• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fäste till markisen läcker på plåtis

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Har ett par gånger fått lägga mig en blöt säng efter att kört i kraftigt regn. Mindre trevligt. Efter att ha felsökt med vattenslang och tålamod och uteslutit bla en kabelgenomföring för backkameran, dörrlister, takluckan mm står det klart att läckan är vid bakersta markisfästet.
Men när jag kollar på andra sidan ser det ut som om markisen ska fästas med klämfästen i svetsade knoppar och inte med genomgående skruvar. Borde vara säkert mot läckage?
Nåväl har några veckor kvar på bilhandlarens garanti och får hoppas RA Motor i Uppsala ordnar detta.
Detta är en 2012 Pössl 2win.

Jo, det är samma (skit)bil som drabbades av en exploderande Trumapanna.
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Hej T68,
Du verkar ha lite oflyt,
Markisen ska vara moterad precis som du skriver, det ska vara en gummilist och sikaflex under
Fästet som späns fast mot taket.
Det ska bli intressant att få se vad det är som kan ha blivit fel med den monteringen.
Mvh Henrik
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ja det ser ut som du beskriver: alltså ngn form av tätmassa under fästet. Sedan verkar det sitta någon form av spännklammer med två bultar som sitter i knoppen.

Kan det ha dragits för hårt vid monteringen så att metallen i fästknoppen brustit? Befarar även att det kan ha rostat hål.

Ja visst känns det som om vi har haft riktigt otur med det här köpet. Först pannan och nu detta.
Och semestern börjar om en vecka.
Börjar nästan ångra att vi gav oss in i husbilslivet.
Eller är det så här det kommer vara och man får vänja sig vid det ena missödet efter det andra. Kvaliteten kanske inte är bättre än så här på de här fordonen.
 

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Ge inte upp. Tror att alla hb-ägare ngn ggn har haft problem. Själv så har jag inget vattentryck men hoppas att det åtgärdas inför min premiärtur utefter Göta Kanal. Om inte så får jag be familjen Kindbom i Forsvik att välsigna min bil mot kommande problem. Vad gör man inte? Lycka till.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Verkar iaf inte vara ngt problem att få det fixat på garantin. Gäller bara hitta ngn lokalt här som kan göra jobbet så jag slipper transportera bilen 30 mil ned till Uppsala.
Lite orolig dock för hur lång väntetid det kan vara på att få det fixat och om/hur jag kan använda husbilen under tiden. Vill ju helst kunna sova i en torr säng... Något tips på bra sätt att tillfälligt täta den läckan utan att förstöra/försvåra en mer riktigt reparation senare?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Min markis på Adria Twin är inte fastsatt genom plåten man kan skruva bort den närsomhelst. Har gjort det ett par gånger över vintern men inte på länge för den är ganska tung. Genom plåten har jag ingenting kanske på nya bilar är fastsättningen annorlunda.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Även om en verkstad ska göra en första koll imorgon kunde jag inte låta bli att undersöka problemet lite mer ikväll.
Nu är jag hyfsat säker på att det inte läcker under själva markisfästet som jag först trodde (att man kanske dragit sönder fästknoppen eller nåt). Läckan verkar vara ett par cm bakom under en sträng tätmassa som alltså är dragen klart längre än markisfästet.
Funderar på om det är för att täta en skada orsakad av ngt annat som suttit där? En annan markismodell eller kanske ett takräcke?
Vid några fästställen längs motstående sida finns spår av fästmassa...

Oroväckande att det verkar finnas ett hål i plåten under tätmassan. Men lite positivt att det kanske inte är under markisfästet och då lite lättare att komma åt att åtgärda/täta.
Blir intressant att höra vad verkstaden säger.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Inte helt överraskande hade verkstaden helt fullbelagt och lite till. Är det månne någon slags högsäsong för husbilar just nu...;)?

Nåväl de kollade i alla fall lite snabbt, vi funderade tillsammans och kom fram till att jag skulle rensa undan den gamla tätmassan bakom fästet och undersöka och om möjligt lägga på en tillfällig tätning i väntan på verkstadstid för riktig lagning och för att rädda semestern.

Sagt och gjort. Ägnade kvällen åt detta och när jag skrapat undan gammal massa hittade jag mycket riktigt en ca en cm lång skada/hål i den längsgående plåtskarven som löper längs med kanten på taket. Såg ingen rost utan verkar mer som svets som släppt (eller är det limmad skarv på dom här?).
Verkar alltså som om tidigare ägare eller kanske en verkstad försökt täta detta. Därav den större mängden tätmassa vid just detta markisfäste. Kanske belastning från markisen orsakat skadan?
Nåväl, med regn i antågande försökte jag täta hålet med Tec-7. Gick tyvärr ej få bort all gammal tätning utan fick lägga ovanpå. Får hoppas det håller ett tag ändå (dock orolig för att det kan vara skadat att även under fästet), så vi kan köra på semestern fram till vi får tid för en ordentlig reparation.

Ger det 50% chans att det är tätt imorgon när Tec:en torkat o det är dags för vattenslangsprovet.

Så mycket för täta plåtisar (en anledning att vi valde den modellen).
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
IMG_20190612_202551.jpg
Hålet. Som ni ser lyckades jag skrapa bort lite lack när jag höll på. Men är så less på skiten så jag bryr mig faktiskt inte.

IMG_20190612_204454.jpg
Ful tec7-lagning (eller försök till).
Försökte bygga upp en liten "ås" för att få avrinning från skadan utan att blockera hela dalen så att vattnet inte blir stående.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ser nesten ut som markisen har blitt slått ned i plåten og laget hull, sammenlign hullet med profilen på markisens fest i beslaget. Tec-7 jobben ser brukbar ut :D det burde holde det tett. Synd du ikke fikk vekk mer av den gamle massen.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Just nu är jag lite småförälskad i Tec-7 tätningsmassa (sorry hustrun)! Gjorde nyss ett stresstest av gårdagens lagning med trädgårdsslangen och.... inte en tillstymmelse av takdropp ovanför sängen, yey!
Och PUH: innebär alltså att det förmodligen inte är några fler hål eller skador under markisfästet.

Förhoppningsvis har vi nu säkrat semestern och köpt oss lite tid till en ordentlig reparation som RA Motor lovat utföra framåt hösten trots att den hamnar utanför garantitiden.

Är dock lite realistisk och inser att jag ev kommer behöva göra om lagningen innan dess då den delvis sitter på gammal tätmassa.

Lagningen klarade en ordentlig "regnskur"
IMG_20190613_185813.jpg

Så nu när detta hål är tätt kommer jag snart göra ett nytt för kablarna till solpanelerna som ska dit. Men förhoppningsvis lyckas jag täta den genomföringen :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tec7 og dens nære slektninger fra Sika og Küra er ofte redningen. For min første solpanel installasjon så limte jeg en koblingsboks på taket og borret hull i midten av denne. Når kablene var på plass fyllte jeg boksen med en av disse massene og skrudde på lokket. Sist jeg så bilen hadde den fortsatt den orginale kablingen som da var 10 år gammel.
 
Toppen