• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Älvsborg födelsebok?

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Jag har en person som ska vara född i Älvsborg 1861, men jag har svårt att hitta någon födelsebok för detta år.
Detta finns:

Nya Älvsborg 1691-1848
Älvsborg 1923-1934

Men var finns böckerna därimellan?

Undrar
Kåre
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Älvsborg födelsebok?

Hej,
enligt AD så hörde Älvsborg till Västra Frölunda fram till 1966, så du kanske kan hitta något i Västra Frölundas böcker.
Dessutom var Västra Frölunda annexförsamling Fässberg, Askim, Västra Frölunda, Råda och Kållereds pastorat mellan 1732 till 30 april 1879.
Hoppas du hittar något
Karin;)
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Älvsborg födelsebok?

Om böckerna finns och inte har förkommit så ska du hitta dem på landsarkivet. Allt är inte inscannat ännu. Däremot så finns det mesta fram till 1896 på microfilm.

Älvsborg - ArkivDigital

SVAR-Svensk arkivinformation

Översikt över ArkivDigitals
bildarkiv i Älvsborgs län.
Vastra_Gotaland.gif

Handlingar från Älvsborgs län förvaras på Landsarkivet i Göteborg.
Kyrkböcker

  • Kyrkoböcker från äldsta tid till 1942 (eller så långt sekretessreglerna tillåter) (husförhör, flyttade, födda, vigda och döda). I vissa fall finns bara till 1935.
Om födelseboken finns i Älvsborg så borde den ju vara inskannad.
Måste ligga någon annan stans.
Ska titta på Västra Frölunda och annexförsamlingarna som Karin tipsar om.


Tack för infot.


Hälsar
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Älvsborg födelsebok?

Hej,
enligt AD så hörde Älvsborg till Västra Frölunda fram till 1966, så du kanske kan hitta något i Västra Frölundas böcker.
Dessutom var Västra Frölunda annexförsamling Fässberg, Askim, Västra Frölunda, Råda och Kållereds pastorat mellan 1732 till 30 april 1879.
Hoppas du hittar något
Karin;)


Tyvärr Karin. Hittar honom inte någonstans där.

Men var hittade du alla uppgifter hur församlingar har uppstått och slagits ihop under åren. Jag har sett detta förut, men hittar inte VAR jag ska leta!

Hälsar
Kåre
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Älvsborg födelsebok?

Hej igen
Jag hittade detta i Arkiv Digital när jag tog fram Älvsborg. Då stod det att den tidigare tillhörde Västra Frölunda. Ska försöka leta mer om du vill, men inte förrän nästa vecka. I morgon sticker vi ut med husbilen över helgen, mest för att komma undan telefoner m.m.. Det är jobbigt att vara pensionär och aktiv i en pensionärsförening.
Hälsningar
Karin;)
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Älvsborg födelsebok?

Karin, jag hittade honom i USA, och genom att gå andra krokiga vägar så ser jag att han är född i Näs!

Tack för hjälpen
Kåre
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Älvsborg födelsebok?

Hej,
kul att du hittade honom. Det är ju det som gör släktforskning så fascinerande, det finns oftast inga raka vägar utan man får ta till gissningar, kreativitet och ibland rena deckarmetoder för att komma vidare.
Lycka till i fortsättningen
Karin;)
 
Toppen