• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hinner vi göra något åt CO2 i atmosfären?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Samtidigt bygger Kina ut solcellsparkerna i ännu högre grad!
Kina har satsat stort på att utveckla sina förnybara energikällor. Landet är inte bara största producent av vindkraft i världen – Kina är även ledande producent av solenergi.
Visa bilaga 172612

Det med solkraften är ju fantastiskt bra men deras planerade utbyggnad av kolkraten tycker jag förtar uppfattningen om att Kina arbetar hårt med miljövård som solkraften skall visa. Troligtvis är deras solkraftsprojekt bara ett spel för gallerierna för att få tyst på omvärlden.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej i tråden ! Klimatkompensation, klimatavtryck och allt vad det heter är väl mer eller mindre bra, men hur fan kan "utsläppsrätter" kompensera för någonting över huvud taget, där styr pengarna
Preemraff köper sin dubblering av utsläpp med just dessa "rätter" om det nu blir någon utbyggnad, (den som lever får Te som Lipton sa)
Må väl där ute
Hasse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Samtidigt bygger Kina ut solcellsparkerna i ännu högre grad!
Kina har satsat stort på att utveckla sina förnybara energikällor. Landet är inte bara största producent av vindkraft i världen – Kina är även ledande producent av solenergi.
Visa bilaga 172612

Detta upprepar du ständigt, huvudleveranserna av el i Kina kommer inom all överskådlig framtid att komma från kolkraft, vad jag förstår bygger man redan ca 400 kolkraftverk, och planerar ytterligare 2000?! Om detta är riktigt har det ingen som helst betydelse hur vi här i Sverige späker oss, eller om vi helt utplånar oss, det kommer överhuvudtaget inte att märkas på utsläppen i världen.
 
Senast ändrad:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Detta upprepar du ständigt, huvudleveranserna av el i Kina kommer inom all överskådlig framtid att komma från kolkraft, vad jag förstår bygger man redan ca 400 kolkraftverk, och planerar ytterligare 2000?! Om detta är riktigt har det ingen som helst betydelse hur vi här i Sverige späker oss, eller om vi helt utplånar oss, det kommer inte att överhuvudtaget inte att märkas på utsläppen i världen.
Håller med dig fullständigt , är det Sverige eller Världen som ska "räddas" hela debatten är helt sjuk , hur fan skall detta sluta egentligen ? Ska vi bygga en bubbla runt Sverige
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Tack igen K676, nu börjar det likna något. I.o.f.s. bara 7 kommuner men tydligen några av dom mest intressanta kommunerna för att söka uran i. Men att kalla det stort kommunupprop är väl lite att ta i? Fortfarande 283 kommuner som inte sagt nej.
Så får vi se om politikerna håller sina löften eller om det blir som det blev med våra dieselmiljöbilar.
Men trots det tycks det finnas kvar cirka 225 undersökningstillstånd för uranprospektering i stora delar av Sverige, främst i Västergötland, Jämtland samt i Norrbottens och Västerbottens inland.
Uranjakt i Sverige
Nu ska jag lasta kombin med hundar, mat och lite god dricka och ta mig ner till båten. Det är dags för premiärturen för året.
Det var lite O.T men jag vill passa på tillfället att önska er alla en trevlig helg. :)
Det beror väl på lite hur man jämför om det är många kommuner eller inte. Det finns de här kommunerna med brytvärda mängder uran och samtliga säger nej, 100% är väl rätt många ändå. Glöm inte flytvästen, go tur!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Preemraff köper sin dubblering av utsläpp med just dessa "rätter" om det nu blir någon utbyggnad, (den som lever får Te som Lipton sa)
Må väl där ute
Hasse
Nu handlar ju inte Preemraffs utbyggnad i första hand om pengar utan om att minska utsläpp när bränslet förbränns i diverse fordon. Naturligtvis måste finanserna gå ihop.
Enligt Peter Abrahamsson pågår flera projekt i syfte att minska utsläppen av koldioxid. Det handlar bland annat om att öka mängden förnyelsebara bränslen i bensin och diesel och utveckla metoder där koldioxid fångas in in och lagras i bergrum.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Enligt uppgift kan man köra "rätt" typ av kärnkraftverk på dagens avfall i ett par hundra år. Problemet är väl närmast att få fart på anläggningsverksamheten, det tar tid att bygga nya verk.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Enligt uppgift kan man köra "rätt" typ av kärnkraftverk på dagens avfall i ett par hundra år. Problemet är väl närmast att få fart på anläggningsverksamheten, det tar tid att bygga nya verk.
Hur lång tid tar det? Ett ”vanligt” kärnkraftverks tidplan, som ändrats flera gånger, ser så här ut:
Tidplanen har justerats flera gånger men angavs i december 2018 vara byggstart 2021 och kommersiell drift 2028.[6]
Det avser det senaste som ska byggas i Finland. Det du skriver om brukar väl kallas 4:e generationens och finns väl inte överhuvudtaget. Inte ens de varmaste förespråkarna tror väl inte på snabba lösningar. Sen är det förstås en annan fråga om vi behöver kärnkraft. Tillåtet att bygga är det såvitt bekant men inget bolag verkar tro att det kan bli lönsamt.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det du skriver om brukar väl kallas 4:e generationens och finns väl inte överhuvudtaget.
Jag såg nyligen i en artikel om US Navy atomdrivna fartyg att de har vad som kallas 4:e generationens reaktorer. Reaktortypen har funnits länge, men bara för speciella ändamål, tydligen. Frågan är ju om vi ska göra någonting eller ingenting, och i fallet någonting är ju en startsträcka på 10-20 år bättre än ingenting ;)

