• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äldre husbil

kjell-owe

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hjärnarp
HBK-Nr
797
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Änteligen tar jag mig tid att göra ett inlägg medlem 797 !:twitcy: Du undrade om det är någon som har en gammal husbil. min första husbil köpte jag i våras en hobby 600-88 bensinare som inte gått mer än 7850 mil med en och samma ägare och den är jag stolt över lite nostalgi att köra denna .Vår första resa med denna gick till grövelsjön och lite runt i dalarna det blev runt 260 mil med en bränsle förbrukning runt 1,1 liter milen och inga problem så var stolt över att äga en äldre bil kanske inte den komforten som i nya men man får ju vad man betalar för och för oss räcker det länge mvh medlem 797
 
Senast ändrad:
S

SevenEleven

Guest
Sv: Äldre husbil

Tjo,

Vi har en 10år gammal bil, en CI Mizar 140 -97.
Vi köpte den i slutet på "sommaren" och vi är väldigt nöjda så här långt.

/Lasse
 

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Hejsan BesonBeson
Vi har också en gammal bil Nordic 595 -95:a och den går som en dans:music-icon: , fast den har några år på nacken så som du ser här på alla svar hittills så är vi många med olika åldrar på våra bilar

Phoenix, HBK373:spinny:
 
F

F.d. 9758

Guest
Sv: Äldre husbil

Detta är mitt första inlägg någonsin men jag är inne på våran andra gamla husbil först en burstner a630-91 nu en rimor europeo 50 -99 båda är o var toppenbilar mycket glädje för rimlig peng:music-icon:
 
E

Ebear

Guest
Sv: Äldre husbil

Hej

Vi har en Hobby 550 AK 1987. Köpte den i maj förra året och hittills har vi kört lite över 2000 mil (nästan) utan problem. Fick byta packboxar i växellådan efter vår resa till Tromsö när vi kom hem. Men vi är jättenöjda så långt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Tjenare!

Vi har en Hymer helintegrerad av 1990-års modell, B 544.

Vi är nöjda med den i funktion och storlek och den har nyligen passerat 13500 mil.

Hälsn Dan P, alias "Krabban"
:D
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Hej BesonBeson, “vicken” bra tråd du fick till, många som blev intresserade!:D

Själva har vi en 10 år gammal LMC Liberty (-97 ) köpte den i Mars månad och har hunnit köra 700 mil i sommar, inga problem att laga kylskåp som sotar igen eller fixa till inredning å lite annat som skramlar loss på dåliga svenska grusvägar (har nu bara ett problem, Markisen som blåste loss och hamnade uppe i träd ) är jätte nöjda med både “huset” och Fiat chassiet, (trots växel lådan)
Trivs som fisken i vattnet,;)
Många glada HBK hälsningar från medlem nr 651
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: Äldre husbil

Hej!
Efter många års "trånande" fick jag i år äntligen min man med på att vi skulle köpa husbil!
Efter mycket letande hos husbilsförsäljare och Blocket slog vi till på en 98:a Fiat Fenth 510, Den passar oss perfekt i storlek eftersom vi mest är på två. Den är lätt att parkera och rolig att köra, vi har varit ute 35 nätter i sommar och kört 700 mil i Sverige utan problem. Nästa år blir det europaresa!
Hälsningar fråm "husbilsfrälsta" Siv!:) :) :) :)
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

:cool: Det är väl som med en gammal Ammazon, går skiten sönder stannar man bara vid en korvtjorre och frågar om delar?.
Jag menar bara att det inte går åt en massa Elektronik-instrument som ska mäta att sonder och pulsgivare funkar, för inte tala om databoxar mm.
Sen har det ingen större betydelse om bilen är av lite äldre årgång, jag tror att alla har sina upplevelser ovsett ålder på bilarna.
Jag säger som Kölis, med min Adriatik 1989 fixar jag med hammare och Raggarbult (ståltråd) vid vägstopp tills jag kommer på verkstad.
Min personliga upfattning av klubben är, att alla som är med i klubben är lika välkommna ovsett ålder på bilen.
ps, Det gäller även ålder på ägarna.;)
 
F

F.d. 13931

Guest
Sv: Äldre husbil

Hej!
Vi har också en husbil av äldre modell, en Fiat Ducato cosmos Weinsberg -87 som vi är såååå nöjda med. Har varit ute på många resor med den och fler väntar. Kul att läsa att vi är en hel del som är nöjda med våra gamla husbilar.

