• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil i Polen

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi funderar löst på att köra husbil i Polen.
Är det någon som har provat?
Finns det ställplatser eller är man hänvisad till campingar?
Hur funkar det att köra där?
Är det några vägavgifter? Vår husbil har totalvikt 5 ton.
Finns det tömnings - och fyllningsstationer?

Något annat man bör tänka på?
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Vi funderar löst på att köra husbil i Polen.
Är det någon som har provat?
Finns det ställplatser eller är man hänvisad till campingar?
Hur funkar det att köra där?
Är det några vägavgifter? Vår husbil har totalvikt 5 ton.
Finns det tömnings - och fyllningsstationer?

Något annat man bör tänka på?

Genom Polen på 6 dagar
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Har inte erfarenhet av tung bil kör med bil under 3.5 det är mycket trevligt att semestra i Polen. Vackert på många ställen speciellt i södra, trevliga människor billiga priser. Har använt campingar för det mesta de är prisvärda. Kokar sällan mat i en varm bil går hellre och äter i en sval restaurang (billigt). Man bor växla lite pengar för småsaker men kort fungerar bra. Jag gillar Polen och Slovakien bra väg söderut samt slipper köerna på autobahn vi kör också genom baltiska länderna närmaste vägen för oss.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Om du passerar Poznan, så är ett besök på :Park Wodny Termy Maltańskie | Sauny, Pływalnia, Spa Poznań
, mycket minnesvärt. Förutom ett stort bad för barn (stora och små), så har de en fantastisk avdelning med spa/bastu -land. Om jag minns rätt så hade de omkring 17 olika bastu - typer, med olika temperatur, fuktigheter mm...
En upplevelse faktiskt.
Alldeles intill, gåavstånd, finns en bra camping. Där är det nog bra att boka plats (vi hade tur ändå o fick sista platsen) Camping Hotel Malta | Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji
Går enkelt att ta spårvagn in till vackra centrum.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Tack för info om ViaToll. Det visste jag inte. Har bara kört personbil där. Men behöver man betala om man håller sig till de mindre vägarna?
 
F

F.d. 32985

Guest
Ni ser vilka vägar som kostar pengar på kartan som det hänvisas till i inlägg 6.
De mindre vägarna kan vara väldigt dåliga så ofta lönar set sig att köra på de större och betydligt mycket bättre större vägarna.

Glöm inte att söka efter Polen via sökfunktionen då det är många olika trådar med olika fakta.
 
M

Misty

Guest
Försöker registrera mig på nätet men den säger att verifikationskoden är fel. har provat tjugo ggr nu! Måste vara en bugg.
Klarade det till slut men förstår inte det polska för viktklass. Någon som vet vilket man ska välja om husbilen väger 4000kg?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 32985

Guest
Det är stört omöjligt att registrera sig på nätet. Åk till närmaste utlämningsställe och ta med dig pass samt registreringsbevis så löses det enkelt och snabbt på plats.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Jag har fått uppgift att fordon över 3,5 ton, måste ha denna viatoll, oavsett om man kör tullväg eller inte.
Dock saknar jag verifikation på var uppgiften finns, och om det verkligen stämmer.
Rimligen så borde det ju viatoll-boxen endast vara obligatorisk då man kör på tullbelagda vägar. Men är inte säker.
Om någon känner till fakta och kan visa var ni hittat detta, vore tacksamt.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Jag har fått uppgift att fordon över 3,5 ton, måste ha denna viatoll, oavsett om man kör tullväg eller inte.
Dock saknar jag verifikation på var uppgiften finns, och om det verkligen stämmer.
Rimligen så borde det ju viatoll-boxen endast vara obligatorisk då man kör på tullbelagda vägar. Men är inte säker.
Om någon känner till fakta och kan visa var ni hittat detta, vore tacksamt.

Vehicles subject to compulsory electronic toll settlement - viaTOLL

Road network of the viaTOLL system - viaTOLL
 
Toppen