• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telias mobila bredband med EU-täckning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har ett mobilt bredband från Telia som även fungerar inom EU. Abonnemanget tecknades i juni 2017 och gäller i 2 år. Mitt abonnemang går ut den 21 juni. Har varit i kontakt med Telia och de säger att abonnemanget kommer att fungera som idag även efter den 21 juni.
Någon som fått abonnemanget förlängt och kan bekräfta att abonnemanget fungerar även inom EU?
Kjell
 

Regndroppen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2024
Vi hade mobilt bredband från Telia med bredbands dongel som slutade att fungera utanför Sverige, har nu mera från operatör ”Tre” mobilt bredband med dongel sedan två år tillbaka.
/Jim
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Ja ..vi fick erbjudande att när våran avtal löper ut så går det över till 100gb/m och lite dyrare me vi tyckte att 40 g räcker som vi hade/har ... även om vi hade tagit 100g så hade den fungerat inom EU
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Enligt Telia gäller detta,kopierat från Telias hemsida:

Om du sedan tidigare har ett mobilt bredband med bindningstid gäller Roaming i Europa. Det innebär att du fram till att din bindningstid löper ut kan använda månadsurfen i hela EU/EES utan extra kostnad. När bindningstiden tar slut kommer ditt mobila bredband enbart att fungera inom Sverige.
Du kan också använda ditt mobila bredband utanför EU/EES tills bindningstiden löper ut.
Skaffar du mobilt bredband med bindningstid i dag kan du alltså bara använda det i Sverige.

Jag har valt Teliakontantkort i routern 40GB 429kr gäller 6månader, funkar bra i EU.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Verkar inte alldeles enkelt att förstå vad som gäller. Enligt Olof G kommer EU-surfen att försvinna medan Sacce skriver att den kommer att finnas kvar! Några fler som har inspel i frågan?
Kjell
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.665
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Mitt mobila bredband löpte ut 20190605 och jag tecknade ett nytt mobilt bredband. Nu fick jag 40 GB i Sverige för 249:- samma pris som jag hade innan för 24 GB. Men nu har jag ingen utlandssurf i detta mobila bredband. Lite tråkigt tycker jag att dom har försämrat det. Vad jag har har förstått så har dom tagit bort utlandssurfen från mobilt bredband. Nu när vi är i Sverige så kvittar det. Men till hösten när vi ska köra söderut så måste jag skifta till ett abonnemang som även har internet i Europa.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Själv har jag bytt till Telia obegränsat då får man visserligen bara 20 gig i månaden i Europa men helt obegränsat i Sverige.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Våran abonnemang heter komplett och surfen fungerar alla fal i Finland där är jag just nu 20gig/m . Komblet abonnemang fins inte heller kvar men genom att vi förlängde den innan avtalet gick ut så fick vi behålla den sa han i telia butik ..När vi förlängde abonnemanget så sa dom att det finns vissa gamla abonnemang som inte har EU surf... Bästa sätt att få reda på är att ringa till Telia.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Våran abonnemang heter komplett och surfen fungerar alla fal i Finland där är jag just nu 20gig/m . Komblet abonnemang fins inte heller kvar men genom att vi förlängde den innan avtalet gick ut så fick vi behålla den sa han i telia butik ..När vi förlängde abonnemanget så sa dom att det finns vissa gamla abonnemang som inte har EU surf... Bästa sätt att få reda på är att ringa till Telia.
Har både ringt och chattat med Telia men de verkar inte känna till att mitt abonnemang över huvud taget finns. Får bara generella svar som att abonnemanget kommer att förlängas då bindningstiden går ut. När jag frågar om EU-surfen kommer att finnas kvar får jag bara svävande svar. Verkar inte finnas någon i supporten som vet.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Mitt förslag är att om du har möjlighet att besöka Telia butik och prata öga mot öga och få allt på papper....det värkar att Telia support är som alla andra supportar att man får olika svar av olika personer som man parter med..
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Man måste skilja på mobilabonnemang och mobiltbredband detta är två olika saker,mobilabonnemang fungerar i EU ,surf går att använd upp till 20GB per månad.
Jag har valt ett kontantkort mobil ,laddat detta med enbart surf ,och använder i min router,i mitt fall 40GB är tillräckligt för EU resan.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.665
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Detta står att läsa på Telias sida

Om du sedan tidigare har ett mobilt bredband med bindningstid gäller Roaming i Europa. Det innebär att du fram till att din bindningstid löper ut kan använda månadsurfen i hela EU/EES utan extra kostnad. När bindningstiden tar slut kommer ditt mobila bredband enbart att fungera inom Sverige.
Du kan också använda ditt mobila bredband utanför EU/EES tills bindningstiden löper ut.
Skaffar du mobilt bredband med bindningstid i dag kan du alltså bara använda det i Sverige.
 

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Tänk på att Norge inte tillhör EU, vi är där nu med mobilt bredband och här fungerar det inte.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har nu fått ett nytt abonnemang. Mitt gamla 24GB med EU-surf har nu automatiskt ersatts av ett 40GB utan EU-surf.
Kjell
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Hade Norgesemester förra året, mitt Tele2 via HBK, funkade bra då :)
Vårt avtal med Tele2 mobilabonnemang med surfvolym (inte mobilt bredband) tillämpar fri roaming inom EU/EES. Bl.a. Norge är en EES-stat.
Förhandlingar om mobil kommunikation för Husbilsklubben.se pågår.

Ett mobilabonnemang, där kan du ringa, skicka SMS/MMS och surfa till samma taxa inom EU/EES som i Sverige.

Mobilt bredband är en annan typ av abonnemang med enbart surf. Oftast gäller att det enbart fungerar inom Sverige

Välj ett mobilabonnemang för den största flexibiliteten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen