• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Påfyllning av svensk gasflaska i italien?

Faraoh50

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Borås
HBK-Nr
27362
Medlemskap
2024
Hej, finns det någon som känner till en påfyllningsplats av propangas i befintlig svensk 11kg. flaska i central italien, eller nära Rom?
Tack på förhand.
David
 

goranjohansson

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
16496
Medlemskap
2022
Vi var i Italien 2015, hittade mina dagboksanteckningar från den resan (Alcudia.se):
I dag så skall vi köra vidare norrut efter kusten mot Portovenere, en ort längst ut på en halvö vi La Spezia. Det är en by som mycket liknar dom övriga fem städerna i Cinque Terre. Innan dess så skall vi försöka hitta ett ställe som kan fylla på våran gasflaska. Vi får ett tips av en gubbe på en gasstation för bilar, åk till Fosdinovo , Via Aurelia 44, där finns ett ställe som heter Lunigas som kan hjälpa er. Sagt o gjort, det blev en liten omväg på ca 2mil. Tyvärr så var det stängt när vi kom dit men vi körde runt lite till en närbelägen by och tog en cappochino med en chokladglass så efter det var det dags att åka tillbaka igen. Jag visade min svenska flaska där jag hade monterat min tyska adapter och man fyllde på 10kg Butan i den. Kostnad 17€, det var det värt. Så var det dags att via La Spezia fortsätta till Portovenere. Slingrande vägar ända ut till spetsen på halvön. Våran ställplats ca 100m över havet med utsikt över hela bukten (genom några olivträd!!). En härlig ställplats, bäst hittills. Efter en stund i solen gick vi ner till byn där vi tog en äkta Italiensk pizza, den var god men inte mer. Det var en härlig kväll med månskensvandring upp till ställplatsen, sedan blev det internet och dagbok. I morgon skall vi försöka hitta en turistinfo och efter det åka till Manarola, en av byarna i Cinque Terre. Jag har hittat en ställplats där med hjälp av WOMO siten på nätet. Hoppas den finns kvar!!

GJ
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Tips:Skaffa en fastmonterad ALUGas flaska med adaptrar. Går att fylla på många LPG stationer i hela Europa.

mjo, det är bra i många fall, men jag har ännu inte lyckats fylla min i Italien, vad jag förstår är skattereglerna sådana att LPG bara är för framdrivning..

//Peter
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
mjo, det är bra i många fall, men jag har ännu inte lyckats fylla min i Italien, vad jag förstår är skattereglerna sådana att LPG bara är för framdrivning..//Peter

Hej. Vi åker regelbundet Europa runt, inkl Italien. Det har aldrig varit problem att fylla LPG någonstans. Tvärtom. Det är enkelt, billigt och smidigt. Bra info finns på mylpg.eu
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Hej. Vi åker regelbundet Europa runt, inkl Italien. Det har aldrig varit problem att fylla LPG någonstans. Tvärtom. Det är enkelt, billigt och smidigt. Bra info finns på mylpg.eu

När fyllde ni senast i Italien? Jag var nere 2017 och blev nekad på ett antal mackar med hänvisning till att skattereglerna bara medgav användning av LPG för framdrivning. Plan B skulle möjligen vara att smyga in till en obemannad mack och fylla men den jag hittade var nerlusad med "Husbil förbjuden" skyltar på LPG pumpen.

Mylpg.eu är kanon att ha när man letar mackar, men står det någon information där just om LPG för användning i fritidsfordon i Italien?


Jag har också en haft en Alugasflaska i flera år och är fullt medveten om hur smidigt det är i de flesta länder, utom just italien då...

