• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Ja men min far har ännu inte fattat att han är gammal han skulle utan vidare sätta sig i bilen och fara till norrland om han kunde.
Jag tror att man mår bättre och lever längre om man är lite barnslig, sen är det väl så att inte alla kan köra scooter de har inte balansen som behövs och det är det som de flesta frågar mej.
Men lite skydd skulle egentligen behövas 25 km/t är ruskigt fort om det händer något. Handskar knäskydd armbågskydd och hjälm, har kevlar jeans och mcjacka sen tidigare men det var ju lite att man vill komma bort från det som man vill ha något enklare fordon.
Förmodligen lever jag idag tack vare att jag hade en väldigt tjock mössa när jag var 5år och sprang ut framför spårvagnen föraren fick dra ut mej eftersom jag tydligen låg under, svår hjärnskakning blev det i alla fall men jag blev som jag blev i huvudet efteråt..... synd om föraren han slutade efter den händelsen var ju inte hans fel.
Den största nyttan med elscooter är ju när man står på camping och inte vill eller kan flytta husbilen, då kan man ju enkelt åka runt och se lite och med en radie på över en mil kan man ju täcka ett större område.
Det går ju också bra att ta med den in i större gallerior det går knappast med en cykel.
Bra också när man har en bit att gå när man parkerat. Måste vara bra när man åker tbana och tåg att ta med den.
Håller på och löder ihop mitt ackpaket det tar tid inte så enkelt att få till det men mycket bättre än punktsvetsat tror jag för det är nog risk att det släpper eftersom det blir mycket vibrationer. Finns ju exempel på det på xiamo på youtube.
Priset är med ganska stora påslag speciellt här i sverige det räcker att komma ner till tyskland så är det andra priser. Svårt att köpa något med batterier inuti eftersom flygbolagen inte vill ha dem på planet, så från kina tar det tid blir väl båt och lastbil men kina har en del lager i europa numera för att kringgå det problemet. Jag upptäckte även att matvaror var mycket billigare i spanien än i sverige det är väl därför Lidl klarar sej trots lägre priser de är trots allt dyrare här än i spanien, men där finns ju Carrefour bl.a. som konkurrerar. Allt här är mycket dyrare och sjukvården sämre man undrar hur det ska gå men det blir väl nästa generation som får fixa det, man orkar inte bry sig så mycket. SAM_0779.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
En fundering kring din elscooter, är den laglig att köra i Spanien? Kör du på vägen, trottoaren eller i mån av tillgång på cykelbanan? Min lilla miniminielcykel går att framföra utan att jag trampar, bara att vrida på ena handtaget. Jag vet att den då egentligen räknas som en moped och inte är godkänd varken i Sverige eller i andra länder. Någon berättade för mig att det var dyra böter om polisen upptäckte det i Spanien och att det var samma för elscootrar. Någon som säkert vet vad som gäller?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Du är nog lite mer tekniskt kunnig än vad jag är. Tror inte att jag skulle ge mig på att bygga om batteriacken som du gör. Gör mycket annat men är inte så haj på det elektriska. Jo orsaken till att det dröjer så länge innan Pro kommer till Sverige är att batterierna fraktas på tåg från kina.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det fanns en inföding där som påstod att det var ok att köra på trottoaren och jag mötte många polisbilar som inte brydde sig. I den svenska spanientidningen stod det att en del kommuner skulle sätta stopp för körandet på trottoarer med elscooter. Här hemma är det cykelbanor som gäller så rena trottoarer kör jag sällan på och då brukar jag stanna om jag möter en barnvagn det är ju lättare med en elscooter. Verkar vara lite vilda västern just nu man ser ofta filmer på youtube där man far fram som tokiga bland folk, i en del städer finns det ett system med uthyrning där man betalar med mobilen finns en gps som håller rätt på var man är och hur långt man åkt.
Jag var en av de första i sverige och möjligtvis den äldsta när jag började med elscooter de fanns knappt att köpa då.
Tror att lagarna har halkat efter eftersom det har sålts väldigt mycket elcyklar och elscooter och speciellt elscootrarna verkar falla mellan två stolar. Man får glädjas åt det så länge man kan. Min elcykel har jag fixat med så jag slipper trampa var inne i en sportaffär och där sålde de olagliga elcyklar med gashandtag, det var en stor och respektabel firma. Likaså verkar det fuskas med effekten på Bahia såg jag folk som kom uppför backen i en väldig fart även med små cyklar, men det drar batteri inget svårt att dra ur ett batteri på mindre än en mil. Det var elcyklarna som bröt mest och i regel alltid mot fartgränsen på bahia såg en som körde omkull körde rakt ut framför en bil som långsamt och försiktigt åkte nedför stora gatan. Man slår sej mycket som oskyddad trafikant verkar ibland som pensionärerna glömmer det när de kommer upp på en elcykel hej vad det går!
Xiamo elscootrar går det att ställa om för betydligt högre fart med en app från internet via bluetooth dock inte på min som är en enklare variant mellan 40-50km verkar fungera.
Tror att poliserna hemma just nu har annat att göra än att lagföra cyklister finns så många lagar som inte efterlevs numera, i spanien går ju poliserna i stim bara i lilla santa pola fanns det två stationer så där kan det bli betydligt värre om det kommer ett förbud vilket jag tror kommer. Hemma har vi i alla fall ett väl utbyggt cykelvägsnät, och hellre det än fler bilar i trafiken det avlastar en hel del. Det konstiga är att så fort en människa kliver upp på ett fordon av något slag så förvandlas hon från en tålmodig människa som köar och behåller sin plats i kön - till en människa som tränger sej fram och har jättebråttom och ännu mer så i spanien där alla verkar lugna men kommer dom i bil så kommer tävlingsinstinkten fram.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
haha, hur kan du tro att du var en av de första med elscooter, nu får du ge dig när började du åka elscooter om du var först ? :)

