• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen Dovado TINY AC router

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Det verkar vara en högintressant produkt. Länken går ju till en distributör men jag har inte hittat någon återförsäljare som har den ännu. Det skulle vara bra om någon vet var den kan köpas och vad den kostar.

Leif
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Jag har kollat de flesta av Dovado:s återförsäljare men inte hittat Tiny AC till försäljning ännu.

Leif
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Jag har fått svar av Dovado att det tar ca 2 veckor innan de finns i butikerna
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Med en extern antenn så skulle den vara perfekt, även när avstånden börjar bli långa, men jag kan inte se att den har den möjligheten. (1 intern,1 löstagbar)
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Jo det är löstagbar antenn samt en intern
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Tänk bara på att om ni använder campingens fria WiFi så är ni mycket sårbara. Om det på campingen finns någon med en "stor stark" dator så går signalen via denna dator till din. Är du då inne på en bank sida eller liknande så är din dator öppen för buset. Nyligen sprängdes en del av en utländsk liga som jobbade på hotellen i Göteborg. Då är det bättre att skaffa sig en egen router som är kodad. Själv har jag en Huawei med kontantkort och krypterat WiFi. Kan vara 10 enheter uppkopplade samtidigt. Byter man simkort utomland kopplar den upp automatiskt själv, klart på 2 minuter sen kör man. Om du inte skaffar någon egen router så för guds skull använd inte de gratis WiFi som erbjuds till att göra något annat än surfa, logga inte in på någon mail eller bank sida.
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Man skal inte överdriva nätskräcken.
Om man använder ett öppet WLAN så är man visserligen sårbar.
Men om man då ser till att ansluta enbart via HTTPS (det är då adressfältet i Internet Explorer blir grönt) så är det skapligt säkert.

Internetbankerna och även Facebook använder HTTPS.

Så använd sidorna med förstånd.

Ska genast kolla på denna smarta router. Har saknat den funktionen länge.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Jodå det förstod jag att du gjorde. Men dom som läser och som inte är lika hemma i "dataträsket" som vi kanske tycker det här verkar billigt och bra.
Jag tipsade i all välmening de andra som läser denna tråd.
Ha de gott på vägarna, så kanske vi ses.

Mitt inlägg lät kanske lite dumt...skrev det lite hastigt på jobbet.
Menade bara väl, en VPN är bra att ta till om man vill vara säkrare.
Finns endel hyfsade tjänster på nätet, men de flesta kostar göra tior i månaden..
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

En router för hemmet?

Mycket verkar vara OK även om jag inte "hänger med" riktigt på vad allt betyder. En sak har jag dock snappat upp och det är att man måste ha ett separat modem (sticka) för den här routern om man vill komma sladdlöst ut på nätet, eller har jag helt fel...?

Är det så att en "sticka" (modem) behövs för trådlös anslutning, då är det inte alls säkert att den sticka man redan har, passar just Dovado TINY AC. Kolla upp innan du går vidare! Den antenn man ser på bilden används till delning, inte mottagning av signalen, mottagning kommer via det fasta nätet eller USB-modemet (stickan).
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Det är riktigt för att använda 3G o 4G behövs ett USB modem (sticka).
Men med en bättre antenn på denna så kan man koppla upp sig mot fria WLAN och sedan dela ut det via sitt eget WLAN.

Som jag förstår är den synliga antennen för externt WLAN och den inbyggda för det lokal WLANet.

Den fungerar dessutom på 12V direkt, perfekt.
4
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Vad kan denna, som inte Dovado Pro klarar?
Den är t.o.m lite dyrare än Pro, men 100gr. lättare:)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Den kan hantera två WLAN. Dvs ansluta sig till ett öppet WLAN och sedan dela ut det i ett annat WLAN.

Med en riktantenn kan man då ta in campingens/ställplatsens WLAN och dela ut det i husbilen till alla andra saker.

Räckvidden på de fria WLANen brukar ju vara si sådär.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Jag fick veta av dovado att man bör använda nån form av spänningsstabilisator så spänningen inte går över 12v, som vid laddning av batteriet i husbilen.
 
Toppen