• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förvirrat

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
När jag började som medlem för några år sedan upplevde jag att det var lätt att orientera och skriva i Husbilsklubben.....men nu! Är det bara för riktiga itnördar....antingen har jag blivit för gammal eller så här detta forum gått över styr och hamnat helt fel....
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ett första tips, en princip för hur menyn "blå listen" fungerar:
  • Klicka 1 gång - du får ett antal förslag/genvägar du kan gå vidare med
  • Klicka 2 gånger - då får du upp standardvyn för den menyn, t ex förstasidan om du klickar Hem
T ex, när jag klickar på meny Forum klickar jag en gång, och väljer sedan antingen/eller
  1. Senaste inlägg - ger mej de allra senaste inläggen, cirka 500 st. Bra om man letar efter ett nyligen skrivet inlägg man vill läsa igen (500 inlägg är cirka 2-3 dagars inlägg)
  2. Olästa inlägg - Då får jag upp de inlägg jag ännu inte läst
Klickar jag två ggr på Forum får jag upp i stället standardvyn, även här får jag upp de senaste inläggen (dock inte lika många), plus i högerkolumnen alla tänkbara genvägar (stor skärm, PC eller liggande platta. I mobilen finns inte plats för högerkolumnen, i den får man scrolla ner för att hitta).
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag är inte så hemma på iPad, jag kör Android/Samsung platta - med den får jag fram "Nytt inlägg knappen" även i stående vy. T ex, två alternativ:

1. Gå in på Forummenyn och rulla ner till det forum där du vill göra ett inlägg, t ex underforum Markisen, klicka på nytt inlägg (eller Skapa ny tråd):

Inked2019-06-12 20.59.28_LI.jpg


2. Eller ännu enklare, klicka två gånger på Hem i blå listen, välj Skapa inlägg under rubriken Expressinlägg till höger (gäller bara för ett inlägg under Markisen):

Inked2019-06-12 21.01.05_LI.jpg

Bara att skriva på.
 
F

F.d. 32985

Guest
@Leifw här nedan följer bilder på hur du startar en diskussion.

Upp i högra hörnet har du två pratbubblor, markera på de då får du upp en bild och där står då ”starta ny diskussion”

FFCEB0B2-AE98-4F5C-8A5B-848B99903F3B.jpeg

Du får sedan upp denna ruta. Där skriver du den / de du önskar skriva till. Du lan då skriva till 25 medlemmar.

F1A751EC-7CA6-494F-A78A-6283FB29AA96.jpeg

Skriver meddelandet gör du sedan i denna ruta.

DEBE479A-5DC8-4AFC-A9C7-0697D45B284D.jpeg

När du sedan skrivit klart meddelandet trycker du på rutan ”starta en diskussion”
DB131B81-A334-460C-BF71-C7BFE8315A08.jpeg

Hoppas detta kunde hjälpa dig Leifw
 

Bilagor

  • 86FD5B80-7A5D-43D0-8756-71F99F5A085B.jpeg
    86FD5B80-7A5D-43D0-8756-71F99F5A085B.jpeg
    211,9 KB · Visningar: 1

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Har inte använt dator på flera år endast mobil eller iPad så det är väl där problemet är, kan svara men inte starta en ny diskussion förr kunde jag men är inte viktigt.
Sorry, jag slarvläste ditt inlägg :oops:, du ville ju starta en Diskussion inte skriva ett inlägg - men ClasB grep ju in ...
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Fin beskrivning men tror att det du just beskriver är just.....lite råddigt....inte för dig men för oss som inte dagligen hänger oss åt detta.
Mmm, det är inte så lätt att förklara med skriven text, inte ens med bilder. Helst skulle vi sitta fysiskt tillsammans framför din mobil, platta eller dator. Men, vad gör man? En teknikträff vore väl det bästa?
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Mmm, det är inte så lätt att förklara med skriven text, inte ens med bilder. Helst skulle vi sitta fysiskt tillsammans framför din mobil, platta eller dator. Men, vad gör man? En teknikträff vore väl det bästa?

Där har du ju ett av grundproblemen. Om det är så krångligt att man behöver träffas fysiskt för att gå igenom för en del, då har det spårat ur.

Jag är väldigt van vid olika forum. Är själv redaktör i både tidning och hemsidor men det är helt enkelt för mycket inknökat i hbk:s sida.
Man försöker ha en meny/undersida till ALLT.

Det blir rörigt och otydligt istället, personligen orkar jag inte längre leta upp någonting. Jag kollar olästa meddelande, finns det inte där så struntar jag i det. Lättare att googla något än att försöka hitta det på forumet. Hbk har tappat sin charm, kanske ALLT finns numera, men medlemmen som orkar leta upp det försvinner allt mer känns det som.

Kolla vilka som debatterar. En handfull personer som alla skulle slita varandra i stycken om dom träffades irl känns det som, Sen en handfull nya folk som orkar penetrera allt, heder åt dom...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har börjat fundera på om jag inte skall försöka rensa hjärnans minne på allt som har med gamla forumet att göra. Då blir det ju enklare att hantera olika funktioner i det nya.

Till exempel har jag kommit underfund med att "diskussion" inte är något som vi sysslar med i trådarna utan är det som förr kallades "PM - Personligt Meddelande". Ett mysterium för mig som ser ett meddelande som just ett meddelande, inte en diskussion samtidigt som jag ser många trådar i forumet som just diskussioner. Men det är nog bara att acceptera att språket förändras, bita i det sura äpplet och börja ...., ja, vad är det egentligen jag startar när jag öppnar en ny tråd i forumet? Inte är det en diskussion i alla fall har jag förstått.

För övrigt märker jag ingen skillnad om jag klickar en eller två gånger på någon rubrik i den blå listen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har anmärkt på detta från första testen, nu läser och svarar jag på mina inlägg för det är ju lätt under pratbubblan upp till höger för där ser jag svaren.
Vid 75 års ålder så är väl lite sämre med långtidsminnet för att komma ihåg hur det nu var.
Försöker använda det så gott jag kan men brukar fråga ibland hur man gör.
 

johnny.w

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
4532
Medlemskap
2025
Jag har åxå problem med det nya upplägget ,som ex jag vill till det gamla "garaget" .Jag trycker galleri och letar men hittar inget om våra bilar .Jag vill inte söka på en bil utan alla bilar o välja en eller flera att titta på.
Måste jag söka eller finns det en genväg någonstans som jag inte hittar ?/johnny
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag har åxå problem med det nya upplägget ,som ex jag vill till det gamla "garaget" .Jag trycker galleri och letar men hittar inget om våra bilar .Jag vill inte söka på en bil utan alla bilar o välja en eller flera att titta på.
Måste jag söka eller finns det en genväg någonstans som jag inte hittar ?/johnny
"det gamla "garaget" har flyttat in i "Visa Upp".
 
Toppen