• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyska markbundna TV kanaler?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Kom nyligen hem från europa och fick inte in en enda kanal i Tyskland på vår digitala TV-antenn!
HD-TVn har inbyggd box för marksänt nät. Har funkat utmärkt tills i år.
Har Tyskland skippat sitt marksända nät?
Tjeckien, Slovakien, Polen och Sverige funkade utmärkt.

Mvh Tuzzan/Göran S.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Tyskland lär göra en konverteringen till DVB-T2 HD då slutar distributionen av program i föregående DVB-T-standard Detta skall vara klart under 2019. Det var en anledning.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Det ante mig!
Så mycket tid med sökande, läsande manual, alternativa tryckningar och inställningar i onödan.
Var helt säker på att TVn pajat så nån sökning i Sverige var ju onödig, dock övertalade frun mig att försöka, vips så funka det!

På specifikationen står det: DVB-T/C, (DVB-T2 kompatibel).
Hur vet jag om den tar HD kanaler i Sverige? Fin bild är det i alla fall.
Måste jag i Tyskland ha en T2 box då, eller byta TV?
 
Senast ändrad:

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Vad jag förstår måste man ha en mottagare som klarar MPEG-4 och DVB-T2. Denna typ av mottagare krävs för att kunna se HD-programmen. En mottagare som använder denna teknik är även bakåtkompatibel med de två äldre teknikerna.

6-8_dvbtmpeg4.jpg

6-8_dvbt_logo.png

Mottagare som klarar MPEG-4, men inte DVB-T2. I och med att övergången till MPEG-4 påbörjades innan tankarna kring en DVB-T2-övergång inleddes, har det redan lanserats program som är komprimerade med MPEG-4, men sänds ut med DVB-T. MPEG-4-mottagarna klarar även MPEG-2-sändningar.
6-8_dvbt2mpeg4.jpg

6-8_dvbt2_logo.png

Mottagare som klarar MPEG-4 och DVB-T2. Denna typ av mottagare krävs för att kunna se HD-programmen. En mottagare som använder denna teknik är även bakåtkompatibel med de två äldre teknikerna.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag läste mig till, här på HBK, om bl.a. DVB-T2 redan för 4 år sen innan vi köpte vår TV med inbyggd DVB-T2 (ingen separat box som kräver 230V), som sen har fungerat i hela Europa & Norden. Hade lite problem med kabeln mellan TV och antennen på taket (korrosion), bytte kabel och nu fungerar allt hur bra som helst.
 
J

Jarn

Guest
Även om du har senare modell av TV i Sverige som här klarar DVB T2, så är det inte säkert den går nu i Tyskland.
Videokompressionen här använder H.264 men i Tyskland nu är det H.265.
Det var svaret jag fick och även senare läste mig till, när jag nu bara får ljud och ingen bild på min HDTV.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det pratades redan 2017 om "problemet" med DBV-T2 & H.265 för Danska mottagare (många i Danmark ville behålla Tyska kanaler). Har det hänt ytterligare förändringar sen dess? Tittade på min TV och där står följande:
- TV-mottagare, digital: JA
- Stöd för CI/CA-modul: JA
- Typ av digital-mottagare: DVB-C (digital kabel-TV), DVB-T (marksänd digital-TV), DVB-T2 (marksänd digital-TV, 2:a gen.)

Frågan är vilken DVB-T2 "generation" som gäller i Tyskland idag?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Videokompressionen här använder H.264 men i Tyskland nu är det H.265.
Det var svaret jag fick och även senare läste mig till, när jag nu bara får ljud och ingen bild på min HDTV.
--------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Rolandn, kunde du läsa fram någon info om det ev. finns TV apparater/mottagare som klarar båda varianterna, eller är även den funderingen med att varje gång man byter TV försöka få med alla för tillfället kommande varianter meningslös.
Jag lyckades rätt bra förra gången med en GRUNDIG TV till husbilen. Den innehöll alla då tänkbara bokstav och sifferkombinationer som man kunde hitta info om, och än har den inte svikit mig, men det kanske är dags nu........ Montro om den även klarar olika vidiokomp. för den är ju i grunden en tysk TV eller i alla fall ett tyskt fabrikat.