Men elscooter går som vilken moppe som helst, antingen klass I eller II

Min senaste går på 72 volt och det finns faktiskt 96 voltare också i Kina, men jag kör fortfarande med blyackar då Li har pissdåligt rykte i Kina så dom vill knappt sälja det eller jag ska kanske säga ville då det var ett par tre år sedan så det kanske är annorlunda nu.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det var nog 10 år sedan fanns inga att köpa på öppna marknaden på den tiden. Men jag menar alltså en typ sparkcykel på 10kg. Hade den med på flyget till GranCanaria det var innan batteriförbudet kom. Körde 7 mil där. Det är ju en begränsning på 250 w på motorn Så det kan ju knappast du ha och då gäller hjälm och försäkringar osv.
Blybatterier är det bara billiga gamla kina fordon som använder, vi andra använder LIIon samma som Tesla finns att köpa för hyfsat pris på nätet bara att löda ihop. Det har jag på min senaste sparkcykel 10,5ah 36 volt med ett hemlött batteri.
Senaste fordonet är annars en damcykel med sachs hjälpmotor som går 6 mil på en liter och vikten gör att det går att ha den på ett cykelställ på husbilen bättre än att behöva planera laddning hela tiden och lättare vikt. Finns inte att köpa i sverige men i holland. Fast vi är ju i EU så den ska fungera här också lagligt men tanken är att köra ner i europa med den och där finns den ju.
Klass 2 är max 25km vilket min cykel klarar och även elscootern men klass 1 är ju tvunget med försäkring störthjälm och en skitdyr försäkring betydligt dyrare än på mina bilar. Låter inte som du vet vad det handlar om och förmodligen väldigt synnerligen olagligt det du sysslar med och det är såna som förstör för oss andra och tvingar på oss en massa förbud.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Elsparkcykeln fanns att köpa tidigt år 2000 i Sverige, ett av barnen hade en för 17-18 år sedan, den var dock köpt utomlands för det var mycket billigare.

Den första elsccotern/sparkcykel jag såg i Sverige var 30-35 år sedan, den kille var alltid först med dom coolaste teknikprylarna. Som den gången han kom flygande fram på asfalten, det var så tidigt att man fortfarande trodde att man kunde gå på vatten. Då kallade vi det rullskridskor på skridskor.:confused:
Han hade förmodligen kontakter/vänner från utlandet, avis var man iallafall.

