• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselpriser

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Undrar om rabatten på Åfa kortet är borttaget?
Såg att vi fått sänkt dieselpris till 14.69 kr/l
Ser att andra bolag har lägre pris än vad vi fått sänkt på kortet.

/Pelle
 
S

Sören-6830

Guest
Såg 14:35 för ett par timmar sedan i Trelleborg......Q8 på Hedvägen
Inte ovanligt med lite priskrig i Trelleborg....
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 32985

Guest
Lokala priskrig på bensin och diesel finns säkert.
Riktpriset i Växjö i skrivande stund är 15,21 så vi fortsätter med Åfa-kortet
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Är dieselpriset ÅFA oförändrat den här veckan? Senaste pris var 1 april.
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Enligt ett brev från SÅIFA/preem med datum 2019-03-25 så håller de på med att byta affärssystem vilket bland annat innebär en ny prismodell för Såifa-kunder. Så har står det:

”Ny prismodell för dig som Såifakund

Från och med den 1 i april 2019 ändras prismodellen från nettoprissättning med en veckas justering till listpris med rabatt. Listpriset kommer att uppdateras veckovis och publiceras på www.preem.se/foretag/kund-hos-preem/drivmedelspriser.”

När man så via denna länk finner "Listpriser för Såifakort" står det:

"Preem tillämpar veckolistpris för alla kunder med Preem Såifakort. Nedan listpris, minus eventuell rabatt, gäller oavsett var i landet eller på vilken typ av anläggning du tankar på.


Vid frågor kontakta din lokala säljare."


Av tabellen på samma sida framgår det att exempelvis Preem Evolution Diesel kostar 16,27 kr/lit från datum 2019-04-08. Det slutliga priset framgår sedan på fakturan. Det är väl så här det kommer att fungera i fortsättningen vad jag kan förstå.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Enligt ett brev från SÅIFA/preem med datum 2019-03-25 så håller de på med att byta affärssystem vilket bland annat innebär en ny prismodell för Såifa-kunder. Så har står det:

”Ny prismodell för dig som Såifakund

Från och med den 1 i april 2019 ändras prismodellen från nettoprissättning med en veckas justering till listpris med rabatt. Listpriset kommer att uppdateras veckovis och publiceras på www.preem.se/foretag/kund-hos-
preem/drivmedelspriser.”


När man så via denna länk finner "Listpriser för Såifakort" står det:

"Preem tillämpar veckolistpris för alla kunder med Preem Såifakort. Nedan listpris, minus eventuell rabatt, gäller oavsett var i landet eller på vilken typ av anläggning du tankar på.


Vid frågor kontakta din lokala säljare."


Av tabellen på samma sida framgår det att exempelvis Preem Evolution Diesel kostar 16,27 kr/lit från datum 2019-04-08. Det slutliga priset framgår sedan på fakturan. Det är väl så här det kommer att fungera i fortsättningen vad jag kan förstå.
Jo jag har läst brevet men väntat på att Gunnar ska ge sin regelbundna uppdateringar av prisnivån. Men det har varit tyst!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag skrev till ÅFA Och fick svar enligt nedan

Hej Karl-Erik!


Tack för ditt mail!


Det stämmer att Preem/Såifa har gjort om prisupplägget!

Ni kommer i fortsättningen se vilken rabatt ni har hos Preem/Såifa på fakturan.

Tidigare angavs ett nettopris där rabatten redan ingick!


Vi kommer dock att fortsätta som tidigare med prismail med ert nettopris.


Ert pris denna vecka när 15,14:-/liter inkl. moms


Med vänlig hälsning



Tommy Åström
 
F

F.d. 940

Guest
Det är väl så att vi har väl inget med Preem att göra utan vi får väl fakturan från åfa.
Eller har jag fattat fel.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Det är väl så att vi har väl inget med Preem att göra utan vi får väl fakturan från åfa.
Eller har jag fattat fel.
Ända sedan jag började tanka med Såifa/Preemkortet har jag tyckt att arrangemanget har varit lite förvirrande. Vad jag förstår är att ÅFA ett företag som förmedlar drivmedel som jag har ett avtal med. ÅFA har ett avtal med SÅIFA/Preem som tillhandahåller drivmedlet. ÅFA fakturerar mig, men inköpen sker via Preems kundkort utfärdat av Såifa. Därför är jag även kund hos Preem/Såifa och finns i deras kundregister. För att förvilla ytterligare finns det något som heter Såifa i Värmland AB. Hur samarbetet och ägarförhållandena ser ut mellan dessa aktörer kan man spekulera om. Är det någon här på forumet som kan reda ut det här lite mera?
 
S

Sören-6830

Guest
Är det bara jag som har svårt att hitta aktuellt Såifa-pris? Har sökt på allt tänkbart men hittar ändå inte priset. Hade varit en fördel om det stått under Medlemsförmåner-drivmedel.

PS. Nu har jag hittat gällande pris. Där står:

"F r o m idag 3/6 sänker Preem/Såifa priset på diesel!
Ert pris på DIESEL efter sänkningen är
15,43:-/liter inkl. moms (12,34:-/liter ex. moms)
Dessa rabatter gäller på bemannade stationer. På obemannade stationer reduceras rabatten 6 öre/l, men nettoeffekten på obemannade stationer ger ett 11 öre/l lägre pris. Dessa rabatter är fasta och gäller tillsvidare."
Lite längre ner står att på stationer utan SÅIFA-skylt tillkommer på bensinpriset 25 öre/l (gäller väl även diesel?). Någon som kan räkna ut vad dieselpriset på obemannad Preem-mack är idag?
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Finns under:
"Förmåner".
"Medlemsförmåner".
"Drivmedel".
ÅFA, klicka på "Läs mer här".
När vi får en uppgift om ändrat dieselpris uppdaterad denna information där.
 
S

Sören-6830

Guest
Tack Robert, som du kan se ovan har jag funnit priset men har faktiskt svårt att se vad dieseln kostar idag på en obemannad Preemstation utan SÅIFA-skylt. Är kanske ensam om det?
 
S

Sören-6830

Guest
Det verkar inte vara någon som kan räkna ut Preems pris via SÅIFA..... Hursomhelst, idag blev det INGO i Trelleborg, diesel 14,73.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Där var jag igår när jag handlade på Maxi. Pressade i så mkt diesel jag kunde i nästan tom tank, fick i 109-liter :D
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Har haft kontakt med Peter Nilsson Såifa

Meddelande: Hej

Jag är medlem nr 25990 i husbilsklubben.se där vi har bränslerabatt. Jag undrar om det är olika rabatt på diesel hos Preem resp Såifastationer?

Mvh

Tommy


Svar: Nej, det är inte olika rabatt på diesel när det gäller Preem/SÅIFA, ni har alltid det avtalade veckopriset oavsett vilken Preem eller SÅIFA anläggning, samt Preem micro obemannade stationer.

För ett par år sedan var det så att man måste hitta en SÅIFA för att få det bästa priset, men så är det ej längre!

Med vänlig hälsning,


Peter Nilsson

Drivmedel


Det vore bra om den här uppgiften blev synlig för fler och även dubbelkommando!
Rulla lungt!
Tommy
 
Toppen