• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Semester i Österrike

Anders Dose

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Torslanda
Hej,
Skall ner med familjen till Österrike Salzburgsområdet inom en vecka och kom att tänka på de infört miljözoner i vissa områden. Har införskaffat miljödekal för Tyskland men inte för Österrrike och nu ser tiden knapp ut för att hinna få dekalen innan vi åker. Ser på miljökartan att det är framförallt Östra delen av Österrike som är belagt med miljözoner men även vägen som går mot Innsbruck verkar vara miljözon. Tänkte få tips från andra som varit i Österrike hur ni har tänkt och gjort. Skulle verkligen uppskattas.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Miljözoner Österike gäller inte husbil,ingen miljödekal alltså.
Har nyligen passerat dettaområde,kört icke betalvägar fungerat bra.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vi är på väg hem från Österrike , har stannat till i Nürnberg. Kör du vanliga vägar behövs varken dekal eller Bizz. På motorväg måste du ha Gobox.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Om du behöver en Gobox, se för allt i värden till så du har beställt den hem via nätet. Har precis kommit hem från en resa i Österrike/Tyskland. Det är ett helvete att hitta ställen där du hämtar och lämnar den. Både Tyskland och Österrike är också rena U-ländrna vad gäller uppkoppling till mobilen, när man vill söka på nätet. Lade säkert totalt en hel dag på Goboxadministration. Tur var också att återlämningsstället kunde fixa felen som utlämningsstället gjort. Annars hade det blivit ruskiga böter...
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Är på väg hem från Österrike gör somTomhoff säger så är det inga problem. Du får utförlig o tydlig info hur du gör o vad du skall tänka på när boxen kommer ta med handlingarna i bilen o se till att det finns pengar på kortet du knutit till boxen. Om fel uppstår hör du det genom pipet varje gång du passerar en kontrollstation
Det är gratis på vanliga vägar i Österrike även för stora bilar. Färsk info, kom till Tyskland i går.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det går utmärkt att åka gratisvägar i Österrike utan boxar/dekaler, men frågan var väl miljözoner.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När det gäller miljödekal köpte jag min på Dekra besiktning. Smidigt, men handskriven tyvärr, ser lite billigt ut.
Andra bilen beställde jag till på nätet, snyggare, men lite extra tid.
De jag beställde av skickade dekalen hem - tom. Innan de fått betalt, då jag ringde och sa att det var ont om tid kvar till avfärd.
Det är tysk miljödekal du menar??
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Trådskaparen frågade efter Österrike, det var därför jag undrade.........
 
Toppen