Blajanen: Man ska nog alltid försöka behandla och bemöta äldre än sig själv med RESPEKT.;)

Trevlig helg förresten!
:mcride:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ja det var nog 10 år sedan fanns inga att köpa på öppna marknaden på den tiden. Men jag menar alltså en typ sparkcykel på 10kg. Hade den med på flyget till GranCanaria det var innan batteriförbudet kom. Körde 7 mil där. Det är ju en begränsning på 250 w på motorn Så det kan ju knappast du ha och då gäller hjälm och försäkringar osv.
Blybatterier är det bara billiga gamla kina fordon som använder, vi andra använder LIIon samma som Tesla finns att köpa för hyfsat pris på nätet bara att löda ihop. Det har jag på min senaste sparkcykel 10,5ah 36 volt med ett hemlött batteri.
Senaste fordonet är annars en damcykel med sachs hjälpmotor som går 6 mil på en liter och vikten gör att det går att ha den på ett cykelställ på husbilen bättre än att behöva planera laddning hela tiden och lättare vikt. Finns inte att köpa i sverige men i holland. Fast vi är ju i EU så den ska fungera här också lagligt men tanken är att köra ner i europa med den och där finns den ju.
Klass 2 är max 25km vilket min cykel klarar och även elscootern men klass 1 är ju tvunget med försäkring störthjälm och en skitdyr försäkring betydligt dyrare än på mina bilar. Låter inte som du vet vad det handlar om och förmodligen väldigt synnerligen olagligt det du sysslar med och det är såna som förstör för oss andra och tvingar på oss en massa förbud.
Aha men du skrev scooter och för mig är en "vespa" en scooter dvs en automatväxlad moppe med små hjul :)

Li batterier ska man vara försiktig med dvs inte bara att löda ihop och tro att det är bara att..., du har väl inte missat alla bränder med hoverboards samt fraktbegränsningar(batteriförbudet) på Li batterier.

Sachs, gör dom moppemotorer fortfarande trodde dom bara pysslade med tunga bilar od, är det någon påhängsmotor eller?

Exakt vad är det jag gör som är synnerligen olagligt och som jag inte vet vad det handlar om???
 

Bilagor

  • elmoppe_01.jpg
    elmoppe_01.jpg
    2,1 MB · Visningar: 25

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Elsparkcykeln fanns att köpa tidigt år 2000 i Sverige, ett av barnen hade en för 17-18 år sedan, den var dock köpt utomlands för det var mycket billigare.

Den första elsccotern/sparkcykel jag såg i Sverige var 30-35 år sedan, den kille var alltid först med dom coolaste teknikprylarna. Som den gången han kom flygande fram på asfalten, det var så tidigt att man fortfarande trodde att man kunde gå på vatten. Då kallade vi det rullskridskor på skridskor.:confused:
Han hade förmodligen kontakter/vänner från utlandet, avis var man iallafall.

Blajanen: Man ska nog alltid försöka behandla och bemöta äldre än sig själv med RESPEKT.;)

Trevlig helg förresten!
:mcride:
Man skall bemöta alla med respekt i Sverige, det finns stammar/länder där de äldre får göra vad som helst pga att man skall visa respekt för dom och se hur det går för dom!

Och trevlig helg själv, ska nog ta en morgontur på elmoppen i det fina vädret:)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag är en pryltok, och var ett hårstrå från att beställa en likadan e-scooter som Bengt har då det begav sig för några år sedan, hade kontakt med generalagenten i Kina, men vi blev inte överens om fraktmetod, så jag hoppade av.

En e-scooter har för mej alltid varit en sådan som Bengt har, mopeder är något helt annat.

Googlar man e-scooter så får man dessa träffar :)

e-scooter.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det blev lite mycket, den elscooter/sparkcykel jag hade /har var gjord för vuxna 100kg och hade riktiga batterier körde som mest 14km i sträck men då var det inte tomt den gick sönder fick några st. kretskort att laga med och fick igång den tills den stannade för gott efter flera månader fick jag en demo som utbyte den höll 40 mil sen gick den sönder luktade bränt och flera kretsar hade brunnit upp bytte en del men den vaknade aldrig till liv står hemma fortfarande i nyskick mekaniskt inte gratis kostade 7000kr inte att jämföra med de leksaker som funnits i många år. Köpte en ny av annan modell i spanien som visade sig vara kopia av xiamo365 som nog är den mest sålda den heter innjo och batterierna var ett kinesiskt skämt gjorde ett nytt batteripaket som gav mej lång räckvidd men nu har den gått sönder bromsar väldigt hårt med framhjulet ibland och det är en elektrisk broms. Så just nu står den still.
Har en bekant som har en nästan ny elscooter vespamodell med blybatterier men det blir ju alldeles för dyrt att köpa nya batterier brukar vara 4st 12v 22ah som ger 48v 22ah de brukar väga en bra bit över 100kg tror det handlar om bortåt 130kg. Gammal teknik och kinesisk kvalite.
Har haft en vespa popolino 125cc lilla karossen. gick fint men kändes ganska ostadig och en del vibrationer från motorn har kört den stora karossen med 200cc men den vibrerar ännu mer men är mer stadig. Har haft en lifan 125 cc fyrtakt gick ganska bra men väldigt slö och dålig kvalitet på det mesta. Det sista jag köpt är en Sparta damcykel med sk. påhängsmotor helt intregrerad med bakhjulet 25km toppfart och för att vara förbränningsmotor väldigt tyst. Fel på den med och som det verkar mycket jobb för att få ihop och inte gratis delar i den mån de finns, tanken är att ha den på cykelstället på husbilen till hösten om jag åker söderut. 6 mil på en liter bensin, det är miljövänligt.

