• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri i för normalanvändaren

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Hej

Besökte en batteriförsäljare som visade ett nytt litiumbatteri för campingbruk. Det ska fungera med de flesta laddare och batteriet ska kunna ersätta det gamla batteriet direkt. Det är väl bara priset som är för högt än så länge.

Batteri Lithium 12V, 96Ah - Batterilagret Webshop
 
Senast ändrad:

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Normalt har man bobatteriet i uppvärmd den av husbilen. När bilen haft minusgrader, så utgår jag från att batteriet är laddat och då behövs ingen laddning förrän batteriet har plusgrader igen.
Nej, men om bilen har stått ett tag, är kall (under noll), och man behöver köra den någon stans? Måste man då sätta på pannan först, vänta några timmar tills bodelen är varm, innan man kan köra? Det funkar ju inte.

Men jag har sett att det nu finns batterier med inbyggd uppvärmning (en slags värmefolie lindad runt batteriet). Ingen här som har erfarenhet av ett sådan?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nej, men om bilen har stått ett tag, är kall (under noll), och man behöver köra den någon stans? Måste man då sätta på pannan först, vänta några timmar tills bodelen är varm, innan man kan köra? Det funkar ju inte.

Men jag har sett att det nu finns batterier med inbyggd uppvärmning (en slags värmefolie lindad runt batteriet). Ingen här som har erfarenhet av ett sådan?
Problemet är väl det samma, det lär ta en tid innan batteriet nått lämplig temperatur speciellt de celler som ligger i mitten av batteriet.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Problemet är väl det samma, det lär ta en tid innan batteriet nått lämplig temperatur speciellt de celler som ligger i mitten av batteriet.

Nja, eftersom värmefolien tar ström från batteriet den skall värma upp, så värms det så att säga upp även inifrån. Men visst, du har säkert en poäng där. Jag vet inte hur länge batteriet måste värmas med värmefolien. Det står ingenstans.

Ett annat alternativ skulle ju vara (under förutsättning att batteriet är full-laddat eller näst intill) att dra igång en häftig strömförbrukare, typ vattenkokaren via invertern, och på så sätt värma batteriet inifrån.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Eller stänga av laddningen en stund tills man har fått upp lite temperatur i bilen, och sedan slå på några mindre förbrukare en stund, så att batteriet värmer upp sig själv lite extra för att vara säker? Förmodligen var väl batterierna laddade när man startade?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Att värma med förbrukarna är toppen då värmen kommer i alla celler, dock om det är tokkallt så ska man nog vara försiktig med att dra mycket ström ur dom eftersom dom inte gillar det.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Eller stänga av laddningen en stund tills man har fått upp lite temperatur i bilen, och sedan slå på några mindre förbrukare en stund, så att batteriet värmer upp sig själv lite extra för att vara säker? Förmodligen var väl batterierna laddade när man startade?
Jag förstår inte hur man skulle kunna "stänga av laddningen" en liten stund. I praktiken finns det tre laddare: 1) Laddning från 230V via elektroblocket (som är bekymmersfri i detta sammanhang). 2) Laddning från motorns generator, via elektroblocket. 3) Solpanels-laddaren (även denna borde vara bekymmersfri på vintern).

Så för att undvika laddning av batteriet måste man antingen låta bli att koppla in 230V och undvika att starta motorn (och då är det svårt att få upp värmen), eller ha en "master switch" för alla laddare. Det har jag inte, men det är naturligtvis något man skulle kunna sätta in. Men frågan återstår: Hur "får man upp litet temperatur i bilen" mitt i vintern utan att använda pannan? Det går inte. Och att använda pannan på gasol kan man naturligtvis göra, men då kommer det att ta några timmar innan det blir tillräckligt varmt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det låter intressant! Har du någon länk? Och hur kopplar man för att "gå förbi" den inbyggda laddaren i Elektroblocket? (Som för övrigt ser till att både bodelsbatteri och startbatteri blir laddade).
Om du har tillgång till 230V, då kan du värma bilen med en värmefläkt. Att ladda med solcellen är helt OK så länge laddningen inte överstiger 10% av batteriets kapacitet! Exempel: 100A LFP kan laddas med upp till 10A solcell vilket på vintern är näst intill omöjligt att uppnå, dvs. du kan ha solcells-laddning året runt. Om man inte ska använda husbilen, då är det bara att koppla ur bodelsbatteri(er) under den kalla perioden om man vill vara på den ”säkra” sidan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag förstår inte hur man skulle kunna "stänga av laddningen" en liten stund. I praktiken finns det tre laddare: 1) Laddning från 230V via elektroblocket (som är bekymmersfri i detta sammanhang). 2) Laddning från motorns generator, via elektroblocket. 3) Solpanels-laddaren (även denna borde vara bekymmersfri på vintern).

