• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hinner vi göra något åt CO2 i atmosfären?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Men snälla "Knarrevik" man ska ju för fan dubblera utsläppen och detta med hjälp av "utsläppsrätter" jag kan inte få det till att minska utsläppen i alla fall inte vid raffinaderiet
Men nu tänker i alla fall jag och kära hustrun "skita" i allt vad klimat heter för ikväll för nu vankas det Matjessill, färskpära, gräddfil och gräslök med därtill hörande pilsner samt en suuup i vardera ben, skål å tack som "Janne Wengman" sa
Må väl på Er alla hälsar
Hasse
Om man tar med hela kedjan med tillverkning och användning så minskas koldioxidutsläpp och svavelutsläpp med Preemraffs utbyggnad. Koldioxidutsläpp drabbar inte de närboende, det gör däremot obehagliga luktstötar när vinden ligger på, bl.a. mig själv.
Kan Preemraff komma till rätta med detta problem är det en winwin-situation för alla inblandade med både utsläpp och sysselsättning.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Knarrevik Du skriver att koldioxidutsläpp inte drabbar närboende, nej det är möjligt men det drabbar atmosfären och klimatet och detta möjliggörs av "utsläppsrätter" skål på Dig och en fin helg hälsar
Hasse
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
"Men Kina då??!!!??"
"Sverige betyder inget i den samlade globala utsläppsmängden".

Klimatskeptikernas favoritmeningar nummer ett och två.

Jag tänker lite annorlunda kring den argumentationen.

Dels så beror Kinas (och resten av Asiens) ökande utsläpp till stor del på att i princip all egentligen tillverkningsindustri har hamnat där. Vi vill ha en global kapitalistisk marknad och billig lyxkonsumtion, så det är klart att tillverkningen hamnar där människors löner går att pressa så hårt så möjligt. Sluta köpa importprodukter, problemet löser sig självt.

Den andra delen handlar också om pengar och kapital, men från en annan infallsvinkel.
De länder som redan är rika har gjort extrem åverkan på naturen under tiden vi jobbat upp oss igenom industrialiseringen. Vi kan ju ta Östersjön som exempel. Det är vi som skitat ner den, ingen annan.
Om den någonsin blir återställd till nivåer kring förra seklets början (eller pre-industriellt) är oklart.
Att KRÄVA att länder som fortfarande kan sägas vara i utvecklingsstadiet industriellt och ekonomiskt ska ge fasen i det bara för att vi har råkar komma på att det skitar ner i naturen är helt orimligt.

Därför behöver västvärlden dels gå i bräschen för miljöarbete på hemmaplan, och dels exportera kunnande, monetärt bistånd och ett "grönt tänk" till de länder som ligger efter i tåget.

Den riktiga katastrofen består i att länder där kunnande, ekonomi och förutsättningar finns fortsatt skitar enligt devisen "mycket vill ha mer". Nordamerikansk fracking till exempel.

(Angående att kärnkraft är rent. Harrisburg, Tjernobyl och Fukushima.)
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
"Men Kina då??!!!??"
"Sverige betyder inget i den samlade globala utsläppsmängden".

Klimatskeptikernas favoritmeningar nummer ett och två.

Jag tänker lite annorlunda kring den argumentationen.

Dels så beror Kinas (och resten av Asiens) ökande utsläpp till stor del på att i princip all egentligen tillverkningsindustri har hamnat där. Vi vill ha en global kapitalistisk marknad och billig lyxkonsumtion, så det är klart att tillverkningen hamnar där människors löner går att pressa så hårt så möjligt. Sluta köpa importprodukter, problemet löser sig självt.

Den andra delen handlar också om pengar och kapital, men från en annan infallsvinkel.
De länder som redan är rika har gjort extrem åverkan på naturen under tiden vi jobbat upp oss igenom industrialiseringen. Vi kan ju ta Östersjön som exempel. Det är vi som skitat ner den, ingen annan.
Om den någonsin blir återställd till nivåer kring förra seklets början (eller pre-industriellt) är oklart.
Att KRÄVA att länder som fortfarande kan sägas vara i utvecklingsstadiet industriellt och ekonomiskt ska ge fasen i det bara för att vi har råkar komma på att det skitar ner i naturen är helt orimligt.

