• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Silikonfogar släppt i toalett

P

Patrikolof

Guest
Köpt en 2018 års westfalia amundsen 600, dock från Tyskland i våras. Till min fasa ser jag nu att silikonfogar släppt i toaletten. Kan tycka att konstruktionen är förfärligt dålig då plasten sviktar. Se filmer.

Jag har ju garanti kvar men har nästan 300 mil till westfalia-återförsäljaren i Tyskland. Westfalias återförsäljare, Solhemhusbil, i Stockholm gör inget garantijobb då bilen är importerad.

Frågan är, skulle ni själva foga om? Tips och trix mottages tacksamt. Hur blir det att skära/skrapa bort silikonfogen när det är på plast?
 

Bilagor

  • 20190622_231040_1.mp4
    2,6 MB · Visningar: 341
  • 20190622_230742_1.mp4
    2,7 MB · Visningar: 191
  • 20190622_230635_1.mp4
    5,7 MB · Visningar: 146

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Börja med att kontakta Westfalia & påpeka felen samtidigt talar du också om att den svenska återförsäljaren Solhem husbil i Stockholm vägrar att göra detta garantijobb eftersom du köpt bilen i Tyskland. Jag skulle tro att Westfalia tar kontakt med Solhem husbil som kommer att ändra sin korkade inställning. Det finns EU-regler för detta som dom måste följa.
 
P

Patrikolof

Guest
Hej ta kontakt med Westfalia där du måste få ett godkännande från dom att få göra det i Sverige

Leffe
Tack för det. Hörde av mig till westfalia-återförsäljaren i Tyskland. Hört av mig till olika firmor nu i Sverige men de flesta nekar då det inte är "deras" märke trots att återförsäljaren i Tyskland betalar för arbetet. Märkligt. Får fortsätta leta, dock bor jag nästan längst upp i norr så utbudet är begränsat.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Som andra sagt, mejla fabriken och tala om att ni blir nekade garantijobb hos deras representant så dröjer det inte länge innan ni blir kontaktade. Råkade själv ut för samma problematik för något år sen med ett annat tyskt märke. Var en återkallelse som en märkes verkstad vägrade åtgärda pga att den var importerad. Skickade mejl till min tyska säljare med kopia till fabriken. Kom överens med tyska firman att åtgärda problemet under min semester när vi ändå kör förbi, de sa att de gärna tar den typen av jobb då de får full täckning för kostnaderna.
2 veckor senare blir jag uppringd av den svenska firman där de förklarar att de blivit kontaktade av generalagenten och ber om ursäkt. Det måste ha blivit något missförstånd när jag pratat med verkstaden. De gör "absolut inte" någon skillnad på om bilen är svensk eller tysksåld. "gör vi ett bra jobb så kanske du väljer att handla hos oss nästa gång". De åtgärdade problemet när det passade för mig att komma förbi. Skulle vara intressant att höra samtalet mellan fabrik/generalagent, svensk firma ;).
 
P

Patrikolof

Guest
Som andra sagt, mejla fabriken och tala om att ni blir nekade garantijobb hos deras representant så dröjer det inte länge innan ni blir kontaktade. Råkade själv ut för samma problematik för något år sen med ett annat tyskt märke. Var en återkallelse som en märkes verkstad vägrade åtgärda pga att den var importerad. Skickade mejl till min tyska säljare med kopia till fabriken. Kom överens med tyska firman att åtgärda problemet under min semester när vi ändå kör förbi, de sa att de gärna tar den typen av jobb då de får full täckning för kostnaderna.
2 veckor senare blir jag uppringd av den svenska firman där de förklarar att de blivit kontaktade av generalagenten och ber om ursäkt. Det måste ha blivit något missförstånd när jag pratat med verkstaden. De gör "absolut inte" någon skillnad på om bilen är svensk eller tysksåld. "gör vi ett bra jobb så kanske du väljer att handla hos oss nästa gång". De åtgärdade problemet när det passade för mig att komma förbi. Skulle vara intressant att höra samtalet mellan fabrik/generalagent, svensk firma ;).

Har redan pratat med Westfalia och de skickar mig bara vidare till där jag köpte bilen. Den handlaren har och sin sida varit väldigt tillmötesgående och erbjudit att låta någon firma i Sverige fixa det men då behöver de en offert i förväg för att godkänna. Pga denna offert samt att märkena inte är återförsäljarnas "egna" så tackar alla nej.

