• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ändring i försäkring på Hb...

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

Oj vad hade du för prieme innan ?
Jag betalr 251 kr i månaden och vill jag låna ut den till brosan eller hyra den till grannen kostar det runt 360 i månaden.
TYcker att det var ett bra pris .

Hej
Har haft samma HB försäkring tidigare men det påstods att detta gäller bara Länsförs i älvsborg, inte övriga Lf bolag i andra län.
Kravet för att förs skulle gälla var att den som körde fordonet skulle vara skriven på samma adress som förs tagaren.
Frågade vad som gällde när man lämnar bilen på verkstad,provkörning etc.
Fick då uppge vilken verkstad det gällde o fick då tillstånd att deras personal fick köra fordonet,( om jag inte fått detta tillstånd,hade verkstaden vart tvungna att medföra saluvagnsplåt dvs grönplåt vid provkörning för att förs skulle gälla fullt ut).
Tror ni jag har bytt förs bolag? JAPP.
Numera Folksams Husbilsklubbsförs, bättre villkor o 1100kr mindre årspremie.

Ha en bra helg
Hejs från ett mulet Apelviken
Claes 105
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

Som tidigare nämnts har Länsförsäkringar olika regler i de olika geografiska bolagen. Jag har idag pratat med Länsförsäkringar Värmland och där fick jag låna ut husbilen till släkt, vänner och bekanta utan att försäkringsvillkoren ändrades eller att jag skulle betala mer eller ha nån tilläggs försäkring. Det enda som kunde hända var att om en förare är under 25 år och det händer något så ökar självrisken med 1000kr. Bra tydligt svar jag fick. Bra också att dom inte hade krånglat till detta.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

Jag har LF Älvsborg, där får alla som är skrivna på adressen köra HBn. Om någon annan person vill köra, måste någon på adressen vara med. När jag köpte bilen och var ute och provkörde, hängde försäljaren på en grön skylt.
När jag läser kommentarerna här, blev jag orolig. Jag var och besiktigade bilen, de tog bara bilen och körde en runda utan att jag var med, jag blev inte ens tillfrågad. Nu undrar jag om det hänt något vid provkörningen, vem betalar, någon grön skylt sattes inte på?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

Har talat med mitt bolag,LF i Gävleborg och där fanns inga restriktioner annat om bilen hyrdes ut. Avställningsförsäkringen gäller också helt ut i utlandet. Förlängning av reseskyddet kostar för sju månader 2934:-
Är nu helt nöjd med LF och premien är 350:- lägre än Folksam trots våra rabatter där. I Folksam gäller inte heller avställningsförsäkringen i utlandet.
Verkar som ett moment 22 för ställer du av husbilen i utlandet så gäller inte heller den förlängda resegarantin eftersom du då betraktas som om att du inte har husbilen försäkrad hos dem. Denna information fick jag från deras försäkringsrådgivare i fredags.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

Oj vad hade du för prieme innan ?
Jag betalr 251 kr i månaden och vill jag låna ut den till brosan eller hyra den till grannen kostar det runt 360 i månaden.
TYcker att det var ett bra pris .

Hej

Verkar som att du fått ett bra pris, men kolla villkoren.Utgår ifrån att du har helförsäkring.

Jag kunde inte få vägassistans pga att det var en"husbil" även om den var PB regad.

Premien för mig var 6500:-/år, och blev med HBK förs 5400:-/år inkl vägassistans.

Hejs
Claes 105
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

Jag har en helförsäkring, alla papper ska komma idag och då ska jag se om väg assistans ingår.

Hej

Verkar som att du fått ett bra pris, men kolla villkoren.Utgår ifrån att du har helförsäkring.

Jag kunde inte få vägassistans pga att det var en"husbil" även om den var PB regad.

Premien för mig var 6500:-/år, och blev med HBK förs 5400:-/år inkl vägassistans.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

Om ni tänker låna ut och är osäkra på villkoren, tänk på att det är bättre att få en skriftlig bekräftelse på ev. muntliga utfästelser.
( I vissa fall är det bra med både livrem och hängslen)
 
Toppen