• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ändring i försäkring på Hb...

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
LF har ändrat i sin HB försäkring, om man lånar ut HB till bror , granne eller vän så gäller ej den vanliga försäkringen, då måste man lägga till låne/uthyrnings premie som kostar ca 70% mer. Tydligen är det flera bolag som gjort likadant.

Hur är det er andra vad gäller?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

jag har sett detta också,,ett märkligt tillägg,,
det är ju bilen som vi försäkrar,,vem som kör den kan väl inte bolaget ha med att göra,,
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

LF har ändrat i sin HB försäkring, om man lånar ut HB till bror , granne eller vän så gäller ej den vanliga försäkringen, då måste man lägga till låne/uthyrnings premie som kostar ca 70% mer. Tydligen är det flera bolag som gjort likadant.

Hur är det er andra vad gäller?

Vilket bolag gäller det ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

Teddi,klart dom har, förarens riskprofil är ju viktig, titta på olyckskurvorna om du jämför en 20-åring med nytaget körkort, och en 50+?! Det är ju därför äldre betalar en lägre premie?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

så du menar att man inte kan låna ut bilen till någon överhuvudtaget,,då får väl alla gifta pensionärer skaffa varsin bil,,

ock sen får vi väl köpa två husbilar om nån annan familjemedlem skulle vilja köra,,
t.ex,frugan,haha

här en bra fråga,,

får bara bilägaren köra sin egen bil??


gäller inte fösäkringen om en olycka inträffar med en annan förare som har körkort??
 
Senast redigerad av en moderator:

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

Har gällt på LF (+ några till) under iaf. de två år som vi har haft HB. Vi betalar ca 1500 kr mer för detta.
Gäller om man lånar/hyr ut bilen till andra än närstående (närmaste familjen)

// Fredrik
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

Jag har Folksams husbilsföräkring och liknande regler finns. Så har står det i Fordon försäkringsvillkor 1 maj 2012, egendomsdelen:

"Försäkringen avser endast ditt eget lagliga ekonomiska intresse som försäkringstagare
och ägare till den försäkrade egendomen...
."

För tilläggsförsäkring Assistans står det:

"Rätt till service och ersättning har husbilens
ägare eller förare som använder husbilen med
ägarens tillstånd samt passagerare i husbilen
."

Vad detta egentligen innebär vet jag inte helt säkert. Gäller till exempel tillägget ovan bara det som avses i assistansförsäkringen, eller även huvudförsäkringen? Jag har inte "grottat ned mig" i villkoren i denna del, då jag inte lånar ut husbilen till andra än min sambo, som förövrigt vägrar att köra den.


Johan K.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

helt riktigt,,premien grundar sej på individen,,men för den sakens skull så är ju inte bilen ofösäkrad med annan förare,så bilens försäkring följer just bilen ock inte föraren,,,

jag ringde upp ett bolag ock frågade,,

behöver jag höra av mej till er om en annan person kör min bil med gällande körkort??

en bra fråga,,skulle bli kopplad till deras jurist som kommer tillbaka på måndag,,
forsättning följer,,
 

bojon

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Enköping
HBK-Nr
617
Medlemskap
2024
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

Vid kontakt idag med Folksam så säger de att undantaget är (där försäkringen inte gäller) personliga saker som tillhör de som lånar husbilen, försäkringen gäller fullt ut för skador på husbilen.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

LF har ändrat i sin HB försäkring, om man lånar ut HB till bror , granne eller vän så gäller ej den vanliga försäkringen, då måste man lägga till låne/uthyrnings premie som kostar ca 70% mer. Tydligen är det flera bolag som gjort likadant.

Hur är det er andra vad gällerag har bytt förs bolag??

