyskland.
Men vi har nog haft lite otur den höll i ca en månad, nu står den bara och tjuter. Visst ett års garanti.
Men jag läste nog inte det finstilta så noggrant, är tvungen att skicka den fram o tillbaka till China på min bekostnad och med lite tur även betala lite tullavgifter. Men dom har även erbjudit sig att skicka delarna som är trasiga om jag hittar någon i Sverige som hjälper mig att laga invertern
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Jag har en inverter i min bil som är kopplad till flertalet 230 uttag i husbilen. Då slipper man använda adaptrar till uttagen på själva invertern.

JOE
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

När vi köpte vår begagnade bil satt det redan en Waeco 3000W inverter.

Varför i hela friden behöver man ha en så kraftig inverter?

Hårtork = 1000-1200w, Vattenkokare ca. 800w, Ladda plattan = försumbart osv. Och inget av detta gör man samtidigt (tror jag).

Det finns kanske de som har behov av ett kontinuerligt effektuttag från sin inverter på 3000w, och jag se ringet fel i det. Men jag förstår bara inte vad det skall kunna vara som driver så stort behov. Förklara gärna?

Vi behåller självklart denna enorma inverter vi redan har (smidigt med en knapp i bodelen och vipps har man 230V i alla uttag) men vi använder den med försiktighet då tomgångsförbrukningen är gansks hög (kan jag tycka).

Mvh!
// Niklas
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

När vi köpte vår begagnade bil satt det redan en Waeco 3000W inverter.

Varför i hela friden behöver man ha en så kraftig inverter?

Hårtork = 1000-1200w, Vattenkokare ca. 800w, Ladda plattan = försumbart osv. Och inget av detta gör man samtidigt (tror jag).

Det finns kanske de som har behov av ett kontinuerligt effektuttag från sin inverter på 3000w, och jag se ringet fel i det. Men jag förstår bara inte vad det skall kunna vara som driver så stort behov. Förklara gärna?

Vi behåller självklart denna enorma inverter vi redan har (smidigt med en knapp i bodelen och vipps har man 230V i alla uttag) men vi använder den med försiktighet då tomgångsförbrukningen är gansks hög (kan jag tycka).

Mvh!
// Niklas

Att jag provade att köpa en 1500/3000W berodde nog mest på att jag misstänkte att Kinesiska inverter Watt var med sanningen lika överensstämmande som med Kinesiska Led ramps Watt.
Ville gärna kunna se på TV och koka kaffe i reklampauserna samtidigt utan att behöva slå av TV,n
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Vi köpte denna i våras. Funkar kanon till kaffebryggare och smidigt med display där man ser batteri status och sätter i gång invertern på. Invertern sitter under en soffa och displayen i sidan på ett överskåp i köket, sladden till displayen kan förlängas enkelt med en nätverkskabel.

3000W 1500 Watt 12V 230V Reiner Sinus Wechselrichter Spannungswandler
 
F

F.d. 57945

Guest
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Jag råkade klicka hem den 5000w med fjärr och display för 254 dollar. Dollarn har ju sjunkit till 8.20. Nu skall jag bara komma på vad jag skall ja den till
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Jag råkade klicka hem den 5000w med fjärr och display för 254 dollar. Dollarn har ju sjunkit till 8.20. Nu skall jag bara komma på vad jag skall ja den till

Har en sådan, 2500w med 5000w peak.

Kaffemaskin, hårfön, lödkolv, sticksåg, rakapparat och tandborst-laddare, AC (en kort tid innan sänggående beroende på batteriernas kapacitet)

Någon kommer säkerligen att bidra med en mer korrekt beräkning men grovt räknat för AC 1200W på 12V = 10A , 1200W på 12V = 100A - På 15 minuter bör jag alltså göra av med 25AH av mina 270 i banken... - Tänker jag rätt här?

Hmmm, min BMV-700 batterimätare visar på cirka 20A momentan förbrukning vid drift av AC - Betyder det att det går åt 20AH om jag kör den en timme?

Jag vet att det finns 10-15% förlust i invertern.

/Tommy
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Jag råkade klicka hem den 5000w med fjärr och display för 254 dollar. Dollarn har ju sjunkit till 8.20. Nu skall jag bara komma på vad jag skall ja den till
Men tänk om du upptäcker att bilen börjat rosta! Du kan ju skaffa en hygglig svets och laga även om du fricampar!
//Göte J
 
F

F.d. 57945

Guest
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Kan inte svetsa... Fast då har jag ju en anledning till att köpa en svets och lära mig att svetsa.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Vi köpte denna i våras. Funkar kanon till kaffebryggare och smidigt med display där man ser batteri status och sätter i gång invertern på. Invertern sitter under en soffa och displayen i sidan på ett överskåp i köket, sladden till displayen kan förlängas enkelt med en nätverkskabel.

3000W 1500 Watt 12V 230V Reiner Sinus Wechselrichter Spannungswandler

Hmm... Gick in på sidan för att köpa, men där står "This item doesn't post to Sweden". Lyckades ni köpa, eller köpte ni på något annat sätt?
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Jag har en inverter i min bil som är kopplad till flertalet 230 uttag i husbilen. Då slipper man använda adaptrar till uttagen på själva invertern.