Därför behöver västvärlden dels gå i bräschen för miljöarbete på hemmaplan, och dels exportera kunnande, monetärt bistånd och ett "grönt tänk" till de länder som ligger efter i tåget.

Den riktiga katastrofen består i att länder där kunnande, ekonomi och förutsättningar finns fortsatt skitar enligt devisen "mycket vill ha mer". Nordamerikansk fracking till exempel.

(Angående att kärnkraft är rent. Harrisburg, Tjernobyl och Fukushima.)
Jag är säker på att inte Kina på något sätt påverkas av vårt miljö arbete utan det som kan påverka är endast om vi avstår att handla deras produkter. Men detta blir nog svårt då dom tagit över stor del av svenska företag och flyttat tillverkningen till Kina.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Knarrevik Du skriver att koldioxidutsläpp inte drabbar närboende, nej det är möjligt men det drabbar atmosfären och klimatet och detta möjliggörs av "utsläppsrätter" skål på Dig och en fin helg hälsar
Hasse
Värsta utsläppen sker när bränslet förbränns i våra fordon!
Inte bara koldioxid utan även partiklar, kväveoxider och svavelutsläpp även om det sistnämnda har minskat radikalt tack vare Preemraff.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag ser koldioxidutsläppen som det minsta problemet då vi ligger på låga nivåer, så låga att det i kommersiella växthusanläggningar tillsätts koldioxid för att de naturliga värdena är för låga för att vara optimala för växtligheten.
Det är heller inte så lätt att öka de naturliga halterna, ökar koldioxidhalten så ökar även växtligheten som i sin tur absorberar koldioxid.
Koldioxid är dock tacksamt att beskatta vilket verkar vara huvudsyftet, vi som bedriver odlingar och har tillräcklig mängd träd har ett minusutsläpp när det gäller koldioxid, ändock ska man betala samma skatt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Förstår inte hur du kan omnämna Preemraff som du gör? Du har ju alltid varit på den rätta sidan.
Så stort blir Preems klimatfarliga utsläpp
Åke
Jag är för nollutsläpp men eftersom det inte sker över en natt så är minskade utsläpp det näst bästa alternativet. Allt som minskar utsläpp i olika former är av godo och Preemraffs inblandning av förnyelsebart är ett framsteg i väntan på något bättre.
Vem vet, kanske är nästa steg helt utan crackning av råoljan?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jojo lagomt före EU-valet utlöser man klimatnödläge , är det bara jag som reagerar ??? Tänk så lägligt det kom (för vissa partier)
Vem bryr sig om politik när vår och kommande generationers hälsa står på spel?
Jag förstår inte din inställning att göra politik av en sådan viktig fråga!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ja vem ska man lyssna på?... Lennart
Visst är det fantastiskt att kunna lyssna på "kunnigt folk" som berättar precis så som man vill höra det. Jag offrade min tid (istället för att göra nytta i hemmet) och lyssnade på hela intervjun, helt fantastiskt! ;) Nu behöver jag inte göra annat än öppna fönstret och se att allt är "normalt" och att ingen undergång kommer att inträffa varken om 5, 12, eller 30 år. Allt tack vare tekn. dr Lars Bern som disputerade 1976 i rapsoljehydrering*, tyvärr inte i CO2 & klimatfrågor...

Senaste nytt: Mariestad bjuder på gratis vätgas till behövande som använder bränsleceller till att ladda batterier med. Nu börjar det bli riktigt intressant även för oss husbilsåkare.

* källa: Wikipedia

PS. Ja, jag har faktiskt lämnat mitt "lilla" ekonomiska bidrag till Wikipedias fortlevnad och kan nyttja den med gott samvete. DS.
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Visst är det fantastiskt att kunna lyssna på "kunnigt folk" som berättar precis så som man vill höra det. Jag offrade min tid (istället för att göra nytta i hemmet) och lyssnade på hela intervjun, helt fantastiskt! ;) Nu behöver jag inte göra annat än öppna fönstret och se att allt är "normalt" och att ingen undergång kommer att inträffa varken om 5, 12, eller 30 år. Allt tack vare tekn. dr Lars Bern som disputerade 1976 i rapsoljehydrering*, tyvärr inte i CO2 & klimatfrågor...

