• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyska gula importskyltar

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Det är tydligen sådana man använder när man skall importera idag vad får man betala för dessa månne?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
När vi hämtade våran i Tyskland 2017-11 så var den röd med vit text kostnad 3500:- då ingår även trafikförsäkring som är ett måste. Sen vet man ju inte om bilfirman gjorde något påslag
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Nu var man helt färg blind. Så helt fel av mig. Kollade på bilder från när vi hämtade. Dom var vita med svart text

Sorry
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Det skall vara gul skylt har jag fått höra eller har jag fel
Gokväll
Plåten med gul bård är nationell, alltså bara användbar i Tyskland.
Man ska ha plåt med röd bård som är internationell för att trafikförsäkringen ska gälla utanför Tyskland. Denna är av naturliga skäl dyrare än den gula.
Tänk även på att det bara är en trafikförsäkring, inget mer.
Ska man köpa HB i tyskland kan man helförsäkra bilen på ett svenskt förs bolag på chassienumret.
Hejs
Claes 105
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Nu var det ett tag sedan jag hämtade bil sist men så har har jag för mig att det var då.
Gul är väl 1 Vecka trafikförsäkring betalt i tyskland å Röd är 1 månad.

Skylten har utgångsdatum i det färgade fältet.
Svensk trafikförsäkring på ett chassi nr var inte godkänt för att få ut en gul/röd skylt trots faxat försäkringsbevis till registrerings kontoret osv la 2 dagar i Bad oldesloe för några år sedan.

Principen är åk med handlarplåt eller tidigare ägarens till registreringskontoret tidigare ägarens plåt ska makuleras när bilen byter ägare eller ställs av. var där i god tid på morgonen förr kunde man inte ta nummerlapp efter 12. när man har förklarat att man ska bli ägare å vill ha tillfällig skylt får man ett papper som man tar med sig till företaget som säljer trafikförsäkring en bit bort till oskäligt pris...1 vecka billig röd 1 månad sedan när man har betalt å fått ett stämplat försäkringsbevis är det tillbaks till ruta 1 å visa försäkringen få en stämpel å sen över gatan för å göra nr skylt sedan tillbaks å ha en handläggare som tittar när man monterar skylten på bilen sedan får man en stämpel till sedan är det klart.

förr fick man inte köra på gul skylt i danmark men röd gick bra. fråga mig inte varför å vad som gäller idag. svensk grönskylt har vi kört i tyskland utan böter men i Danmark har det blivit böter i färjelägret i rödby.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
någon gån har jag faxat en kopia på passet å då har handlaren kunnat ta ut plåt innan man kommer problemet är att man blir ju lite låst o man redan betalt registrering å försäkring innan man sett bilen men kan handlaren hjälpa till med å få ut en gul skylt för 3500 så tycker jag det är helt ok pris. vill minnas att allt gick på ca 400e 2013 när jag tog hem en personbil dock med röd skylt å 50e i driks till handlaren som hjälpte mig på registreringskontoret
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Kanske dags för dig att friska upp kunskapen, genom att ta reda på vad som gäller idag och inte svamla om vad som gällde 2013 och fram till sista mars 2015. NYA regler gäller från den 1/4 2015!

Hur svårt kan det vara?

Gula tyska korttidsskyltar nu giltiga i Sverige

om du läser frågeställningen som trådstartaren har så tycker jag ändå att mitt svar ger mer info än länken hos transportstyrelsen. det kan ju ge en bild av vad det innebär att skaffa en sådan skylt. å vad man då kan vara beredd att betala för om bilhandlaren står med den. vad som gäller för röd bård idag har jag inte kollat på den kanske har spelat ut sin rätt
 
Toppen