• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hinner vi göra något åt CO2 i atmosfären?

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
I denna jämförelse är vi alla amatörer:
Tolv gånger per år går EU-parlamentets flyttkarusell mellan Bryssel och Strasbourg.
Kostnad cirka 2 miljarder kronor per år. Miljöpåverkan motsvarar cirka 10 000 flygningar över Atlanten, varje år.

M
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Månen påverkar jorden, det vet vi. Ebb och flod, kända begrepp som höjer och sänker vattnet, men också höjer och sänker land (kanske mindre känt).
Månen har fasförskjutning, som innebär att det tar drygt 18 år att återkomma till samma punkt igen. Man läser aldrig något om att månen har inverkan på klimatet. Gör den det?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Den största inverkan/påverkan på klimatet månen skulle kunna göra var om den lämnade sin förutbestämda bana efter en kollision med en större asteroid och försvann ut i världsrymden.Det skulle få katastrofala konsekvenser,säkert slutet för mänskligheten. Jorden skulle börja rotera mycket fortare m.m.
Risken för en sådan kollision kan astronomer räkna ut men hur klimatet kommer att förändras är svårare. IPCC:s datormodeller har inte klarat av det, enligt många forskare,Man har heller inte klarat av att förklara klimatförändringar bakåt i tiden före och efter olika istider.
Åke.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Jag tänker nog som dig varför skall vi i Sverige behöva bry oss om utsläpp från våra kära privata fordon det påverkar ju bara utsläppen marginellt i världen.
Nu är det förvisso inte så jag tänker alls, utan ganska precis tvärt om.
Min poäng med svaret till den andra skribenten var att jag sover med gott samvete trots mitt tyngre användande av fossila drivmedel då jag klimatkompenserar inom andra områden jämfört med genomsnittet av hushållen i Sverige.
Det är ju lite upp till var och en att avgöra vad som ryms inom ens samvete, personligen "städade" jag upp klimat- och miljömässigt innan jag köpte pickisen att köra sten med.

Jag använder svenska ord när jag vill föra en seriös debatt, men visst det ser ju häftigt ut med alla främmande uttryck eller är det östgötska ord.
Ad Hominem argumentation klär ingen, speciellt inte den som klagar på någons språkbruk och sedan slarvar med den grammatiska uppbyggnaden av sitt eget argument.
 
Senast ändrad:

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
I denna jämförelse är vi alla amatörer:
Tolv gånger per år går EU-parlamentets flyttkarusell mellan Bryssel och Strasbourg.
Kostnad cirka 2 miljarder kronor per år. Miljöpåverkan motsvarar cirka 10 000 flygningar över Atlanten, varje år.

M

Det här är en intressant betraktelse som brukar komma upp emellanåt i klimatdebatten, och kanske oftare inom eu-motståndarnas skara.
Det är ju en jäkla mängd skräp dom skjuter ut i luften på årsbasis.
Frågan är vad nettoeffekterna på klimatet har blivit med tanke på att vi har haft fred i Europa sen flygandet började? Krig och krigszoner har en enorm inverkan på både miljö och klimat, både momentant och under lång tid därefter.

Inte som på gamle Djingis tid, hans utrotningskrig fick en nettoeffekt på minus 700 miljoner ton koldioxid ur atmosfären enligt Carnegie Institution’s Department of Global Energy's siffror.

Dags för hästar igen?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag klassifierar nog in i klubben för miljömuppar hos många som skrivit i den här tråden, och kör redan idag omkring med en bil som drar dryga 1.5-1.8 l/mil PLUS en dieselhusbil som är 24 år gammal och hostar go-rök.

Då vårt liv totalt sett har ett mindre foot-print klimat- och miljömässigt än genomsnittsvenskens så sover jag med otroligt gott samvete ändå.

Men tycker du verkligen att det resonemanget hjälper upp miljöproblemen? Om jag minskar i en del av mitt liv, kan jag öka i ett annan del.
Det är väl inget hållbart miljöengagemang?
 
Senast ändrad:

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Men tycker du verkligen att det resonemanget hjälper upp miljöproblemen? Om jag minska i en del av mitt liv kan jag öka i ett annan.
Det är väl inget hållbart miljöengagemang?

Det är egentligen inte ett resonemang för att hjälpa miljöproblemen i sig om man hårddrar det, det är ett sätt att visa på att det finns en gråskala i klimatdebatten som väldigt många av oss ligger i per definition, men ingen argumenterar för. Jag nämde nånstans i början av mitt skrivande i tråden att polariseringen i samhällsdebatten är ett stort problem.

I sak bör en avpolarisering av sakfrågan vara till gagn för allas miljö- och klimatengagemang. Man _kan_ få massor av goda nettoeffekter igenom att faktiskt tillåta folk att leka vid sidan av utan att få pekpinnar kastade i huvudet och samtidigt göra mer klimatsmarta val på annat håll.
En enkel jämförelse kanske kan vara att likställa det med en hållbar bantningskur för nån som är överviktig. Det är på sikt lättast för de allra, allra flesta att gå ner occh bibehålla sin nya vikt om man tillåter sig göra medvetna val och ta den där glassen ibland, bara man samtidigt skärper sig under resten av dagen.

Det vi inte får glömma av är att vi lever i en globaliserad och kapitalistiskt styrd världsekonomi där ständig tillväxt är den enda boten mot en total krasch. Klimatkompensation är det enda som får plats i vårt allas "mycket vill ha mer" någorlunda kvickt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men det blir ju ingen nettoeffekt om man resonerar så, jag har lyckats få ned energiförbrukningen på vår bostad till ungefär hälften av en genomsnittsvilla, men jag köper ju inte en bil som drar 1,5.-2 liter milen för det, inte heller sätter jag mej på ett flygplan och åker till t.ex. Barcelona över helgen, för då är ju inget vunnet med ansträngningarna?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det går aldrig att kompensera ett utsläpp , ett utsläpp är ett utsläpp hur man än vrider och vander på det men å andra sidan kan det vara skojsamt att lura sig själv
Skattebefriade husbilar producerar väl inga utsläpp, annars hade dom varit tvungna till någon form av kompensation. ...eller är det så att TS skojar med staten genom uteblivna (CO2 & NOx) skatteintäkter(?).

tenor.gif
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Frågan gällde vem som avlönade forskarna och vanligen är det respektive universitet/högskola.

Det är viktigt att veta att bara för att man är anställd forskare vid en högskola, är det långt ifrån säkert att forskningsrönen är opartiska, det beror på vilka förutsättningar beställaren har givit till högskolan och forskaren.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är viktigt att veta att bara för att man är anställd forskare vid en högskola, är det långt ifrån säkert att forskningsrönen är opartiska, det beror på vilka förutsättningar beställaren har givit till högskolan och forskaren.
Är du själv forskare eftersom du tydligen vet detta?
 
Toppen