Vad som är olagligt med elmoppar är att man sätter dit batterier med högre spänning, maxfart för eumoppe är 45km ökar man spänningen så går de mycket fortare, hörde från en cykelhandlare om en cykel som gick i 90km eftersom han legat bakom eller rättare sagt blev omkörd på cykelbanan som gick parallellt med vägen. En polisbil uppenbarade sig men cykeln for ut på en åker och försvann.
Har ju varit ellärare i 30år haft ett antal hundra elever i lödkurser Har även flugit elflyg i många år så litiumbatterier är jag införstådd med farligast är ju den typen som vi har i mobiltelefoner har en gammal telefon med svällt batteri man får tvinga dit bakstycket eftersom det är dåligt med plats Samsung som f.öv. har en mycket bra kvalite den första noten som kom och som gjorde att många mobiler idag är mycket större än de var innan. förvaras utomhus i väntan på soptippen av risk för explosion. De batterier som sitter i Tesla och i min elscooter är av annan typ och säkrare med mycket fler laddningscykler. Idag är det omöjligt att flyga med en elscooter pga. batterierna en bärbar dator är nästan gränsfall och måste fraktas i kabinen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Men du svarade inte på frågan om vad är det jag gör som är synnerligen olagligt och som jag inte vet vad det handlar om???

Jag hade tom funderingar på att importera faktiskt besökte några fabriker men det verkar inte vara så mycket drag i detta än i Sverige(2019), vi är ruskigt långt efter Kineserna med elfordon.

Första moppen köpte jag nog för hmm närmare 15 år sedan, när barnen skulle till dagis från början och då åkte vi alla tre, den minsta framför mig och nästa bakom, toktrevligt tom hundarna hoppade åt sidan när vi kom helt ljudlöst :) Vi åkte ut på små resor och fikade och hade oss, en kul tid.

De kinesiska elmopparna är driftsäkare till 110%, mycket bra grejer och likaså batterierna skitbra jag har nog en 15 st kvar hemma som reserv ifall...

Strömbrytare däremot och ljuskontakter är alla av en oerhört kostoptimerad konstruktion men inte motorsystemet det är skitbra.

Vad sitter det för batterier i Tesla som är mycket säkrare!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Li-ion till skillnad från li-po som är ganska farliga eftersom de både kan explodera och brinna vid en krasch med modellflyg eller om datorn eller mobilen är med om en olycka. Om laddning inte bryts som den ska är det nästan en bomb. Finns video på det oftast är det laddaren som är problemet. Li-fe som många har i husbilar är mycket säkrare. Man får inte blanda laddare till de olika typerna för alla har olika cellspänningar.
Li-fe har ju en helt överlägsen hållbarhet gentemot blybatterier som brukar ge sej efter några år, priskillnaden är stor men uppvägs mer än väl av andra funktioner som att det kan laddas mycket fort håller spänningen även vid lång förvaring och kan ge enorma mängder ström när det behövs och en överlägsen livslängd. Eftersom de är lite dyrare och mindre kapacitet än Li-ion så är det den kemin Tesla satsar på. Men man ska aldrig tro på de siffror reklamen visar på varken elcyklar eller bilar eller bränsleförbrukning nästan alla siffror är till för att sälja och har inte mycket med verkligheten att göra.
Nu är det reklam för att folk laddar sin elbil medans de äter en hamburgare, i verkligheten lär man få vänta i timmar är det sen kö till laddstället så blir det problem. Vill man ha värme i bilen på vintern lär det dra ut batteriet snabbt och de tappar en massa effekt när det är kallt så en husbil för eldrift kan man glömma inte så svårt att räkna på det behövs bara de fyra räknesätten och sunt förnuft och ha tillgång till siffror som kommer från verkligheten inte från reklamfirman de kan bara räkna att ju mer de ljuger ju mer tjänar de. Skulle verkligen vara roligt att se en lastbil fullastad med timmer köra 50mil på el. med ficklampsbatterier i serie och parallellkoppling.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja det är onekligen intressant med LFP batterier till husbilen.
Du skriver att "kan ge enorma mängder ström när det behövs"
Min bedömning är tvärtom.
De flesta LFP drop-in batterier jag stött på kan bara leverera en konstant ström på ca. 100A, samt ett kort tidsvärde på ca. 150A i 10-15min.
Däremot kan AGM batterier oftast lämna en ström på långt över 500A.

