• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
A8DD77A6-CE12-41A9-B53F-AD6D9CBD69EB.jpeg
Varit ute på en provkörningstur idag men bara 8 mil alldeles ensam. Har ju inte kört husbil sedans 2013. Åkte först till Biltema o köpte toapapper o vätska och sedan till en lite sjö o lade mig i bädden,tittade på tv och beskådade mitt alster. Allting gick perfekt bra o man måste vänja sig lite nu. Gjorde klart bäddarna bak och nu jan man också ligga på tvären om man vill.
 
F

F.d. 22252

Guest
Toapapper köper man på Lidl 2 lagers fungerar bra i toaletten löser upp sej som det ska och är billigt. Vad jag kunde se så har du krängningshämmare bak på fotot Din måste ju vara mycket stadigare än min som inte har det varken fram eller bak.
Tråkigt att du fick sälja din gamla antar det var efter att dårdoktorn ställt fel diagnos.
Som du vet måste man bo in sej lite och det måste vara fantastiskt när du byggt allt själv och vad enkelt att laga och fixa när man vet hur allt är gjort, hoppas att du dokumenterat så att du kan läsa om du glömmer för det gör man ju med åren.
Bra tänkt att du kan välja hur du vill sova verkar ju besvärligt i många bilar.
Jag har ju tv men använder den aldrig tänkte ta bort den och antennen och sätta dit en micro istället ser ju aldrig på tv när jag är ute eftersom det mest varit utomlands och jag kan ju inte språket, blir mest datorn via mobilen som får fungera som tv. Fast tv är ju ett sällskap också.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Allerede svaiig - helt klart at du ikke skal redusere stivheten i fjæringen :D. Det finnes til din generasjon Sprinter et stabilisatorstag for ettermontering bak - dette fjerner mye av svaiet. Tror det egentlig var for buss utgaven, det var en dansk MB spesialist som fortalte meg om denne mulighet. Jeg vurderte en husbil på det chassiet, men svaiet holdt meg vekk. Dansken hadde en husbil på Sprinter og den var stabil så jeg måtte fråge hva han hadde gjort.

När jag forskade på min bakvagn, fick jag tips av läkaren i Jämtland (glömt medlemsnamn) han åker 4x4 MB 516 har jag för mej,
han bytte krängningshämmare bak på sin till styvare.
Ett år på Elmia mässan, fick jag tips att byta till kraftigare stötdämpare, minns inte namnet på företaget, men de menade att deras stötdämpare skulle ta bort allt sidosvaj, dock har jag inte bytt något än.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Toapapper köper man på Lidl 2 lagers fungerar bra i toaletten löser upp sej som det ska och är billigt. Vad jag kunde se så har du krängningshämmare bak på fotot Din måste ju vara mycket stadigare än min som inte har det varken fram eller bak.
Tråkigt att du fick sälja din gamla antar det var efter att dårdoktorn ställt fel diagnos.
Som du vet måste man bo in sej lite och det måste vara fantastiskt när du byggt allt själv och vad enkelt att laga och fixa när man vet hur allt är gjort, hoppas att du dokumenterat så att du kan läsa om du glömmer för det gör man ju med åren.
Bra tänkt att du kan välja hur du vill sova verkar ju besvärligt i många bilar.
Jag har ju tv men använder den aldrig tänkte ta bort den och antennen och sätta dit en micro istället ser ju aldrig på tv när jag är ute eftersom det mest varit utomlands och jag kan ju inte språket, blir mest datorn via mobilen som får fungera som tv. Fast tv är ju ett sällskap också.
Han tog mitt körkort också i minst ett år :(
 
F

F.d. 22252

Guest
Funderar på stötdämpare tror det finns kontruktioner som dels är progressiva och dels är kraftigare åt ett håll mina cykelpumpar gör ingen nytta till stabiliteten, finns bara en sak att göra sänka farten ordentligt. när det är branta nedförsbackar så brukar det stå max 60 eller70 på lastbilskylten och jag brukar ofta följa det rådet. När jag motorbromsar vill gärna bakdelen komma ifatt framdelen och känns ganska vinglig. Affe jag tror nog det mest är ovana men det kan ju vara utslitet i dämparna och krängningshämmmarna ha glappa bussningar. Skulle behöva byta allt på min bil men orken är dålig och kostnaden blir för stor, får vänta till en spanienresa då. Inget blir gjort och med den här yrseln kommer jag ingenstans numera.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Funderar på stötdämpare tror det finns kontruktioner som dels är progressiva och dels är kraftigare åt ett håll mina cykelpumpar gör ingen nytta till stabiliteten, finns bara en sak att göra sänka farten ordentligt. när det är branta nedförsbackar så brukar det stå max 60 eller70 på lastbilskylten och jag brukar ofta följa det rådet. När jag motorbromsar vill gärna bakdelen komma ifatt framdelen och känns ganska vinglig. Affe jag tror nog det mest är ovana men det kan ju vara utslitet i dämparna och krängningshämmmarna ha glappa bussningar. Skulle behöva byta allt på min bil men orken är dålig och kostnaden blir för stor, får vänta till en spanienresa då. Inget blir gjort och med den här yrseln kommer jag ingenstans numera.
Ja yrsel är inget man föredrar, tänkte
beställa stötdämpare hos AutoDoc i Tyskland men det finns ju en uppsjö av dom så jag vet inte vilka ???
Krya på dig
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
När jag forskade på min bakvagn, fick jag tips av läkaren i Jämtland (glömt medlemsnamn) han åker 4x4 MB 516 har jag för mej,
han bytte krängningshämmare bak på sin till styvare.
Ett år på Elmia mässan, fick jag tips att byta till kraftigare stötdämpare, minns inte namnet på företaget, men de menade att deras stötdämpare skulle ta bort allt sidosvaj, dock har jag inte bytt något än.
Dra dig till minnes, låter väldigt intressant
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
När jag forskade på min bakvagn, fick jag tips av läkaren i Jämtland (glömt medlemsnamn) han åker 4x4 MB 516 har jag för mej,
han bytte krängningshämmare bak på sin till styvare.
Ett år på Elmia mässan, fick jag tips att byta till kraftigare stötdämpare, minns inte namnet på företaget, men de menade att deras stötdämpare skulle ta bort allt sidosvaj, dock har jag inte bytt något än.

Hej var det inte företaget Karnag?
Hälsningar Sanddammaren
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har varit hos farbror bildoktorn idag och påtalade mina bekymmer med en svajig bil
Hans recept var att stötdämparna var något så när men sa att det största problemet är säkert däcken. Det sitter vinterdäck av typ MS på vilka är mer mjuka än sommardäck och gör att den känns svajig Sätter jag på sommardäck så blir den inte så svajig och kommer också att dra mindre bränsle än nu.
En kostnad till 7200 kr. Vad har ni för åsikt om detta?
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Kan säkert stämma, men Mercedes är alltid rejält svajiga kraftigare stötdämpare gör skillnad dock liten. Kör oxå på vinterdäck året runt.

Hälsningar Sanddammaren
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej! Kan säkert stämma, men Mercedes är alltid rejält svajiga kraftigare stötdämpare gör skillnad dock liten. Kör oxå på vinterdäck året runt.

Hälsningar Sanddammaren
Stötdämpare är ju ingen så stor kostnad men är det värt över 7000 att lägga på det
Viterdäcken är knappt slitna
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Ett tips vad för stötdämpare skall jag köpa ?
Helt novis på sånt
Det finns ett stort utbud om man skall beställa från AutoDoc
 
Toppen