• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Onödig besiktning

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Jahapp.
Igår var det besiktning för vår nästan nya husbil.
8 månader och 400 mil gammal är den.
En onödig resa in till stan och 900 kr i kostnad.
Ingen anmärkning, men det hade jag inte räknat med heller.
När vi köpte den hade jag ingen aning om att det var besiktning varje år bara för att den väger över 3,5 ton.
Mycket fånigt tycker jag, dessa husbilar går ju inte direkt i linjetrafik eller fraktas grus med eller körs 10 000 mil per år med.
Har det alltid varit så här?
Slöseri med pengar och resurser är det i alla fall.

/Roger
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Alldeles nyligen har det avhandlats husbilar & säkerhet här på forumet vilket i mitt tycke är väldigt viktigt. I trafiksäkerheten ingår ju också fordonens beskaffenhet. Några hundralappar för att få detta utfört vart eller vartannat år är väl ingen större sak. Det finns ju större kostnader som är betydligt mer betungande typ bränslepris & fordonsskatt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Varje år på bilar över 3500 kg
För min del tycker jag att varje år inte är något problem. Problemet ligger nog snarare hos Transportstyrelsen som enbart går efter viktgränsen 3500kg. Allt över detta anses vara tunga fordon & det kan ju vara rätt i & för sig men då har man bara haft yrkestrafik för ögonen. Husbilar däremot är ett rekreationsfordon som inte rullar tillnärmelsevis lika mycket på året som yrkesfordon & troligen sköts/underhålls mycket bättre vilket gör att vartannat års besiktning borde räcka. Möjligen skulle viktgränsen kunna höjas till 7500kg.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Samma sits här som för TS gällde mig oxå för ett år sen, 9 mån o 400 mil. Bilbesiktningen undrade oxå vad ska vi kolla på, allt e ju nytt här. Tja sa jag, ni kan ju undersöka om de e nån rost i balkarna...
Kanske inga stora pengar i sig men gör timpeng av det så framstår det inte som förmånligt precis.
Privatleasar Passat Alltrack (3 år) och den ska jag lämna tillbaka INNAN det är dags för bes på den bilen, bara en jämförelse.
 
F

F.d. 54395

Guest
E nog bra att besikta nyare husbilar och då kanske även de under 3,5ton, då dessa många gå ger inte klarar handbromsprovet, detta enligt en kompis som jobbar på besikta, själv åker jag gammel 95 och får pröjsa 1200 om året med gasoltest.. Men klagar inte på detta, tunga grejer måste ju stanna i tid... Och gärna inte rulla bakåt heller för den delen.
/micke
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Parkeringsbroms skall kunna användas som nödbroms,problemet är att dom är dimensionerade för 3,5ton sedan monterade i ett chassi på 5ton ,då blir det problem att fylla procentsatsen som krävs för godkänt.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag håller med Bensan. Säkerheten är ju självklart det viktigaste, och då känns det skönt att fackmän ändå kikar på våra bilar. En annan sak är att om de upptäcker brister på våra nya bilar, som vi kanske inte själva skulle upptäcka i tid, så kan vi åberopa garantin från husbilsleverantören.

Jag gillar att åka säkert. Jag gör allt jag kan från min sida för att våra barn inte ska bli föräldrarlösa.
Vad andra gör kan jag inte påverka, men min egen syn på säkerhet kan jag påverka.

Ha en fantastisk sommar och kör försiktigt där ute ;)

//Jocke
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Alla nya bilar leveransbesiktas, inklusive handbroms, gasol och allting. Det är därför jag anser det överdrivet att ha 1 år på bilar strax över 3,5 ton men 3 år på strax under 3,5 ton.
Vad är skillnaden?
Dessutom kollas dom på ordinarie service också.
Så illa kan det inte vara så att helt nya husbilar är trafikfarliga.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Intressant att det finns 2 olika uppfattningar om vad en "parkeringsbroms" är till för.
I flera teoriböcker för körkortsprov hittas nedanstående (eller motsvarande) skrivning om syftet med "parkeringsbromsen":
"Parkeringsbroms brukar även kallas handbroms. Syftet är att hindra bilen från att rulla när den står parkerad."

Är inte negativt inställd till att den ska kunna användas som "nödbroms", men om det är så ska den ju vara dimensionerad därefter. Om den inte är dimensionerad för detta ställer jag mig väldigt tveksam till den mycket hårdhänta behandling som används av en del besiktningsmän.
(Har själv råkat ut för en extremt omild behandling av parkeringsbromsen i samband med besiktning.
Trots att värdena var klart godkända redan från början gav han sig inte utan slet och drog ett stort antal gånger i spaken.)

Hoppas alla får en trevlig midsommar och att ni tar det lugnt ute i trafiken

Bettan o Einar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har en gammel historie med parkeringsbromsen. På mange tunge lastbiler satt denne rett bak veksellådan og en kunne ved raskt pådrag i høy fart sprenge mellomakselen. En besiktingsmann var kjent for å gjøre just dette og gi underkjent når akselen ble klippet av og bilen måtte berges inn til verkstad. En lastebilseier som hadde vært utsatt for dette krevde å få annen besiktingsmann, men når denne kom så hoppet eieren inn i bilen før prøveturen. Når besiktingsmannen grep etter håndbromsen i over 80 kmh så ble det litt krangel og besiktingsmannen ble kastet ut av biilen når den stoppet. Eieren kjørte tilbake til besiktingstedet og leverte skriftelig klage og krevde erstatning for den forrige reparasjonen.

Det var spennende å jobbe på bilverkstedet som nabo til besiktingen :D, for ordens skyld dette er over 50 år tilbake
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
För min del tycker jag att varje år inte är något problem. Problemet ligger nog snarare hos Transportstyrelsen som enbart går efter viktgränsen 3500kg. Allt över detta anses vara tunga fordon & det kan ju vara rätt i & för sig men då har man bara haft yrkestrafik för ögonen. Husbilar däremot är ett rekreationsfordon som inte rullar tillnärmelsevis lika mycket på året som yrkesfordon & troligen sköts/underhålls mycket bättre vilket gör att vartannat års besiktning borde räcka. Möjligen skulle viktgränsen kunna höjas till 7500kg.
Var ska man dra gränsen? min väger det dubbla men rullar inte så många mil/år iaf
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Intressant att det finns 2 olika uppfattningar om vad en "parkeringsbroms" är till för.

Bettan o Einar

På nya personbilar med el-parkeringsbroms finns också "handbroms" /"nödbroms".
Slutar ordinarie fotbroms att fungera så håller man upp strömställaren i några sekunder så
kommer den att bromsa med full kraft och ABS-systemet träder in.
2st system i samma system. :)
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Parkeringsbroms skall kunna användas som nödbroms,problemet är att dom är dimensionerade för 3,5ton sedan monterade i ett chassi på 5ton ,då blir det problem att fylla procentsatsen som krävs för godkänt.
Tveksam till att detta är rätt. Om bilen står på ett Fiat Maxi-chassie är nog bromsarna dimensionerade efter detta. Det är säkert en baktanke med att ha 16-tums fälgar i stället för 15-tums. Jag har aldrig haft några problem med handbromsen vid besiktningarna.
 
Toppen