Men tycker i det hela att Westfalias sätt att hantera garantier är väldigt udda. De borde, precis som du säger, låta/tvinga en av deras återförsäljare fixa. Är ju ändå Westfalia som står för kostnaderna vid dessa "nybilsgarantier". Har kompisar som importerat nya biöar av andra märken och det har aldrig varit bekymmer vid garantirep. i Sverige.
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns det några svenska husbilar allt är väl importerat? Det handlar väl om att via skrämselpropaganda tvinga folk att betala ett antal tusen mera i avans för den sk. generalagenten. Sånt folk vill man inte ha att göra med de kommer alltid försöka luras hela tiden.
 
P

Patrikolof

Guest
Ny kontakt med Westfalia men samma svar:
Westfalia ställer inga krav på sina återförsäljare att åtgärda nybilsgarantier i de fall där de från början inte är de själva som sålt bilen. Som i mitt fall då jag gjort inköp i Tyskland och återförsäljarna här ej tar på sig garantijobb när bilen ej är inköpt hos dem själva. Däremot ser Westfalia inget hinder i att en återförsäljare åtgärdar sådan garanti eftersom det ändå är Westfalia som står för konstnaderna.

Om inte annat så får det väl bli en liten tripp på 270 mil, enkel väg...200 av dessa mil avverkas i vårt avlånga land o_O
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Varför inte göra jobbet själv? Utav filmsnuttarna att döma så är ju fogarna lättåtkomliga & det verkar inte vara så svårt att täta om. Att göra en resa på 270 mil för detta lilla jobb blir ju väldigt dyrart. Jag förstår inte varför man använder silikon som är ett grovt överskattat tätningsmedel. Ta bort silikonet noga, rugga upp den blanka plasten med smärgelduk, tvätta med T-röd eller liknande & lägg en fog med TEC7, Sikaflex eller liknande.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Må si meg enig med Bennsan, men uansett så er plast et problem å lime - spesielt blanke overflater. Og silikon gjør problemet større - slipper taket i annen plast etter forholdvis kort tid. Men selv PU masser som Tec7 og lignende kan ha problemet. Fjern gammel masse masker på begge sider av fogen - rugg opp overflaten og vask med teknisk sprit eller primer for den massen du velger. Dra på en pen fog som du glatter med en plastskje eller en finger dyppet i vann med diskmedel. Ferdig glattet drar du vekk maskeringstapen og glatter etter der det er blitt synlige kanter. Ett par hundre kroner i masse og rensemiddel - et par timers jobb og det hele e løst proffsjonelt.

Ser at et par av fugene ser litt primitive ut - muligens på grunn av vanskelig tilgjengelig sted.
 
P

Patrikolof

Guest
@Bennsan och @Knut tanken har slagit mig även om jag har tummen mitt i handen. Det som gör att jag tvekar är om det skulle vara vattenskada och hela skiten måste ner. Flera firmor säger att man måste demontera hela toalett/dusch och undersöka.

Jo, en del fogar ser jävligt amatörmässiga ut och det är hela höger sida samt runt toastolen verkar som att de försökt göra om redan tidigare. Denna bil har gått som hyrbil under ca 8 månader.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har en gang selv lagt ny bund i brusekabinen på grund af revner.

Der så jeg at bunden var dårligt understøttet, og jeg anser at det kan være ganske normalt på alle fabrikater af bobiler. Og med meget dårlig plast så kunne det ikke skilles ad uden at det hele bunden måtte ødelægges.

Når jeg kigger på de små filmsnutter, så ser det ud som om at der mangler understøtning på dil husbil også.

Jeg ville ikke nøjes med nye fuger, selv med en god fugemasse. Jeg ville skille det hele, så der kan undersøges for skader under og delene kan gøres ordentlig klar med korrekt understøtning og fugning.

Så hvis du ikke har lyst til den operation, så ville jeg køre de 270 mil.

Der kan jo under operationen gå ting i stykker på grund af dårlig plast. Og så vil det være fint at være på et værksted hvor de måske har nye dele at sætte i
 
P

Patrikolof

Guest
Jeg har en gang selv lagt ny bund i brusekabinen på grund af revner.

Der så jeg at bunden var dårligt understøttet, og jeg anser at det kan være ganske normalt på alle fabrikater af bobiler. Og med meget dårlig plast så kunne det ikke skilles ad uden at det hele bunden måtte ødelægges.

Når jeg kigger på de små filmsnutter, så ser det ud som om at der mangler understøtning på dil husbil også.

Jeg ville ikke nøjes med nye fuger, selv med en god fugemasse. Jeg ville skille det hele, så der kan undersøges for skader under og delene kan gøres ordentlig klar med korrekt understøtning og fugning.

Så hvis du ikke har lyst til den operation, så ville jeg køre de 270 mil.

Der kan jo under operationen gå ting i stykker på grund af dårlig plast. Og så vil det være fint at være på et værksted hvor de måske har nye dele at sætte i

Är ungefär så jag också resonerat.
/Patrik
 
Toppen