Senaste nytt: Mariestad bjuder på gratis vätgas till behövande som använder bränsleceller till att ladda batterier med. Nu börjar det bli riktigt intressant även för oss husbilsåkare.

* källa: Wikipedia

PS. Ja, jag har faktiskt lämnat mitt "lilla" ekonomiska bidrag till Wikipedias fortlevnad och kan nyttja den med gott samvete. DS.
Det där med rapsoljehydrering verkar ju ge fullständigt oanade extrakunskaper. Han vet tydligen också att överdriven (?) vaccination inte är bra. Men det känns tryggt det där med klimatet och dom där andra (b-)forskarna har tydligen fått allt om bakfoten. Så var det med det. Case closed och kör på som vanligt, eller.....
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Vi brukar vara en månad i Spanien varje vår. i år blev det sent Mars och April, mycket kyligare än vanligt.
Då vi utav någon konstig anledning inte får in SVT söder om Narbonne så brukar vi titta på TV Polonia eftersom hustrun har Polska som modersmål och jag förstår lite.Under denna tid nämndes inte någonting om klimat på Polsk TV. Vi kollade givetvis inte allt men när man ser på ett Svenskt nyhetsprogram så kommer det nästan dagligen upp något om klimatet.Polen som har så stora möjligheter att minska utsläpp pratar inte om det medan vi som i jämförelse släpper ut väldigt lite tror att jorden går under om 10 år.
Vi var i Florida i December, mycket kallare än vanligt. Vi var i Boston nu i Maj, mycket kallt och regnigt. En kvinna sade en av de få soliga dagarna, Äntligen sol, det har regnat i två månader.
Jag tror på klimatförändring, klimatet har väl alltid förändrats, däremot tror jag inte att vi människor kan påverka det i någon högre grad. I Mariestad där jag bor tycker jag inte det är något problem om det blir ett par grader varmare och när jag hälsar på släktingar i South Carolina så kvittar det lite om det är 34 eller 36 grader varmt. Jag har varit i Söderhavet för många år sedan men såg inga korallrev då så om de bleknar berör det mig väldigt lite, Glaciärer som kalvar, inget nytt, redan Titanic hade bekymmer med isberg.
och till sist om Preem i Lysekil och deras utbyggnad, blir det nej i Sverige så blir det väl i Norge, Utsläppen flyttar 10 mil västerut och hamnar med västliga vindar i ???
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vi brukar vara en månad i Spanien varje vår. i år blev det sent Mars och April, mycket kyligare än vanligt.
Då vi utav någon konstig anledning inte får in SVT söder om Narbonne så brukar vi titta på TV Polonia eftersom hustrun har Polska som modersmål och jag förstår lite.Under denna tid nämndes inte någonting om klimat på Polsk TV. Vi kollade givetvis inte allt men när man ser på ett Svenskt nyhetsprogram så kommer det nästan dagligen upp något om klimatet.Polen som har så stora möjligheter att minska utsläpp pratar inte om det medan vi som i jämförelse släpper ut väldigt lite tror att jorden går under om 10 år.
Vi var i Florida i December, mycket kallare än vanligt. Vi var i Boston nu i Maj, mycket kallt och regnigt. En kvinna sade en av de få soliga dagarna, Äntligen sol, det har regnat i två månader.
Jag tror på klimatförändring, klimatet har väl alltid förändrats, däremot tror jag inte att vi människor kan påverka det i någon högre grad. I Mariestad där jag bor tycker jag inte det är något problem om det blir ett par grader varmare och när jag hälsar på släktingar i South Carolina så kvittar det lite om det är 34 eller 36 grader varmt. Jag har varit i Söderhavet för många år sedan men såg inga korallrev då så om de bleknar berör det mig väldigt lite, Glaciärer som kalvar, inget nytt, redan Titanic hade bekymmer med isberg.
och till sist om Preem i Lysekil och deras utbyggnad, blir det nej i Sverige så blir det väl i Norge, Utsläppen flyttar 10 mil västerut och hamnar med västliga vindar i ???
Har du också doktorerat på rapsoljehydrering?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Koraller växer oerhört långsamt, rätt konstigt att man fått plockat upp dessa för att ha i sina akvarier.

