• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen Dovado TINY AC router

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Hej

Inte min Dovado Tiny i alla fall. Den kräver 5 Volt.

Dovado Tiny.JPG
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Japp, slutletat det blir en Tiny AC! Tack för bra tips och tråd. Verkar ju hur bra som helst och det finns en cigguttagskabel att köpa till för 180-ing eller den där varianten du körde. Får låna lite antenner etc av kompisar och utvärdera. Men en fråga: kör du med 4G stickan direkt på eller med sladd bort från Tinyn lite? Tror det är bästa att ha den lite ifrån enligt Dovados FaQ.

N.
 
F

F.d. 50949

Guest
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Nån som testat setup med tiny AC, matad med Hotspot från mobilen och en chromecast i wifit? Kan man isf casta från den mobil man kör Hotspot från?


Eller måste man casta från ytterligare en mobil eller platta som är uppkopplad mot ACns wifi.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Fick hem Dovado Tiny AC och läser gamla tråd om 12 V adapter. Har någon testat detta Ciggladdare till Dovado Pro och Tiny AC
------------------------------------
Hejsan ciggladdaren är nog inget att satsa på. Det står tydligt att den inte är spänningsreglerande, så har du bortåt 15V i systemet så ger den det ut till TINY'n. Det är i princip bara en sladd med en kontakt i varje ände utan någon reglering.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Hej, jag använder en likadan till en 12V DVD spelare i husbilen, som också troligen är byggd för max 12V från sin 230V adapter. Den har också funkat bra och utan problem i flera år.

M.v.h. JANKRO.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Nån som testat setup med tiny AC, matad med Hotspot från mobilen och en chromecast i wifit? Kan man isf casta från den mobil man kör Hotspot från?


Eller måste man casta från ytterligare en mobil eller platta som är uppkopplad mot ACns wifi.

Jag tror inte det går. Din telefon är liksom utanför nat-brandväggen och når antagligen inte chromecasten på insidan. Ev om man öppnar rätt portar, men skulle bli väldigt förvånad om det funkar.
 
F

F.d. 50949

Guest
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Som jag misstänkte.

Nåväl om man matar ACn med lurens Hotspot via spotboost så borde ju ju chromecasten kunna styras från en annan enhet, tex en surfplatta på samma nät. Ska köpa en AC på netonnet i dagarna, dom har bra pris nu... 749kr.

Man är bortskämd med chromecast och funkar det inte så blir det nog retur, inte sugen på att köpa usb sticka när man har grymt 4g på luren.

Även fast det inte blir särskilt mycket tv tittande så vill man ju iaf ha möjligheten till att casta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Även jag har nu beställt en Tiny AC.
Beställde även en 12V adapter på Trevik's tips. :)
Biladapter 12V till 1,5-12V 24Watt


Kollade med Dovado's kundtjänst om strömförsörjning till Tiny AC
Message:
Hej,
Är på g att skaffa en Dovado Tiny AC till min husbil.
Vad ska jag använda för typ av elförsörjning?
12V spänningen kan ju variera i en husbil beroende på laddning m.m.

Tack på förhand
Peter Knudsen

Hej Peter,
Använd en inverter tillsammans med det medföljande nätagget.
Typ en sån här borde fungera utmärkt.

Växelriktare med modifierad sinusvåg 150 W - 12/24 V till 230 V växelriktare | Kjell.com

Jag vill dock inte ha en inverter till ligga igång hela tiden, så den blev det inte för mej.

Har sen tidigare en Dovado Pro som hemma-router, och jag är mycket nöjd med den.
Hoppas min Tiny AC lever upp till mina förväntningar i husbilen.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Ska prova detta, bör ju fungera om jag delar internet från min mobil till tiny och sen ansluter chromcast och min padda till mitt interna nät i husbilen.
Blir ju som hemma.
Ska prova detta i helgen om jag hinner!
 
F

F.d. 50949

Guest
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Kan meddela att det funkar finfint precis som det var tänkt! :applaus:

- Dovado tiny AC inhandlad på Kjell&co för 599:-
- AC adapter 12/24V 2A (Tinyn behöver 12V 1A) 189:-
- Chromecast hade jag en över sedan förut, annars 310:-

Testkört spotboost funktionen via min 4G mobil, funkar klockrent.

Testkört spotboost via mitt hemmawifi, funkar klockrent.

Testat chromecast i TV:n på Tinyns wifinät via både ovanför 4G mobilwifi och hemmawifi, funkar klockrent.

Testat köra hotspot OCH wifi på telefonen i hopp om att det skulle gå att köra chromacast på det viset. Går inte.

Så.... Tiny AC gör sitt jobb, precis som jag hoppades. Nu gäller det bara att mata in så många gratis wifi som möjligt i inställningarna :)

Trevlig rackare som ska få sin plats i IT skåpet :)
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Hej,
Någon som har koll på hur SpotBoost fungerar eller hur man löser det när operatören kräver att man skall kryssa i en ruta för att godkänna att man använder nätet ?

Är i Garmisch Partenkirchen och får inte igång det hela. Fungerade perfekt i Fussen och Korsör så att det fungerar vet jag.

Har en yttre antenn på taket vilken jag vill använda för att få bättre mottagning.

Bosse
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Räcker det inte att första enheten du kopplar upp godkänner avtalet?
Efter det så brukar det funka för alla i nätet. Men det funkar kanske lite olika på olika campingar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Jag hade problem vid ett flertal ställen nyligen i både Danmark o Tyskland.

I Tiny AC krävs ett lösenord på 8-15 tecken, flera av de wifi jag ville ansluta till hade färre än 8 tecken i lösenordet.

Vad göra?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Jag hade problem vid ett flertal ställen nyligen i både Danmark o Tyskland.

I Tiny AC krävs ett lösenord på 8-15 tecken, flera av de wifi jag ville ansluta till hade färre än 8 tecken i lösenordet.

Vad göra?

Skumt
 
Toppen