• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen överens med påven!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Påven undrade häromdagen varför ingen tog upp orsakerna till alla krig i olika delar av världen idag. Han lade ett stort ansvar på vapenindustrin och vapenhandlarna och deras finansiärer.

Precis som jag. Är det bara påven och jag som har upptäckt det sambandet? Vapen och krig.

Jappe
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Äntligen överens med påven!

Påven undrade häromdagen varför ingen tog upp orsakerna till alla krig i olika delar av världen idag. Han lade ett stort ansvar på vapenindustrin och vapenhandlarna och deras finansiärer.

Precis som jag. Är det bara påven och jag som har upptäckt det sambandet? Vapen och krig.

Jappe
Håller inte riktigt med, utan köpare ingen vapenindustri. Vilka köper vapen? De flesta orsaker till krig kan man spekulera över. En orsak, svält med önskan om att öka tillgången på mat, döda grannen och få mer av kakan. Religiösa motsättningar är nog det som orsakat flest stridigheter i världen, den där sidan som säger " vänd den andra kinden till" tror jag de flesta religiösa läsare har hoppat över. Rasfanatiker som anser att det finns "vi och dom". Listan kan säkert göras mycket längre. Man kan jämföra med stölder, inbrott, rån. Om du och jag inte köper stöldgods finns det ingen marknad, varför skall man då bry sig om att stjäla? Att skylla världens elände på vapenindustrin är att förenkla det hela. Alla stater bedyrar ju på heder och samvete (finns det samvete i politikervärlden?) att de måsta ha vapen att försvara sig mot lede fi, om alla bara skulle försvara sig, vem är då den som anfaller?
Ove G
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen överens med påven!

Påven undrade häromdagen varför ingen tog upp orsakerna till alla krig i olika delar av världen idag. Han lade ett stort ansvar på vapenindustrin och vapenhandlarna och deras finansiärer.

Precis som jag. Är det bara påven och jag som har upptäckt det sambandet? Vapen och krig.

Jappe

Härmed är du utnämnd till Småpåve!
:D
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Äntligen överens med påven!

Det finns belägg för att människor betett sig aggressivt mot varandra redan innan vår egen art uppstod. Bevarade skelett av Homo erectus som levde för cirka 0,3–1,7 miljoner år sedan och av neandertalare som dog ut för omkring trettiotusen år sedan uppvisar skador som man tror har orsakats av artfränder. Ännu fler belägg för att människor gått till attack mot varann finns hos vår egen art Homo sapiens sapiens. De äldsta säkra bevisen är omkring tiotusen år gamla, det vill säga från slutet av den senaste istiden eller början av den nuvarande värmeperioden. Man har funnit skelett där pilspetsar av sten eller ben sitter kvar och där skallarna har krosskador eller har skilts från kroppen.

Moderna vapen och vapenindustrin är bara en naturlig följd av människans inneboende dumhet. Precis som all annan utveckling. Det var bättre förr.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen överens med påven!

I kväll läser jag Alexandra Pascalidous bok - Kaos.

Oerhört intressant! Amstel borde ha synpunkter på den boken. Har du inte läst den, kan jag skicka över den - tror jag.

Jappe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen överens med påven!

I kväll läser jag Alexandra Pascalidous bok - Kaos.
Oerhört intressant! Amstel borde ha synpunkter på den boken. Har du inte läst den, kan jag skicka över den - tror jag.
Jag hade den i läsplattan under sista resan. Började läsa! Tråkig! Osammanhängande! Ostrukturerat! Talar hon sanning om fakta? Jag la ner den! Slutade läsa!
Jag kanske var på fel (glad) humör eller hade druckit för många Ouzo?
Tycker du jag skall försöka igen?

Visst har jag en massa åsikter om Greklands problematiken, men de vågar jag inte dryfta här, då blir jag garanterat omgående raderat.
Så mycket kan jag säga: Sverige klarar sig bra som inte är med i EMU. Norge och Schweiz klarar sig ännu bättre som inte är med i EU. Även Grekland hade klarat sig bättre utan både det ena och det andra, liksom ett tjog andra östeuropeiska länder.
Men det är mera Nato- än EU-politik.
Nu balanserar jag på gränsen. Jag slutar här!:D
Julian
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen överens med påven!

När folk frågar mig vilken bok jag läste senast brukar jag svara som jag svarade bokklubben Svalan när dom ringde en gång för länge sedan: Döö, jag läste en bok en gång vetdu, men jag blev så jäddra förvirrad så det gör jag aldrig om".

Den här boken gör mig mindre förvirrad, tycker jag. Pascalidou verkar väldigt kunnig om grekernas villkor både före och i EU. Tråkig, kanske det men ämnet är ju inte så glamoröst. Jag hinner inte läsa ut den i kväll men noterar att jag måste ha nått fram till någon sorts slutcrescendo, ungefär som i en symfoni av Beethoven, där alla instrumenten jobbar för fullt.

Praktfullt! Enastående! Avslöjande! Magnifikt!

Läs den igen!

Jappe

PS. Tack, Chiquita!

ch.jpg
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen överens med påven!

Jag lovar! Skall genast låna hem den igen om inte Stina redan har lånat en bok denna vecka.
Hörde förresten att man får bli boklånare i flera kommuner, än den egna. Då kan man ju låna 290 böcker i veckan. På Orust får vi bara låna en bok i veckan. Kanske därför Orustborna vet så lite?:D Hur många böcker får Tjörnborna låna per år tro?;)
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen överens med påven!

PS Jag gillar Alexandra skarpt! Har läst en del andra böcker av henne!
Dessutom ett "grant fruntimmer", en som man gärna dansar Zorba med!:D
Julian
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Äntligen överens med påven!

Påven undrade häromdagen varför ingen tog upp orsakerna till alla krig i olika delar av världen idag. Han lade ett stort ansvar på vapenindustrin och vapenhandlarna och deras finansiärer.

Precis som jag. Är det bara påven och jag som har upptäckt det sambandet? Vapen och krig.

Jappe

Och vidskepelse.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen överens med påven!

[FONT="Verdana","sans-serif"]
Lisa har nog inte träffat Golda Meir
[/FONT]

[FONT="Verdana","sans-serif"]
Maggie Thatcher var inte dålig hon heller.
[/FONT]


[FONT="Verdana","sans-serif"]Jag vill lägga in en protest här! De där två var väl inga kvinnor???[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Kalla ni dom kvinnor, är det dags att gå till Specsavers! Hellre celibat och avhållsamhet än dom sjåare![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Jag är starkt benägen att hålla med Lisa! Hon menade nog riktiga kvinnor.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Jag röstar för Alexandra Pascalidou! Gå för president![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Oh fan! Jag har inte ens rösträtt!:cool:[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]:)Julian[/FONT]
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen överens med påven!

Detta ämne, egentligen det viktigaste av alla ämnen, skämtas bort! Är det för stort eller är det för enkelt?

Jappe
 
Toppen