Så för att undvika laddning av batteriet måste man antingen låta bli att koppla in 230V och undvika att starta motorn (och då är det svårt att få upp värmen), eller ha en "master switch" för alla laddare. Det har jag inte, men det är naturligtvis något man skulle kunna sätta in. Men frågan återstår: Hur "får man upp litet temperatur i bilen" mitt i vintern utan att använda pannan? Det går inte. Och att använda pannan på gasol kan man naturligtvis göra, men då kommer det att ta några timmar innan det blir tillräckligt varmt.

Att fixa brytare så att bodelsbatteriet inte får laddning är ju ganska enkelt, naturligtvis beroende på hur inkopplingen är gjord på den enskilda bilen. Att sedan köra pannan på gas är ju ett lämpligt sätt att värma upp batteriet samtidigt som bilen blir uppvärmd.
Att värma upp vår bil med gas på vintern tar väl 15-20min, sedan tar det naturligtvis tid innan "klumpar" som batterier blir varma, men det smarta med litiumbatterier är att de värmer upp sig själva inifrån om man kör låg förbrukning.

F.ö. finns det en tillverkare av litiumbatterier som kan laddas ned till -20grader, WINSTON heter dom, men de tillverkar inga fullt färdiga batterier med BMS o.s.v.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har läst test i båttidningar av Winston, där ett flertal båtar använt dessa flera säsonger utan problem, utan BMS,kontroller av cellbalancering har gjorts men inget behov av balancering, billigare lösning men alla här anser att BMS är ett krav.
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Jag tänker använda en frostvakt i garaget där jag har de två lithiumbatterierna i ett skåp. Utrymmet är ju ej jättestort i min KABE 880 LQB. Det enda som gäller är att dra in en elkabel genom garagedörren som måste stå lite öppen. Luckan måste tätas lite så det inte går ut värme. Frostvakten är på 200W så det kommer inte att förbruka så mycket ström. TUDOR EXIDE 125 AH 1600 Wh med BMS.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Votronic har laddare som bara ger någon ampere vid minusgrader vilket är ok för batteriet.
Det är fint men hur vet laddaren att batteriet har lämplig temp?

Grejen men allt runt detta och det som gör denna typ av batterier speciell är att man måste använda BMS och BMS är det aningen svagt med varudeklaration på, BMS är en stor sak ingen man drar ihop på en vecka.

Ett rätt konstruerat LI system har allt detta inbyggt, spänning, laddning temp all denna informtion går in i BMS som sedan styr laddning förbrukning od.

Och den skall också styra så att om man ligger på stolpe, kör motorn, solceller eller annan laddkälla så skall batteriet laddas separat och förbrukarna skall ta ström från laddkällan så långt det går det betyder att man kör förbrukarna på laddkällan ej batteriet.

Som några verkar ha insett så är det en bit kvar innan vi har en ny batterikälla som ersätter bly rakt av.

Men sedan kan man se det som vilken utgift som helst men man ska inte tro på de siffror på livslängd som nämns utan det håller som ett bra blybatteri med laddas upp mycket snabbare och är lättare men mycket dyrare.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...laddas upp mycket snabbare och är lättare...
Du har så rätt för det är exakt vad som avgjorde vårt köp av LFP batterier, mlaajanen. Vi kan helt enkelt inte använda en batterityp som laddas ”långsamt” när vi oftast vistas i det fria (inga elstolpar) och transporteras korta sträckor (motor-ladning räcker inte till). Även om det är soligt väder och man riktar panelen 90˚ mot solen, det tar betydligt längre tid att fylla blybatterier än LFP. Våra, numera 3 år gamla LFP’s livslängd är redan 3 ggr längre eftersom våra 1:a & SUPERDYRA Reimo-blybatterier klarade knappt 1:a året.

Man måste naturligtvis ta hänsyn till förbrukning där vi tillhör storförbrukare medan vissa nöjer sig med en och annan LED lampa + en laddare för mobiltelefon/platta och kan använda Biltemas blybatterier i 10 år (eller är ständigt uppkopplade på 230V). Ska bli spännande att se hur länge våra LFP klarar sig för vi har inget annat val, bly har vi redan testat...
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Jag har en Ktm enduro som hade för klent orginalbatteri 2014 så jag fick ett Lithium mc batteri när den var några månader, inga andra ändringar. Enduron står i kallgarage och jag kör även på vintern ned till -10grader. Har inte krånglat på 5år. När det är kallt behöver jag trycka på startknappen några sekunder för att få ordentlig snurr på startmotorn vid andra försöket. Med tanke på hur bra detta fungerar så kommer jag byta till ett lithium när mina AGM gett upp.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag köpte detta batteriet Batteri Lithium 12V, 96Ah - Batterilagret Webshop

Det jag märkte i våras då hade det varit minus grader. Så stänger batteriet ner sig totalt. Går varken att ladda eller plocka ut nått. Jag kollade hur batteriet mådde genom appen. Temperaturen var ca +-0 och det stod att det allt var okej men för kallt. När det nådde ca 2gr så började allt fungera igen. Inte för att det gör mig nått. Kommer inte att köra på vintern
 
Toppen