JOE

Vad behöver man göra för att en sådan installation skall fungera? Några reläer/frånskiljare inblandade? Hur vet "systemet" att strömmen skall tas från batteriet eller från "landströmmen" när den finns?
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Vet inte men såg att dopower själva sålde dem själva på ali och man kunde få leverans från Tyskland så man slipper tull och moms så fanns det en med bättre och snyggare remote där man så status på batteriet. Samt även en med och display.

inverter 12v 220v 230V pure sine wave 2500W / 5000W peak for home application
inverter 12v 220v 230V pure sine wave 2500W / 5000W peak for home application-in Inverters & Converters from Home Improvement on Aliexpress.com | Alibaba Group
(from AliExpress Android)

Kineserna är ofta verkligen insatta i vad de säljer!
Kolla data på denna inverter:
Output Power 1 - 200 KW
Output frequency 2500 W
Intressant att veta hur de skulle hantera en reklamation
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Hmm... Gick in på sidan för att köpa, men där står "This item doesn't post to Sweden". Lyckades ni köpa, eller köpte ni på något annat sätt?

Köpte denna, var/är stationerad i Tyskland..., https://www.ebay.co.uk/sch/chanceelectronic/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from=

Min är inkopplad på alla uttag via en Autobox från Awimex. Se upp så att inte kyl, värme och laddare går via invertern. https://www.awimex.se/autobox.htm

/Tommy
 

Bilagor

  • IMG_0486.PNG
    IMG_0486.PNG
    611 KB · Visningar: 12

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Köpte denna, var/är stationerad i Tyskland..., https://www.ebay.co.uk/sch/chanceelectronic/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from=

Min är inkopplad på alla uttag via en Autobox från Awimex. Se upp så att inte kyl, värme och laddare går via invertern. https://www.awimex.se/autobox.htm

/Tommy

Då förstår jag varför den kunde levereras till dig :)

Angående Autobox: Hur kopplas en sådan in, och hur ser man till att inte kyl, värme och laddare går via invertern?
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Då förstår jag varför den kunde levereras till dig :)

Angående Autobox: Hur kopplas en sådan in, och hur ser man till att inte kyl, värme och laddare går via invertern?

Man (dom som kan) mätte upp vilka kablar som gick vart, eller hade tillgång till ett elschema - Det där var inget jag lekte med själv, då kunde jag slutat så här :confused:, trots det så missade dom det (för gumman) viktigaste uttaget, det på toan :D (Är nu fixat så att alla är nöjda)

Det som stör oss lite är att spänningen sjunker till 11,9V när vi kör kaffemaskinen eller hårfönen på 1600W så att larmet för låg spänning varnar trots 260AH tillgängligt och batterierna är uppmätta och OK, 1,5 år aldrig nerkörda...
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Vad behöver man göra för att en sådan installation skall fungera? Några reläer/frånskiljare inblandade? Hur vet "systemet" att strömmen skall tas från batteriet eller från "landströmmen" när den finns?

Det fungerar kanonbra, men hur det är tekniskt kopplat vågar jag inte ge mig in på. Kanske någon elektriker kan förklara bättre?

JOE
 
A

Anyone

Guest
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

En inverter kopplas normalt på två alternativa sätt:

1) Efter inkoppling av inverter drar man fram separat kablage från denna för ett eller flera 230V uttag som sedan markeras som "inverter-uttag". Dessa fungerar alltså bara när invertern är igång och det finns ström i batteriet. De vanliga 230V uttagen i bilen är oförändrade och kan endast användas med "landström" ansluten. Detta är normalt sett något enklare att koppla in då det inte integreras i det befintliga 230V-systemet i bilen utan är en separat installation, men det kan upplevas lite rörigt med olika uttag som är aktiva vid varje tillfälle.

2) Invertern kopplas på bilens normala 230V elsystem, och då kan man använda samma uttag i bodelen vare sig man genererar ström via inverter eller är ansluten till elnätet. Detta kräver dock att man har ordentlig koll på hur allt kopplas in och man behöver först en funktion som förhindrar att både inverter och elnätet samtidigt ger 230V ström till bilens uttag, och dessutom måste förbrukarna separeras så att inte ex. 230V batteriladdaren i bilen använder ström från invertern för att ladda batterierna utan detta ska göras endast när det finns ström från elnätet ansluten. AC är ett annat exempel på något som inte alla vill eller kan använda via inverter då de normalt drar mycket ström, speciellt i uppstart och när kompressorn är aktiv. Man måste alltså ha tillgång till elschemat för bilen eller mäta sig fram till vilka anslutningar som ska gå via inverter och vilka som inte ska göra det.

För alternativ 2 ovan använder man ofta Avimex lösning med nätprioriteringsrelä som switchar mellan inverterström och elnätström så att dessa inte kan vara aktiva samtidigt. Ett annat alternativ är att använda en inverter med inbyggd nätprioriteringsswitch (ex. Victron Multiplus modeller). Dessa modeller har både inverter, batteriladdare och nätprioriteringsswitch inbyggt vilket underlättar både installation och funktion. Som en bonus blir de också en form av UPS då de switchar över så snabbt vid strömavbrott (eller att man drar ut elkabeln) att ex. en dator eller router inte ens märker att strömmen försvann i några millisekunder.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 57945

Guest
Sv: Är denna nått att ha - 2000W Power Inverter

Beställde denna i fredags leverans idag

https://www.aliexpress.com/item/250...32213683596.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.wSevnm

Verkar funka som den skall. Har dragit ut sladden till laddningen av batterierna från elblocket och kopplade in invertern på 230v landströms ingången så nu kör jag kylen och alla uttagen på 230v och ÄNTLIGEN så får jag se att solcellerna genererar ordentligt med ström.
 
Toppen