Jag har dykt på Maldiverna före och efter det att temperaturen steg några grader i havet.
Först var det som att dyka i en blomsteraffär med massor med svampliknade formationer som dom färgglada fiskarna kunde gömma sig under. Efter temperaturhöjningen var det som att dyka ner till en kyrkogård som brunnit ner, det var som att dyka ner och titta på aska och inte bara någonting som hade bleknat, det var väldigt sorgligt. Den enda fördelen var att inga fiskar kunde gömma sig så man såg ännu mer av dom, men dom små fiskarna kommer bli ett lätt byte för dom större rovfiskarna och hur det påverkar på sikt vet jag inte.

Kan det verkligen varit temperaturförändringar i havet tidigare, folk nämner att det är cykler, men då måste det väll varit för flera tusen år sedan för dom där korallerna växer inte upp som svamparna i skogen.
Dykcentret försökte påstå att korallreven hade börjat hämta sig men det var nog mest för att förhindra ryktet om att det var meningslöst att åka till Maldiverna för att dyka.



Vi har under väldigt många år använt tygpåsar för att bära hem maten i, det har ju miljönissarna spridit ut att så gör en sann miljövän, som vanligt utan att veta vad deras ryktesspridning innebär.
Vi som handlar 1 gång i veckan måste använda våra tygpåsar i 125 år för att komma ner i samma miljö- och klimatpåverkan som en vanlig plastpåse. Kanske inte vi, för vi har sytt våra påsar ifrån kraftigt gardintyg som skulle kasseras,men andra personer kanske tänker att vi är riktiga miljöbovar som nu bär hem maten i tygkassar. :( Vi får nog brodera in texten återvunna gardiner på påsarna.
Tygkasse eller plastpåse – vad är värst?

Dom gillar att kalla oss klimatförnekare och att vi är rädda för den nya framtiden för att vi inte köper deras fabricerade påståenden med hull och hår som ex elbilar. Fast egentligen är det nog miljömupparna som är rädda för framtiden, dom försöker ändra på vårt sätt att leva utan att dom själva ska behöva ändra på sig, dom vill nog ha som det alltid har varit deras korta tid på jorden och det om något är väll att vara rädd för framtiden.

Tänk om nu miljömupparna för en gångs skull kunde ha rätt i sina påståenden så vi normala verkligen gör rätt saker för miljön. Det var ju inte länge sen man skulle köpa dieselbil före bensinbil och sen ändras det till att man hellre ska köpa bensinbil "Trots lägre koldioxidutsläpp betraktas dieselbilar som mindre önskvärda, särskilt i tätorter på grund av högre kväveoxidutsläpp" och nu sprids lögnen om att det är elbil man ska ha trots att den inte är miljövänligare.

Alla jag har pratat med säger ingenting om vilken fantastik elbil dom har köpt för att den skonar miljön, men alla nämner att dom laddar den gratis på jobbet eller Ica.Maxi. Men när skatteinkomsterna från diesel/bensinåkarna sluta komma in till staten så blir det förmånsvärden för att man laddar den på jobbet och sen kommer det en skyhög kilometerskatt. Kvar står den stora förloraren vi människor som har masstillverkat ytterligare saker som inte gynnar vår miljö.
Dieselmotorn allt miljövänligare | SvD
Bilfrågan: Ska jag välja diesel eller bensin?

Det vore faktiskt klädsammare att ni miljömuppar vilka ni nu än må vara säljer husbilen och flyttar/cyklar till Kina och där försöker påverka regeringen, det skulle iallafall göra mer nytta än här. Dessutom skulle ni gå från att vara en miljömupp till att vara en riktig miljökämpe.:)
 
Toppen