Hej
Har haft samma HB försäkring tidigare men det påstods att detta gäller bara Länsförs i älvsborg, inte övriga Lf bolag i andra län.
Kravet för att förs skulle gälla var att den som körde fordonet skulle vara skriven på samma adress som förs tagaren.
Frågade vad som gällde när man lämnar bilen på verkstad,provkörning etc.
Fick då uppge vilken verkstad det gällde o fick då tillstånd att deras personal fick köra fordonet,( om jag inte fått detta tillstånd,hade verkstaden vart tvungna att medföra saluvagnsplåt dvs grönplåt vid provkörning för att förs skulle gälla fullt ut).
Tror ni jag har bytt förs bolag? JAPP.
Numera Folksams Husbilsklubbsförs, bättre villkor o 1100kr mindre årspremie.

Ha en bra helg
Hejs från ett mulet Apelviken
Claes 105
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

Jag trodde att skillnaden var privat bruk (oavsett förare så länge hen är nykter och inte grovt vårdslös) kontra uthyrning......:confused:
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

Jag har försökt hitta det i försäkringsvillkoren, finns det någon som vet var det står o om det står.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

Dessa saker är ju ingen nyhet för oss som tecknar försäkring på motorcyklar.
Rätt eller fel, jag ngn begränsning bör ju finnas för att gråuthyrarna drar sitt strå till stacken.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

Det här känns luddigt som tusan, då jag arbetat inom försäkringsbranschen sedan 80talet (men slutat för 10år sedan) så känns det här oerhört märkligt för mig att läsa. LF har iofs alltid hållt på med sina olika länsbolag och krånglat till det för sina kunder. Istället för at hålla en gemensam linje i hela landet så kan LF i Kalmar ha andra villkor än Sundsvall....

Trafikförsäkringen gäller alltid, oavsett vem som kör fordonet. Man behöver inte ens ha körkort.....Täcker motpartens skador och skadeståndsskyldighet. Även personskador oavsett vållande ingår här, läs invaliditet och livräntor, kostnader som uppstår pga av av fordon i trafik. Viktigt här att lära sig vad fordon i trafik är...Trafikförsäkringen är lagstadgad och därför likvärdig i alla bolag, går ej att villkora!

Delkasko, här fattar jag inte jag vad det skulle spela för roll vem som kör bilen. Stenskott, brand eller stöld är inte förarrelaterat. Räddning, tveksamt va? Kanske lite då...

Vagnskada, nu börjar det bli förarrelaterat och det skulle i så fall vara det enda som går att villkora så som det beskrivs.

När jag arbetade med försäkringar så var gränserna glasklara, uthyrning så var det premietillägg, konsument vanlig försäkring.
Observera att det vid yrkesmässig uthyrning (så fort det betalas en hyra, jämförs med näringsidkare) så är det FAL som gäller i försäkringsavtalet (försäkringsavtalslagen) men när vi andra som inte hyr ut våra husbilar till kreti och pleti och smyger med intäkterna:wink: så går vi under KFL (konsumentförsäkringslagen).
Den största skillnaden på dessa två lagar är att går avtalet under FAL, så ska kunden bevisa att något hänt, stöld eller dylikt, så kallad omvänd bevisbörda. KFL däremot så ska försäkringsbolaget bevisa att det inte har hänt......

Ni som minns Fontanbleu fallet i Stockholm, typisk FAL (en restaurang) där Skandia krävde att ägaren skulle bevisa att det inte var han själv som sprängde.....Om det vore en privatbostad så skulle Skandia bevisa att ägaren sprängt huset enligt KFL.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

Jag ringde till en Broker som jobbar med dom bästa fÖrsäkringsbolagen.

Jag fick sádana offerter ifrán dom att jag nu hart bytt försäkringar pá alla mina fordon till mycket bättre priser och villkár.

I Sverige finns det säkert brokers.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Ändring i försäkring på Hb...

Teddi,klart dom har, förarens riskprofil är ju viktig, titta på olyckskurvorna om du jämför en 20-åring med nytaget körkort, och en 50+?! Det är ju därför äldre betalar en lägre premie?

Hej
Så om en 20-åring lånar ut bilen till pappa 50+ så
får han en lägre premie?:wink:

MVH//Jocko:music-icon:
 
Toppen