Britt
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Äldre husbil

Vi är inne på vårt åttonde år med samma bil (Dethleffs I5832 -99) och ännu har vi inte känt behovet att byta. Det blir ju lite som ett hus eller stuga att man "bor in sig" och då känns det konstigt att byta.
Samtidigt så finns det saker som de nyare bilarna har som det skulle vara väldigt trevligt att ha, så vem vet kanske man kommer hem en dag med ett leende, som en hel del andra gjort, när de besökt en Husbilshandlare.
Detta är vår andra bil, vår första var en Swift KonTiki -91 Bensin och den passade oss inte alls utan den bytte vi efter ett halvår.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Äldre husbil

Jomen, vad är nytt o vad är gammalt ? Tror någon tyckte att efter 5 år så är det gammalt...vi är inne på vår 3:e bil på 4 år...o nu äntligen känns det helt rätt.

Att det känns rätt för våran del är inte att det beror på tillverkningsåret, utan på trivselfaktorn. Vi började med en -90 sen till -01 o nu en -97:a...handlar självklart mycket om ekonomi, men är inte så säker på att sprillans nytt alltid är så mycket bättre.

Sens moral är att var o en gör som den tycker o vill...därtill är vi alla olika o ska så vara, men det viktigaste är att var o en är nöjd med sitt.


...o du Kölis, tror du glömde o ta med silvertejpen i din verktygslåda ;)


Tack för mig...Mvh
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Äldre husbil

Visst är det roligt med nytt,men man kan ha roligt med gammalt också..titta bara på åldern,visst har jag roligt med mina 62!Huvudsakligen är att man trivs med det man har.Och varför man inte skulle trivas med än sån härliga bilen..här i Schleswig
 

Bilagor

  • Bild 700.jpg
    Bild 700.jpg
    77,9 KB · Visningar: 26

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Rollerteam
Jag klickade "Tack" på ditt inlägg men måste ändå skriva här att det var det vettigaste jag läst på länge. Det är precis så det ska vara. Vad det kostar är ingen nivå på hur något är.

:D :D Man ska vara nöjd själv och inte bry sig om andra.:D :D


Tack igen för ditt inlägg
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Det låter härligt , " Gammal är äldst", man skall alltså inte förakta det som är gammalt.
En sak undrar jag dock; drar den bara 1,2 l bensin per mil i 90 km/tim?

mvh
Werner
 

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Vi har en gammal Burstner 98 som vi har haft i ett år nu ,våran första husbil men det är alltid nått fel:confused: man blir så irriterad...och vissa har aldrig nå fel..lyckliga ägare..

country
 

Millan & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
460
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Hej! Vi har också äldre husbil, en Burstner 620 på Peugeot J5-chassie årgång -88. Det är vår första husbil som vi köpt privat i år. Vi har redan kört dryga 500 mil, så nu har mätaren slagit över till 6000 mil!!!!

Jag håller med många föregående här, det är tacksamt att kunna serva själv, slippa mystisk elektronik och brytare och förgaserare är ju både begripligt och enkelt.....Även om också vi uppskattar att gå på Elmia och dreggla över nya grejor....he, he

Ha de bra /HBK 460
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Äldre husbil

Det låter härligt , " Gammal är äldst", man skall alltså inte förakta det som är gammalt.
En sak undrar jag dock; drar den bara 1,2 l bensin per mil i 90 km/tim?

mvh
Werner
Kanske lite taget i överkant det där med 90km..man kommer fram med 80-85km och då tar han 1,2l per mil.Det är gammla husvagnsgener som sitter i ryggmärgen:)
Mvh/Zlatko
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Äldre husbil

Angående bränsleförbrukninge märker jag på min lilla Skorv att det är väldigt beroende på fart. Jag har en diesel (inte turbodiesel) som drar runt 0,9 om jag inte går över 90 alltför ofta, men lyckas jag köra runt 100-110 (händer på större vägar utan uppförslut...) går det raskt upp till litern, eller rentav änu mer. Att det drar såpass trots att det är en lite mindre bil beror väl på att motorn ofta får jobba rätt hårt redan för att köra 90.
Strax under 90 brukar funka bra som "marschfart" tycker jag.
 
Toppen