• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin, vilken är senaste kartversion

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Vilken är den senaste uppdateringen (version) av kartor i Garmin med "livstids" kartuppdatering?

Karta.JPG

Tycker det är en hel del fel som inte borde vara där!
 
F

Fd.16159

Guest
Det är såvitt jag vet sista version. Det borde dyka upp en ny i närtid.
Oavsett det så är Garmins kartunderlag mellan 12 och 18 månader gammalt när en ny version presenteras.
Tyvärr kan ej rapporterade felaktigheter hänga med under flera år.
Även rapporterade fel kan ta låång tid innan de ändras
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Stämmer som Moby Dick skriver, 2019.30 är senaste. Att det finns fel är heller inget konstigt. Garmin får sina data från Nationell Vägdatabasen och där finns inte allting med. I mina kvarter finns en vägbom för att hindra genomfart. Den har inte funnits i kartmaterialet de senaste 10 åren och finns fortfarande inte, trots att det är kommunen som har satt upp den.

Om man rapporterar fel kan man vara glad om det syns inom några år (2-5). Så jag håller helt ovh hållet med Moby Dick!

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En kan kontrollere rådata for Garmin sine kart ved å gå inn på here.com, men fra Garmin henter ut en ny versjon til den rulles ut til brukerene tar det noen måneder med formatkonvertering og tilpassning. I praksis er det kun 3 globale leverandører av kartdata: Here, TeleAtlas (TomTom) og OpenStreetMaps. I tillegg har Google og Apple sine egne grunnlagskart for sine tjenester og API. Er noe usikker på om Microsoft har eget vedlikehold eller om de kjøper fra de andre.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
"2020.10" betyder version 2020, underversion 10, "10" har i alla fall ingenting med månad att göra. Nästa version brukar heta XXXX.20. Kopplingen till årtal verkar vara ganska lös, så siffrorna betyder inte mer än att 2020.10 är en senare version än 2019.30.

MVH
Hans
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Knäppt namngivningssystem tycker jag.... de flesta brukar ha årtal och kvartal, t ex 2019Q2. Det säger ju något och bra om man ska jämföra med andra enheters/appars uppdateringar.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har haft garmin livstidsopdatering i vældig mange år.

Der vsr en gang da årstal og numre passede, men så var der et par år hvor garmin lancerede flere opdateringer end de havde garanteret.

De fortsatte med det sædvanlige nummereringssystem.

Jeg gætter på at de har gjort det for at ingen skulle opdage hvis de bliver nødt til at springe en opdatering over.

De er jo stadig foran i det lovede antal opdateringer
 
F

Fd.16159

Guest
Garmin uppdateringssytem är inte lätt att förstå.

Tidigare lovade de fyra uppdateringar per år för att dra ner till tre.

Varför det benämns 2020.xx är lite märkligt. Kan bara se det som att årtalet 2019 är nummermässigt 2020.
Om år 0 är första året alltså 1 följer att år 2019 blir 2020. Undrar varför Garmin måste krångla till det...
 
F

Fd.16159

Guest
Jag tycker det är trist att när jag kör på en väg som är ett år gammal att då Garmin fortfarande visar min framfart som en transport genom okänd mark och ständiga omräkningar av rutt sker.
Kollar jag på en app som visar OSM kartor så finns vägen där och det sker närapå samtidigt som vägen invigdes.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi brukar skratta gott när vi ser att vi kör tvärsöver ett fält eller genom en skog, där det inte finns någon väg enligt navigatorn! :)
 
Senast ändrad:
F

Fd.16159

Guest
Vi brukar skratta gott när vi ser att vi kör tvärsöver ett fält eller genom en skog, där det inte finns någon väg! :)
Tja betala 3-4000 kr och få någonting som inte levererar kan man ju garva åt.
Att för 0-75 kr få en app som levererar kartor som är uppdaterade är dock betydligt roligare
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Personligen tycker jag att Garmins kartor var bättre på Navteq-tiden, det verkar ha blivit en klar försämring sedan det blev Here, i det här området finns det vägar som byggdes för 10 år sedan och fortfarande inte finns på senaste versionen. På Tele-Atlas (TomTom) fanns de med efter något år. (Och även på Google-kartorna)
 
Toppen