• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med vatten som åker ut

F

F.d. 52013

Guest
Jag har en dethleffs 1997 som jag har ett problem med, När jag sätter på vattnet i kranen så åker vattnet ut under bilen.
Någon som kan hjälpa till med detta vore grymt tacksamt.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej Ser inte hur det ser ut ( bilderna för mörka) Men skulle tro att pumpen har gått varm utan vatten när du hämtade polygripen
Kolla säkringen till pumpen
Slå lite på pumpen ( om du kommer åt)
Prova att stänga 12v ock se om den röda knappen åker upp igen

Leffe
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Den röda knappen ska dras upp, och den hålls kvar av 12v. Tappar den strömmen, eller om tempen blir för låg, eller om du manuellt trycker ner den så töms vattnet.

Åker vattnet ut ändå, så borde det vara någon annan bottenplugg eller annan tömningstankar. Den röda är ju frostvakten till pannan.
 

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Tömmer frostvakten hela systemet eller bara vattnet i värmaren? Det rann ymnigt igår men jag har fått behålla vattnet i tanken över natten efter påfyllningen. Kom aldrig till polygripen då jag snabbt såg läckaget. Tror det inte rörde sig om mer än 30 sek. Innan jag stängde av pumpen. Oklart om jag höre dess surr då? Idag drar jag upp knappen och testar men utan resultat. Har kollat säkring som är ok. Provade även att vid stängd vakt slå
på strömmen men ingen förändring. Åker nu upp till Älmsta så min hb-leverantör får titta på problemet. Ni skall ha ett stort tack killar.
 
F

F.d. 14324

Guest
Tömmer frostvakten hela systemet eller bara vattnet i värmaren?

För mig kan det bli på bägge sätten när/om frostvakten löser ut.
Om jag har vattenpumpen påslagen så töms hela systemet på vatten, det i värmaren åker ut först och pumpen fyller på värmaren tills vattnet tar slut i tanken.
Om pumpen är avslagen så åker bara vattnet i värmaren ut.

Mvh jocke
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hade en CI Granduca med Truma. Om jag stängde av huvudströmbrytaren så öppnade frostvakten och allt tömdes (åtminstone det mesta). Samma om det blev för kallt - tömde allt.
 

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Hos Svea Hb trodde man efter en snabbtitt att ett kretskort som styr pumpen var sönder. Har fått en tid för att åtgärda felet om nio dagar. Återkommer med ytterligare info senare.
 
Toppen