• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Maut or not?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tja, vad ska man säga om avgifter? Jag kan säga så här, om jag behöver bidra för att själv kunna få åka på bra körvägar (...om det nu är Tyskland eller vad det nu kan vara för land), då bidrar jag gärna. Det samma gäller självklart våra egna & urusla vägar i norra delar av landet, fast där är man inte så ofta! Det får bara inte vara hutlösa avgifter som t.o.m. går till helt andra ändamål... Jag förstår att "gratis är bäst", men kanske inte i alla lägen, det finns egentligen inget gratis här i livet, det är bara det att någon "annan" får svettas istället för en själv!
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Vart tar vår bilskatt vägen. 7200 kr/år är ett ganska bra bidrag jämfört med vad vi som husbilsåkare kör. Ytterligare bidrag till vägunderhåll anser jag vara för mycket. Den skatt som vi betalar, utöver vad drivmedlet bidrar med 9,65 kr/liter, är ca 4,50 kr/mil. Vi kör bara 6 mån per år. Detta gör att vi med vår bil bidrar med 14,15 kr/mil. Rätt ok bidrag tycker jag.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Snart kommer väl en mätare att sätta i baken så att man blir skatteskyldig för alla pruttar man släpper. Konstigt att regeringen med fröken Lööf i spetsen inte kommit på detta. Där finns ju jättemycket pengar att hösta in till statskassan. :D
 
Toppen