/Ingvar
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Nu handlar ju inte Preemraffs utbyggnad i första hand om pengar utan om att minska utsläpp när bränslet förbränns i diverse fordon. Naturligtvis måste finanserna gå ihop.
Enligt Peter Abrahamsson pågår flera projekt i syfte att minska utsläppen av koldioxid. Det handlar bland annat om att öka mängden förnyelsebara bränslen i bensin och diesel och utveckla metoder där koldioxid fångas in in och lagras i bergrum.

Men snälla "Knarrevik" man ska ju för fan dubblera utsläppen och detta med hjälp av "utsläppsrätter" jag kan inte få det till att minska utsläppen i alla fall inte vid raffinaderiet
Men nu tänker i alla fall jag och kära hustrun "skita" i allt vad klimat heter för ikväll för nu vankas det Matjessill, färskpära, gräddfil och gräslök med därtill hörande pilsner samt en suuup i vardera ben, skål å tack som "Janne Wengman" sa
Må väl på Er alla hälsar
Hasse
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ingen nämner Carbon Engineering från Kanada, ett företag som kommit på (och testat) hur man återvinner CO2 från atmosfären och samtidigt omvandla gasen till bränsle. Är det för tidigt att jubla högljutt?

Kommentar:
Som jag uppfattar det hela, CE har fått i dagarna 68 miljoner dollar för att kommersialisera processen som går ut på att behandla CO2 direkt ur atmosfären, för under 100$/ton. Tekniken verkar ha funnits ett tag och är beprövad, det enda som fattades var "lite" start-pengar för att göra återvinningen lönsam och storskalig. Kan uppfinningen rädda vår planet och bl.a. skicka våra barn tillbaka till skolan för att lära sig bra saker istället för att protestera på gator och torg?

Processen sker i 3 steg:
upload_2019-5-24_20-47-5.png
1) CO2 samlas direkt från atmosfären (jag tror det blir omgivande luft)
2) Man använder solenergi för att producera väte (H) ur vattnet (H2O)
3) CO2 & väte processas vidare till syre O2 och kolväten (metan, propan, butan eller vad det nu månde vara)
 
Toppen