• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta hela sidan på en 3-axlad

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023
Hej.
Är det någon som bytt hela sidan på en 3-axlad intrigerad husbil någon gång?
Eller någon som känner till, eller har erfarenhet från, en sådan reparation?
Har det fungerat, eller inte? Några efterföljande problem?

Vår bil, Dethleffs XLI, blev värmeskadad av en husvagn som brann på granntomten. Och nu vill försäkringsbolaget att hela höger sida skall bytas i Sverige. Bilen är yngre än ett år, så fabriksgarantin påverkas säkert.

Tacksam för erfarenhetskunskaper, synpunkter, tips och råd.

// Åke
 

Pudel

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Linköping
Hör med HGs Skadeservice i Mantorp, har lång erfarenhet av skador på husbilar och husvagnar. Har sett när dom har hållit på att byta hela sidor på stora 3 axlade husbilar. Tel 0703053347
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Jag rekommenderar att du tar kontakt med generalagenten i Sverige, kanske tom Dethleffs i Tyskland direkt, och ber om ett utlåtande. Kanske kan de rekommendera en specifik verkstad i Sverige.

Kanske säger Dethleffs att det enda rätta är att reparera i Tyskland, försöka då att komma överens med försäkringsbolaget. Det borde inte vara dyrare i Tyskland så då är det transportkostnaden som behöver hanteras. Går den att köra? Kan du köra själv, bo på hotell en vecka kanske? Om du vet att bilen då blir rätt lagad så kan det vara värt det.

Hälsa även försäkringsbolaget att 15 000 (?) HBK-medlemmar med stort intresse följer ärendet =)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om jeg ikke tar helt feil så er det sandwich vegger på den bilen. Et bytte av veggen er ikke noe stort problem, transporten av veggen fra fabrikk i Tyskland til Sverige er nesten det største problemet. Skulle tro at forsikringsbolaget ville spare penger på å sende bilen til fabrikken for den jobben - selv med bergingsbil begge veier. Kjøre bilen på egne hjul blir enda billigere. Skadeavdelingen på fabrikken gjør slike jobber regelmessig.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Skulle inte lämna in min bil dit mer( HG:s) De monterade ett cykelställ på min bil för två år sedan. När jag skulle hämta bilen hade de monterat en medföljande sänkning-sats, så bilen endast hade frigång på ca decimetern under cykel-stället. Fick stå på mig för att få den borttagen, vilket ändå kostade mig en halv dags extra väntan.
Nu, lite senare, visar det sig att de även dragit kabeln till el-uttaget för cykel-stället för taight och över en plåtkant, som skavts sönder. Vilket orsakat kabelbrott och lång felsökning, då även delar av bakljusen slocknade.
Rekommenderar de som inte vill ha mer problem att söka annan verkstad.
 

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023
Var hittar jag kontakter till fabriken? Avdelning och gärna namn.
Dels för att fråga om garantiansvar, dels för att ev. få bilen reparerad där.
Nån som vet?

// Åke
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Var hittar jag kontakter till fabriken? Avdelning och gärna namn.
Dels för att fråga om garantiansvar, dels för att ev. få bilen reparerad där.
Nån som vet?

// Åke
Prata med en Dethleffsåterförsäljare (lämpligen där du köpt bilen) dom borde ha intresse i att bilen blir riktigt lagad och du fortfarande nöjd kund.

//Tommy
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Dethleffs GmbH & Co. KG
Arist-Dethleffs-Straße 12
88316 Isny, Germany

Telefon: +49 7562 987-0
Telefax: +49 7562 987-101
E-Mail: info@dethleffs.de

Ring o fråga vad dom säger Är mycket bra att göra med ( går bra med engelska )
Gjorde en garanti fukttest på deras verkstad för några år sedan som ligger vid sidan om fabriken där de hittade lite fukt i överkanten av lastluckan . Fick en ny på garantin men de hade ingen tid att byta den ( semestertider ) Fick ett intyg att byta den i Sverige Gjorde det sedan i Bromölla mycket smidigt

Leffe
 

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023
Nu har jag skrivit till Dethleffs i Tyskland och frågat vad som gäller med garantin.
Jag fick svar från Erwin Hymer Group Nord Aps i Danmark, som är generalagent för Norden.
De garanterar att alla garantier kommer att gälla, om reparationen utförs enligt direktiv och av en, av dem, ackrediterad verkstad.
Så det känns lugnande. De menar också att visserligen är det en stor reparation, men egentligen inga problem. Bara det görs på rätt sätt. Så man får hoppas att det också blir bra.

Däremot har jag upptäck att min försäkring inte är den bästa för en husbil.
Jag har en "märkesförsäkring" i samarbete med ett av de större bolagen. Försäkringen gäller lastbil och husbil. Står det. Men när man läser vad den gäller för, är det mer undantag för husbilar.
Ex. vid inlösen gäller regeln om årsmodell 2 år/ 4000 körda mil/ och att om reparationskostnaden är över 50% av marknadsvärdet, så löses bilen in. MEN DET GÄLLER BARA LÄTT LASTBIL! Husbilar repareras.
Så kolla igenom villkoren, hur det är hos era bolag.

// Åke
 
Toppen