M.v.h. JANKRO.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I vor tiligere husbil havde vi DVB T2 og MPEG 4 Tv.
Mange steder i Tyskland gik det fint med marksendte kanaler, men for eksempel i bjergrige områder kunne det ofte være et problem.

I vor nye husbil har vi derfor ingen tv men anvender vor android plade.

Det kan vi fordi vi med et 3 abonnement (dansk) har fri roaming af data i hele europa.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
I vor tiligere husbil havde vi DVB T2 og MPEG 4 Tv.... i bjergrige områder kunne det ofte være et problem...
Problemet i bergiga områden bara flyttas från TV mottagning till mobildata mottagning. Vi löste problemet med en bra antenn med fri placering (i alla vedersträck) som ansluts till vår router.

Beträffande DBV-T265 sändningar i Tyskland, dessa har faktiskt funnits sedan 2017 så det är egentligen inget ”nytt” för 2019. Fick svar från en firma som säljer diverse utrustning:

Dear Ranko,
Germany has adopted new standard DVB-T2 H.265 since 2017 March 29th.
Our DVB-T265 has AV and HDMI output, it can work well with your any lcd monitor.
 
J

Jarn

Guest
--------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Rolandn, kunde du läsa fram någon info om det ev. finns TV apparater/mottagare som klarar båda varianterna, eller är även den funderingen med att varje gång man byter TV försöka få med alla för tillfället kommande varianter meningslös.
Jag lyckades rätt bra förra gången med en GRUNDIG TV till husbilen. Den innehöll alla då tänkbara bokstav och sifferkombinationer som man kunde hitta info om, och än har den inte svikit mig, men det kanske är dags nu........ Montro om den även klarar olika vidiokomp. för den är ju i grunden en tysk TV eller i alla fall ett tyskt fabrikat.

M.v.h. JANKRO.
Om man skaffar en ny TV som klarar H.265 så är den bakåtkompatibel. Själv har jag hittat en Telefunken som bör passa mig. Kan inte ha större än 20" pga TV facket. Får kolla lite när jag kommer till Tyskland på hemvägen.
När det gäller införandet av nya DVB T2 så är det rätt att det startade i vissa Bundesländer 2017 men det har pågått i två år och avslutades nu i april i södra Tyskland, t.ex Bayern.
Därför kan ju vissa av oss haft problem, medan andra inte haft det just beroende på var man befunnit sig.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Kommer just hem efter 2 veckor i Tyskland en enda plats mins inte var så fungera tv normalt.
Är inte beroende men roa att prova. Har en Finlux tv samma som Grundig och många andra märken de kommer från Turkiet de har köpt rätten att använda gamla märken i sina.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
När jag läst manualen mer noga står det inget om att det är en HD-TV!
TVn: Digihome 22FH151DVD
Hur funkar det om jag köper en HD-box för T-2, blir det HD bild på TVn då?
Det står även inom parentes att den är DVB T2 kompatibel, vad innebär det?
TVn har plats för en CA-modul, kan den utnyttjas för tyskt T2 nät?

Tar gärna emot tips på en liten box för T2 H265 för tysk TV, 12 Volt, om det är det jag måste ha.

Göran S.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kommer just hem efter 2 veckor i Tyskland en enda plats mins inte var så fungera tv normalt.
Är inte beroende men roa att prova. Har en Finlux tv samma som Grundig och många andra märken de kommer från Turkiet de har köpt rätten att använda gamla märken i sina.

Det betyder inte att alla apparater som tillverkas där har samma egenskaper.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
En fråga från en teknisk idiot. Vi har en LTC från 2015. Funkat en sådan i Tyskland?
 
Toppen