• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Geocaching

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Hej! Jag undrar om någon kan hjälpa mig.
Jag har en hand gps colorado300. Jag har haft en bärbar dator som jag hämtat hem cacher från,
men nu har den gått sönder.
Nu undrar jag om jag kan använda min Ipad för att hämta hem cacherna från till coloradon?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hej! Jag undrar om någon kan hjälpa mig.
Jag har en hand gps colorado300. Jag har haft en bärbar dator som jag hämtat hem cacher från,
men nu har den gått sönder.
Nu undrar jag om jag kan använda min Ipad för att hämta hem cacherna från till coloradon?

Jag tror inte att det går med Coloradon heller, jag har ännu inte sett någon handburen GPS enhet där det fungerat med trådlös överföring utan de har måst kopplas ihop med sladd till en dator.
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Ja , jag har köpt en kabel så jag kan koppla ihop ipaden o gps men de verkar
inte fungera.Nu måste jag erkänna att datorer inte är min starka sida.
 

unigas

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
28712
Medlemskap
2025
Såvitt jag vet finns det inget sätt att få över cacher från en iPad till en Garmin om inte Garmin-GPS är såpass ny att den kan ta emot cacherna trådlöst (vilket jag inte vill minnas att Colorado 300 kan)
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Ja Anders, jag har försökt att även den vägen få över cacherna till gps
men inte lyckats.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ja Anders, jag har försökt att även den vägen få över cacherna till gps
men inte lyckats.
Alla registrerade cacher ligger väl i ”molnet”?
Om ipaden har inbyggd GPS ligger alla världens cacher för dina fötter, de som är närmast ser du först som på min tidigare bild.
PS! Jag kanske missuppfattade att du ville komma åt dina tidigare cacher på ipaden, inte tvärtom.
Jag har en känsla av att en iPad/iPhone är överlägsen en gammal GPS eftersom du hela tiden är uppkopplad mot cacheregistret varhelst du befinner dig. Man har alltså inget behov av att spara enbart ett urval på sin enhet.
 

unigas

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
28712
Medlemskap
2025
Även om jag själv huvudsakligen använder telefonen vi caching numer så finns det uppenbara fördelar med en friluftsGPS, den är (oftast) betydligt tåligare, det är normalt sett alldeles vanliga AA-batterier i den som är snabbt och enkelt att byta och batteritiden med GPS och skärm igång är överlägsen telefonen. Men som det är just nu är det nog bara Android som har stöd för att föra över cacher till handhållen GPS.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Inga problem med batteritid på en modern iPhone/iPad.
Kommer man inte åt laddning över tid finns hjälp via tex powerbanks.
 
Senast ändrad:
Toppen