Så i mitt fall med en inverter som drar ca. 200A , så behöver jag nog 2st LFP, för att ersätta mina 3 AGM.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Li-ion till skillnad från li-po som är ganska farliga eftersom de både kan explodera och brinna vid en krasch med modellflyg eller om datorn eller mobilen är med om en olycka. Om laddning inte bryts som den ska är det nästan en bomb. Finns video på det oftast är det laddaren som är problemet. Li-fe som många har i husbilar är mycket säkrare. Man får inte blanda laddare till de olika typerna för alla har olika cellspänningar.
Li-fe har ju en helt överlägsen hållbarhet gentemot blybatterier som brukar ge sej efter några år, priskillnaden är stor men uppvägs mer än väl av andra funktioner som att det kan laddas mycket fort håller spänningen även vid lång förvaring och kan ge enorma mängder ström när det behövs och en överlägsen livslängd. Eftersom de är lite dyrare och mindre kapacitet än Li-ion så är det den kemin Tesla satsar på. Men man ska aldrig tro på de siffror reklamen visar på varken elcyklar eller bilar eller bränsleförbrukning nästan alla siffror är till för att sälja och har inte mycket med verkligheten att göra.
Nu är det reklam för att folk laddar sin elbil medans de äter en hamburgare, i verkligheten lär man få vänta i timmar är det sen kö till laddstället så blir det problem. Vill man ha värme i bilen på vintern lär det dra ut batteriet snabbt och de tappar en massa effekt när det är kallt så en husbil för eldrift kan man glömma inte så svårt att räkna på det behövs bara de fyra räknesätten och sunt förnuft och ha tillgång till siffror som kommer från verkligheten inte från reklamfirman de kan bara räkna att ju mer de ljuger ju mer tjänar de. Skulle verkligen vara roligt att se en lastbil fullastad med timmer köra 50mil på el. med ficklampsbatterier i serie och parallellkoppling.
Fortfarande inget svar på frågan om vad är det jag gör som är synnerligen olagligt och som jag inte vet vad det handlar om nu får du allt svara!

Dessa LI batterier är långt ifrån så enkla och bra som du tror, en mobil som har dessa håller 5-600 cycler inte mer.

Inom radiostyrning så är balansering AoO och där håller inte batterierna speciellt länge, skulle säga 1-200 cykler max då man kör skiten ur dom hela tiden.

Men helt klart laddning av bilar kommer att bli en återgång i tiden map körsträcka och frihet för att inte tala om 2:a och 3:e handsvärdet när batterierna blivit dåliga, vi vet ju idag hur mycker en 10 år gammal bil med V12 är värd :)

Tesla använder Li-Ion batterier inte de som används i husbilarna, eller missförsod jag dig?

Tesla tex dom har fler celler än man kan nyttja i syfta att används i takt med att celler går sönder detta pga garantikraven, denna bergränsning kopplar man ur när man kör sina prestandatester med acc od.

Intressant är också återvinning som inte finns idag av flera olika skäl, ett är att det finns så många varianter att ingen törs te emot dom då det kan hända olyckor om dom hanteras fel och ingen vill frakta dom.

Nä det är mycket kvar att lösa.

Sedan ska man inte säga att bly är dåliga, betalar man för blybatterier så är dom rätt okey men inte i klass med Li såklart men okey.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen