• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

¿Gramatik ändrad eller?

F

F.d. 53078

Guest
Jag har varit borta ifrán Sverige nu i över 30 ár. Nu med internet sá kan jag läsa Svenska, vara med här och ha min Svenska i beháll.

Nu var jag i Sverige i Januari Februari och upptäckte att det pratades helt annurlunda. Inte bara av folk pá gatan utan även i TV

I ett TV program sa reporten: Det ser ut som att den har växt genom taket för han.

Det kändes som en spark i min mage
Min Svenskalärare gned in mitt huvud att det heter: det ser ut som att den har vuxit igenom taket för honom.

Alla säger nu han när jag har blivit lärd att det heter Honom
Har detta ändrats och jag pratar fel? gammelmodigt hafva gig inkorekt
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Det är ett bruk av språket som påverkats av tidens tand. Tyvärr har vi inte någon språkvårdare längre som kan påverka detta. Vi som följt denna förändring på "hemmaplan" tänker nog inte så mycket på det, men för dig som ser det med opåverkat sinne, blir det mycket tydligt.
EssoJ
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Det är nog huvudsakligen i storstädernas ytterområden som man inte kan skilja mellan han och honom.

Många har svårt att skilja på de och dem. Där finns ju en genväg om man är osäker: dom.

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Jag kanske är lite språkpolis för jag retar mig på ordet "Vart"
Man kan inte skilja på orden "var" som är en platsangivelse, och "vart" som är en riktning.
Ex. "Vart ligger Storgatan?"
Låter helt fel i mina öron.
:swoon:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Det är nog huvudsakligen i storstädernas ytterområden som man inte kan skilja mellan han och honom.

Många har svårt att skilja på de och dem. Där finns ju en genväg om man är osäker: dom.

Jappe

Även dialekter i norra Sverige har alltid använt han/hon i stället för honom/henne.

Värre är att även politiker i riksdagen har börjat använda hen!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Det är mest journalister som har svårt för språket - åtminstone är det dessa man hör.
Ett annat fenomen är att man hör ääää mellan meningarna äääää men det är mest kvinnor som ääääää använder det uttrycket:confused:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Det är mest journalister som har svårt för språket - åtminstone är det dessa man hör.
Ett annat fenomen är att man hör ääää mellan meningarna äääää men det är mest kvinnor som ääääää använder det uttrycket:confused:

ÄÄÄÄH är en ifyllnad för att slippa lämna en paus. Då kan man ju bli avbruten. :)
Och det gillar inte kvinnor (i min familj i alla fall)
:twitcy:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Som fd göteborgare vill jag framhålla att den manliga figuren i alla Göteborgsvitsar heter inte Kålle utan Kal, som i Kal å Ada, änna va.

Konstiga förvrängningar i språket hörs dagligen i våra medier. Något som jag märkt, och som tycks bli allt vanligare, är den omvända ordföljden. Numera säger reportern: "Här skall byggas ett till hus" medan den något äldre, och i mitt tycke korrekte, kollegan säger "Här skall byggas ett hus till".

Det där med var och vart har jag hört redan på 70-talet så det verkar vara en gammal förvanskning men är kanske också dialektalt. Vart hördes och hörs också i betydelsen blev, alltså "Det vart inte så" i stället för "Det blev inte så".
 
F

F.d. 53192

Guest
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Tyvärr kan man ofta höra han i stället för honom, både i radio och Tv. Det retar mig mycket att man inte kan tala korrekt i offentliga medier. För att inte tala om "hen ". Vem var det som kom på detta vedervärdiga ord. Jag vägrar konsekvent att använda det.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Jag tänker ofta på orden, mammer och papper och deras barn i skolerna!
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.922
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Liksom precis i norrland säger man "hjooo" isamband när man andas inåt
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Vart då? :rolleyes: ungefär som alla säger (la)konstant i Göteborg dessutom heter alla Glenn :D;)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: ¿Gramatik ändrad eller?

Inte lätt att vara svensk. Man får inte ens behålla sitt språk intakt. Bättre vara invandrare liksom jag. Man får stava som en kråka och ha fel ordföljd samt strunta i sederna. Man tackar. Otroligt bekvämt, nästan normlöst. Media folket är ju Sveriges elit, de borde kunna stava och uttrycka sig korrekt. Inträdes kravet till journalistutbildningen har länge varit 5.0 så vem som helst kan inte slinka in där inte. Sedan formar eliten samhället och vårt sätt att tänka och tala. Också bekvämt och okomplicerat. Bara läsa DN debatt och du vet vad som gäller. En bekant till mig som påstår sig tänka själv, säger att svenskar har tur som har nästan en miljon finskättlingar i riket. En finne är en lustig figur med en särpräglad sinne att endast tror på det han kan se eller ta på, resten är hypoteser. Apropa språket, så enligt samma källa talas det bara två språk om tvåhundra år, nämligen engelska och finska.....;)
 
Toppen