• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enligt Aftonbladet, Sveriges 30 bästa ställplatser.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Såg den här sammanställningen i Aftonbladet, som baseras på över 1,5. miljoner sökningar på en husbilssajt, i perioden april 2018 - april 2019 och mäts i antal klick som ställplatsen fått.

Här är Sveriges 30 bästa ställplatser för husbilar

Personligen har jag synpunkter på att sätta likhetstecken mellan antalet klick och ”bästa”.

Knappast förvånande att Stockholm toppar listan, men att det är ställplatsen vid Flatens naturreservat som toppar får mig att bli tveksam. Vidare, nummer två Norra hamnen, nära Grafiska museet, jaha men vilket Grafiskt museum, det finns flera i Sverige.

Ja, ja... av våra egna framröstade kommuner ser jag bara två som kommit med på listan, Ystads Marina på plats 21 och Kristinehamns ställplats på 27 plats.

En annan iakttagelse är att alla Sveriges 30 bästa ställplatser, skulle finnas syd om Stockholm. Vet att vi åtminstone är två Tommy’n, som högljutt protesterar, TO+GU och undertecknad.:)

TommyD
 
Senast ändrad:

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Populärast och antal klick kan härröra från det faktum att folk åker dit där det är lättillgängligt och nära till eventuella evenemang och liknande. Det är nödvändigtvis inte nån sorts ranking på hur "bra" ställplatserna i sig är, utan vart folk står av nödvändigthet, för en natt på genomresa eller möjligen lathet.

Nummer 8 på listan är Sportshopen Grebbestad. Nu har jag inte varit där, men folk är förhoppningsvis inte så skapta att de på något sätt tycker att den 8 mysigaste ställplatsen i Sverige är mer eller mindre en Biltema-parkering.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det som tagit ut listan är nog dåligt insatt i ställplatser. 18 Citycamp Halmstad, hur kan man kalla den mysig? Ligger vid en kajplats inne i staden med hyreshus tvärs över ån & ar då vi var där väldigt sunkig, liknade mer ett tattarläger. Nu skall man väl inte döma ut hela listan, ex.vis 9 First Camp Solvik Kungshamn leer upp till det som skrivs förutom avståndet till Smögen som är ca. 4km gå eller cykla dit ( om man inte tar bussen) efter en starkt trafikerad väg är inte kul.
 
E

ericssonc52

Guest
Nästan alla ställplatser är väl mer eller mindre en grusplan eller asfaltyta ,enda bra med dom är väl att många ligger centralt.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
var på plats ett enl den listan i helgen och varit där förut alltså ställplats sthlm ! själva platsen är fin men ett elände och checka in servicehusen i dåligt skick osv men bra tömningsplatta ! men inte bland min topp 5 !
 
Toppen