• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hinner vi göra något åt CO2 i atmosfären?

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vad är det för konstigt med att värmen ökar? Den varierar i cykler hela tiden, det är många faktorer som påverkar värmetalet på en plats. Totalt sett har solfläcksaktiviteten stor inverkan på värmetalet och för våran del i Norden påverkar Golfströmmen mycket beroende på vilken riktning slutänden på den har.
Du kanske missade filmen lite tidigare i tråden, den från 60 minutes?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Press och Tv är nog de sista man ska inhämta fakta ifrån, de är oftast vinklade och försöker att påverka i en viss riktning.
Det räcker med att ta del av någon någon utrikes media för att få en helt annan bild av samma fråga.
Jag har en känsla av att media är ganska enig i denna frågan men tyvärr inte alla som sitter på styrande poster. Å andra sidan är det inte bara energiomställningen som de inte förstår sig på!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men att de stora media är överens är ju ingen garanti för sanning, de hämtar ju alla sina uppgifter från samma nyhetssiter.
Och nyheterna vinklas i den riktning som "gäller" för tillfället. Just nu är det väl "Gretaeffekten" som gäller, och då kommer ingen som är kritisk fram, för hon är ung, söt och duktig..? Men tillräckligt kunnig?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Men att de stora media är överens är ju ingen garanti för sanning, de hämtar ju alla sina uppgifter från samma nyhetssiter.
Och nyheterna vinklas i den riktning som "gäller" för tillfället. Just nu är det väl "Gretaeffekten" som gäller, och då kommer ingen som är kritisk fram, för hon är ung, söt och duktig..? Men tillräckligt kunnig?
Hur vet du att alla medier hämtar uppgifter från samma nyhetssiter? Är du journalist? Och att alla nyheter vinklas? Var hittar du de uppgifter som du bygger dina åsikter på? Egen forskning kanske?
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Hur vet du att alla medier hämtar uppgifter från samma nyhetssiter? Är du journalist? Och att alla nyheter vinklas? Var hittar du de uppgifter som du bygger dina åsikter på? Egen forskning kanske?
Kan man inte inse att pressen de senaste månaden har varit väldigt vinklad med ett syfte, det trodde jag alla var införstådda med. Jag har nästan slutat trott på Sveriges radios opartiskhet.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Du kanske missade filmen lite tidigare i tråden, den från 60 minutes?
Frågan är vad man kan dra för slutsatser av filmen? Det verkar inte vara någon tvekan om att de öarna som visas på ganska kort tid har sjunkit eller att vattnet har stigit. Eftersom IPPC anger att den årliga genomsnittliga höjningen av havsnivån för närvarande är ca 3 mm per år (3 cm på 10 år) så kan ju det inte vara förklaringen till att öar "försvinner" som det beskrivs i filmen. Där verkar det ju vara uppåt 1 m på 10 år. Är det istället havsbotten som sjunker där eller vind och strömmar som drar med sig sand?

/CG
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Inse = tycka, tro, gissa. Vinklad? vilken tidning läser du? Det finns några att välja mellan och inte har dom samma frågor. Du får börja läsa lite fler tidningar. Vilket skulle tidningarnas syfte vara? Och har verkligen alla tidningar samma syfte?
Och SRs opartiskhet kan man förstås fundera över, i riksdagsvalet gav de tydligen större utrymme till högerpartierna än till övriga partier.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Frågan är vad man kan dra för slutsatser av filmen? Det verkar inte vara någon tvekan om att de öarna som visas på ganska kort tid har sjunkit eller att vattnet har stigit. Eftersom IPPC anger att den årliga genomsnittliga höjningen av havsnivån för närvarande är ca 3 mm per år (3 cm på 10 år) så kan ju det inte vara förklaringen till att öar "försvinner" som det beskrivs i filmen. Där verkar det ju vara uppåt 1 m på 10 år. Är det istället havsbotten som sjunker där eller vind och strömmar som drar med sig sand?

/CG
Tror faktiskt att dom svarar på dina frågor i filmen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hur vet du att alla medier hämtar uppgifter från samma nyhetssiter? Är du journalist? Och att alla nyheter vinklas? Var hittar du de uppgifter som du bygger dina åsikter på? Egen forskning kanske?

Om du följer lite olika nyhetsmedia, radio, tv, tidningar, så kan du se att samma nyheter dyker upp med i stort sett samma vinklingar och källor samma dag, tror du det beror på att dom har gjort sin journalistiska uppgift och granskat och kollat materialet kritiskt, och ändå kommit ut samma dag med sina mycket lika slutsatser, då är du mer än lovligt naiv.
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Om du följer lite olika nyhetsmedia, radio, tv, tidningar, så kan du se att samma nyheter dyker upp med i stort sett samma vinklingar och källor samma dag, tror du det beror på att dom har gjort sin journalistiska uppgift och granskat och kollat materialet kritiskt och ändå kommit ut samma dag med sina mycket lika slutsatser, då är du mer än lovligt naiv.
Det var en tung pressforskning som du redovisar! Och notera att jag inte kallar dig naiv.
 
Senast ändrad:

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Inse = tycka, tro, gissa. Vinklad? vilken tidning läser du? Det finns några att välja mellan och inte har dom samma frågor. Du får börja läsa lite fler tidningar. Vilket skulle tidningarnas syfte vara? Och har verkligen alla tidningar samma syfte?
Och SRs opartiskhet kan man förstås fundera över, i riksdagsvalet gav de tydligen större utrymme till högerpartierna än till övriga partier.
Vad grundar du detta påstående på SR,s vart ju till och med fällda av pressombudsmanen både radions kanal 3 och i debatt program i tv.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Du kan tex läsa en artikel från Institutet för mediestudier vid Göteborgs Universitet i GP:
Inga belägg för att SD missgynnats av medierna i valrörelsen
Där framgår hur som helst att högerpartier inte missgynnades i valrörelsen 2018. Det var den forskningen jag syftade på.
Vi har tydligen två olika källfakta att tolka, som ofta kan man hitta det som stämmer med vad man själv vill bara man söker. Vad jag blev fundersam på när jag kollade valanalys.se var att dom flesta som röstade miljöpartiet procentuellt bor i Stockholm och inte i glesbygd. Är dom mer upplysta än vi på landsbygden?
 
E

ericssonc52

Guest
Oj oj nu får vi döpa om tråden till bara politik snart,ska man sälja och köpa båt nu då istället när vattnet stiger eller räcker det med nya gummistövlar,ah föresten vi har ju bara tio år kvar så skitsamma.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vi har tydligen två olika källfakta att tolka, som ofta kan man hitta det som stämmer med vad man själv vill bara man söker. Vad jag blev fundersam på när jag kollade valanalys.se var att dom flesta som röstade miljöpartiet procentuellt bor i Stockholm och inte i glesbygd. Är dom mer upplysta än vi på landsbygden?
Vad är det du inte förstår i forskningen från Göteborgs universitet?
Och vad har det att göra med vilka som röstar på mp?
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Tidningarnas primära syfte är att sälja tidningar, säljer de inte tidningar finns de inte kvar. För att sälja gäller det att skapa intresse för folk att läsa.
Märkligt att de fortfarande finns kvar eftersom de inte säljer papperstidningen längre!
Hur går detta ihop?
 
Toppen