• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen oro för överlast

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Norge har og benyttet endel mobile vektkontroller, men det ble for stor skade på vektene så nå skjer mesteparten av vektkontrollene på permanente vekter.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Tycker polisen skulle ha viktigare att göra. Har aldrig sett eller hört att de skulle vägt någon i Finland bortsett stockbilar.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej ! Här tror jag att du har en poäng iallafall beträffande Sverige. Jag är ganska övertygad att det blir knepigt att hälla någon ansvarig för bristande kunskaper inom ett område som inte ingick i utbildningen jag är inte säker men jag tror, att med en kunnig jurist vid min sida skulle det bli svårt att bötfälla mig för överlast alternativt fellast (överskridet axeltryck).
Överlastade semesterbilar har väl för övrigt alltid förekommit på våra vägar. Fullastade Amazon kombi med last både på tak och i cupe' med stänkskydden släpande i asfalten var en vanlig syn på sextio och sjuttiotalen. Vem sjutton behöver släpa med sig flera hundra liter vatten? jag tömmer vatten vid avfärd och fyller vid behov trots att jag har långt kvar till överlast. Det var i ett försök att göra mig lite lustig över alla måsteprylar som vissa anser nödvändiga, som jag föreslog att en liten grävmaskin skulle vara bra. Men jag inser nu att man inte skall skoja om så allvarliga saker. Flåt. Vi Svenskar skall ju vara förebilder för alla och då gäller det ju att vara seriös.
BBa

Kanske inte flera hundra liter vatten men när vi ska ut och fricampa några dagar så är de skönt att inte behöva ransonera vattnet.
Ha det bra! :)
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Har letat på regbeviset efter axelbelastning men hittar inga uppgifter om det. Kan det vara så att man splittar hälften fram o hälften bak av totalvikten?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Vad gäller överlast är några länder mer nitiska än andra, t.ex. Österrike och Schweiz.
I Österrike på A9 mellan Wells och Graz, finns minst 2 vågar i asfalten som kan väga fordon när de kör över. De finns bara i högerfilen. Sannolikt är de avsedda för lastfordon snarare än husbilar och sannolikt används de, som de flesta hastighetskameror i Sverige, inte kontinuerligt. Inget man kan va säker på dock. Utvecklingen går alltmer mot avancerat teknisk trafikövervakning. Vignetten kollas med kamera och hastighet eller vägning kollas utan att man märker det. Resultatet kan komma med brev på posten, om man inte blir stannat förståss. Utomlands tycker de att vi i Sverige är snälla som varnar med en skylt innan hastighetskameran. I en del andra länder i Europa har det blivit en extra inkomst att finansiera vägar och övervakning.

Trots att vi inte saknar högre körkortsbehörighet, fortsätter vi glatt med 3,5 Ton. Jag tycker inte det är något problem att hålla vikten och rätt axeltryck. Därmed inte sagt att jag medvetet syndar ibland!
De flesta husbilar ute i Europa, med mindre generösa körkortsregler, klarar 3,5 Ton.
Julian
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Det står på en plåt eller dekal i motorrummet. Totalvikt, axel 1, axel 2.

Där står 1: 1 850 kg och 2: 2 000 kg
bör ju vara fram och bak.
Vilket är 3 850 kg sammanlagt.
Bilen "reggad" för totalvikt 3 500 kg med max släpvagnsvikt 2 500 kg det blir max tågvikt 6 000 kg.
Så håller man sig under axelvikterna och totalvikt under 3 500 är det bara att hissa segel?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Varför i Herrans namn behöver du och 320 liter vatten och 300 liter diesel i norra Skandinavien?
Om det var mig du frågade, är detta svaret:
Långa avstånd och en förbrukning på 1,8 liter milen kräver stor tank när det är långt mellan tankställena.
200l blir inte många mil med en marginal på 30-40 liter.
Stora tankar = lång tid med fullständigt oberoende av fyllning eller tömning av någon sort.
Vi klarar oss ca 7 dagar med full komfort.
Svårare än så var det inte.
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Inför den nu avslutade husbils-trippen körde vi in och kontrollvägde hela ekipaget. Det visade sig att vi hade 460 kg tillgodo. Då var bilen lastad med mat, dryck och kläder för en vecka. Dessutom två olätta personer i den. Vatten- och dieseltankar var fyllda. Vi har 1270 kg lastvikt enl. registreringsbeviset. Det här visar hur bra det är med en väl tilltagen lastvikt. Ingen oro för överlass.
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Grattis till Din bil ! Många som inte tänkte sig för runt 2001 då vi köpte vår bil 3,500kg! Trots innehav av högre behörighet på KK.
Gick inte att sälja tyngre bilar då, pga många bara hade B-behörighet på KK.
I Tyskland går vår vår StarLine 680 för över 3,500kg men icke i Sverige.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Förstår allvarligt talat inte detta ståhej kring vikter hit och dit. Har en bil reggad för 3500 kilo ( skulle aldrig ens komma på tanken att ha en tyngre). Lastar den med det jag anser mig behöva och så reser jag. Har efter 40 års resande i Europa aldrig vare sig sett eller varit i kontakt med en fordonsvåg. Och skulle jag göra det, och ha övervikt, ja då tar jag böterna och reser vidate med glatt humör.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
.... Och skulle jag göra det, och ha övervikt, ja då tar jag böterna och reser vidate med glatt humör.

Tyvärr blir det inget resa vidare! För farbror blå kräver att du lättar på lasten direkt vid vägrenen/vågplatsen!
Och har du mer än 50 % över din lastvikt kan du ta semester från Hymeråkandet pga. indraget körkort!
Dock tar du det väl med glatt humör?

Jag tror att kontrollerna kommer att öka i Sverige för tendensen finns från förra året nere i Skåne. Efter att många bunkrat i Burg, blir det stora problem för många. Dessutom är det en trafikfara som ska bort från våra vägar vilket även polisen anser!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det finns väl ingen vettig människa som lastar mer är 50% överlast? Och det man "bunkrar i Burg" är ingenting som ingår det som jag kallar campingutrustning.

50% överlast av vad då kan man undra, ibland handlar det om <100kg för att uppnå 50% överlast!

Det kryllar av husbilar med extremt låg marginal kvar av lastvikt.
Innan vi köpte husbil kollade vi på ett antal, både privata och hos handlare, jag hade då blivit varse om detta problem, och krävde vägning innan köp.

Läste mej till här på forumet att de flesta rekommenderade ett utrymme på minst 300-500kg.
Jag minns att många husbilar gick bort efter vägning.

Att det även finns vettiga människor kör med överlast tror jag oftast beror på ovetskap.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Det finns väl ingen vettig människa som lastar mer är 50% överlast? Och det man "bunkrar i Burg" är ingenting som ingår det som jag kallar campingutrustning.

Hur många vet vad överlast överhuvudtaget är?
Har du en lastvikt på 300 kg och klämmer på "Burginköp" på 180 kg, vad har du då i överlast?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi har en 3,5tonnare som jag, efter kontrollvägning, var tvungen att ”lätta”.
Jag låg på ca 70% överlast.
Nu, när allt onödigt är bortplockat, (dragkrok med balkar, reservhjul med hållare, markis mm) så ligger vi på 20% överlast med 60 liter vatten och 50 liter diesel (1/2 tankar) med två vuxna, barn och hund.
Vill man ner under överlast så blir det inget vatten, å andra sidan är detta bara att dumpa efter en kontrollvägning så man får köra vidare (efter böter) vilket är enklare än att dumpa fru och barn...
 
Toppen