//Peter
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
När fyllde ni senast i Italien? Jag var nere 2017 och blev nekad på ett antal mackar med hänvisning till att skattereglerna bara medgav användning av LPG för framdrivning. Plan B skulle möjligen vara att smyga in till en obemannad mack och fylla men den jag hittade var nerlusad med "Husbil förbjuden" skyltar på LPG pumpen.
Mylpg.eu är kanon att ha när man letar mackar, men står det någon information där just om LPG för användning i fritidsfordon i Italien?
Jag har också en haft en Alugasflaska i flera år och är fullt medveten om hur smidigt det är i de flesta länder, utom just italien då...//Peter

Vid ev förbud i Italien så borde det framgå av mylpg.eu, men där står:

Useful

It is prohibited to fill LPG by yourself in Italy. So it is impossible fo fill LPG on stations when they are not attended (usually from 19:00 or 20:00 till 07:00 at night). Usually stations along motorways stay open also during the night.
If you know for any laws or other info about converting to LPG, driving on LPG or any other info regarding LPG in Italy please contact me and I will add it to the page..

Skyltar om ”Husbilsförbud” beror förmodligen på striktare fyllningsregler över hela Europa. Husbilar som ”Fulfyller” med egna adaptrar skapar mycket problem, inte bara i Italien. Der är ett otyg och en explosionsrisk som vi alla måste hjälpa till att stoppa. Husbilar ökar stort i antal och därmed även antalet Fulfyllare med badrumsvåg.

Du undrar om när vi fyllde sist i Italien? 2017 åkte vi Italien ner till Sicilien och sedan över till Brindisi. Vi fyllde några gånger utan problem eller förbudsskyltar. 2018 fanns det inga svårigheter utefter den Italienska ostkusten. Vi bor halva året i Grekland, på Lefkas, vi är här just nu. Dagligen kommer nordeuropeiska husbilar in via färjan Italien-Igominitsa. Det är många Tyska o Holländska bilar här, inte någon har nämnt problem med att fylla LPG i Italien.

Det finns säkert en grund för tesen att LPG är till för framdrivning men något juridiskt förbud för Alugas/Wynenflaskor verkar inte ha blivit infört, ännu.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Vid ev förbud i Italien så borde det framgå av mylpg.eu, men där står:

Useful

It is prohibited to fill LPG by yourself in Italy. So it is impossible fo fill LPG on stations when they are not attended (usually from 19:00 or 20:00 till 07:00 at night). Usually stations along motorways stay open also during the night.
If you know for any laws or other info about converting to LPG, driving on LPG or any other info regarding LPG in Italy please contact me and I will add it to the page..

Skyltar om ”Husbilsförbud” beror förmodligen på striktare fyllningsregler över hela Europa. Husbilar som ”Fulfyller” med egna adaptrar skapar mycket problem, inte bara i Italien. Der är ett otyg och en explosionsrisk som vi alla måste hjälpa till att stoppa. Husbilar ökar stort i antal och därmed även antalet Fulfyllare med badrumsvåg.

Du undrar om när vi fyllde sist i Italien? 2017 åkte vi Italien ner till Sicilien och sedan över till Brindisi. Vi fyllde några gånger utan problem eller förbudsskyltar. 2018 fanns det inga svårigheter utefter den Italienska ostkusten. Vi bor halva året i Grekland, på Lefkas, vi är här just nu. Dagligen kommer nordeuropeiska husbilar in via färjan Italien-Igominitsa. Det är många Tyska o Holländska bilar här, inte någon har nämnt problem med att fylla LPG i Italien.

Det finns säkert en grund för tesen att LPG är till för framdrivning men något juridiskt förbud för Alugas/Wynenflaskor verkar inte ha blivit infört, ännu.

Tur att det har funkar för er, det var kanske jag som hade otur, vi hade lite kort med gas när vi åkte från Venedig-trakten 2017 efter några veckor med kylen och varmvattnet på gasol och skulle upp i kallare trakter i Österrike så vi behövde fylla. På två mindre mackar innan motorvägen och jag vill minnas tre olika mackar längs motorvägen upp mot Plöckenpass blev vi nekade trots yttre fyllning och en installation enligt alla konstens regler.

På fredag åker vi mot Italien igen så min undersökning lär fortsätta!

//Peter
 
Toppen