• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hinner vi göra något åt CO2 i atmosfären?

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Esbjörn, "försurning" känner jag igen från 70-talet då miljöaktivister skapade sig galna tills "man" började kalka sjöar (till min glädje för då började jag med insjöfiske). Man spådde fiskdöd, döda sjöar, alger, sjukdomar och allt som försurningen skulle medföra på lång sikt. Jodå, sjöar bombarderades med kalk från helikoptrar tills "mätningar" kunde påvisa en återgång och att fisken överlevde till sist. Sen blev det tyst om försurningen och då började hagla domedagsprofetior om kärnkraften. Som det kan svänga, kanske dags för en svängig låt?


Försurningen var ett stort miljöhot på 60-70-talet och påverkade många av våra sjöar som inte var belägna i kalk- och lerjordar. Jag var med och undersökte mängder med sjöar där det rådde i princip total fiskdöd men tack vare att man kalkade vattensystemen och vidtog hårda åtgärder, t ex sattes krav på svavelhalten i bl a fossila bränslen i nästan hela Europa. Numer är försurningen nästan ett minne blott, man har iaf bra koll på det. Kraven som ställdes av de olika regeringarna fanns det inget motstånd till bland vår befolkning utan det var i princip bara oljebolagen som satte sig på tvären i början. Samma sak med övergödningen, det var inte befolkningen som behövde vidta åtgärder. Det är betydligt svårare att ta politiska beslut ang växthuseffekten när det riktar sig mot befolkningen, vi måste vänja oss vid förändringarna och ev inskränkningar i vårt leverne och det suger, men vi kommer att klara det också, precis som vi gjort med försurningen, övergödningen och ozonskiktet.
Att jorden kommer gå under inom 10 år är ju inget som våra seriösa miljöforskare påstått men att det blir stora klimatförändringar om vi inte vidtar åtgärder, senast kom en rapport om att om det fortsätter i denna takt kan havsnivån höjas upp till ett par m inom 100 år och då förstår man att det kommer drabba många. Jag skulle gärna rekommendera att man inte lyssnar varken på de värsta miljöförnekarna likväl som på de värsta miljöaktivisterna, ingen av dem har särkilt mycket fakta att redovisa.
 
Senast ändrad:

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Du kan vara lugn, energiomställningen är redan i full gång trots en handfull klimatförnekare i detta forum. Till och med norska oljefonden har upphört med att satsa pengar på olje- och kolaktier.
Hur tänker ni göra i sommar kommer ni köra era husbilar, eller kommer dessa stå stilla med tanke på klimat och onödigt nyttjande av fossila bränslen eller hur djupt sitter detta klimat aggangemang. Du måste ha många fingrar på din hand eller även detta en lite slarvig hantering av siffror.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hoppas alla miljömuppar håller sig hemma på sin parkering i sommar, så det inte blir så förbenat svårt att få plats på populära ställplatser, en annan som fortfarande jobbar hinner ju inte fram på fredagskvällar för att få en egen plats.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Som sagts i tidigare inlägg i andra trådar: 1950 fanns det 2,5 miljarder människor på jorden, nu finns det 7,5 miljarder människor på jorden. Så 5 miljarder har tillkommit på den korta tiden så då är det väl inte konstigt att utsläppen till både atmosfären och till haven har ökat.

Bengt
Nej det är inte konstigt, men menar du att det är ok med all nedskräpning i hav/sjö och natur bara för att vi har blivit många fler på jordkulan, jag tycker inte det
Jag tycker det behövs attityd och beteendeförändring överlag
Hasse
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Hoppas alla miljömuppar håller sig hemma på sin parkering i sommar, så det inte blir så förbenat svårt att få plats på populära ställplatser, en annan som fortfarande jobbar hinner ju inte fram på fredagskvällar för att få en egen plats.

Förstår att jag är en av miljömupparna som du menar, jag har ju jobbat med miljöfrågor sedan 1969 så ingår ju säkert i din klassifiering. Jag vill påstå att jag gör tillräckligt för att minska mitt fotavtryck och har inget dåligt samvete för att ta någons plats på en ställplats och även köra endel med HBn. Ett sätt för er att bidra till minskad miljöpåverkan är ju att sätta upp personliga mål hur man kan bidra till en bättre värld. Det fungerar bra och kommer att sprida sig bland era närmaste. Lycka till!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, det är klart att man försöker göra vad man kan utan att förblöda. Jag har HB & PB, båda diesel men jag sopsorterar väldigt noga, har bergvärme, LED i hela huset mm. Det man reagerar på är att man pratar om förbud, chockhöjda energiskatter, el-fordon mm. Detta kostar gemene man väldigt mycket pengar, pengar som kanske inte alla har. Att just husbilar hamnar i skottgluggen med bl.a Bonus Malus & allt jäkla tjafs om dieselmotorer tycker jag är bedrövligt. I dagens läge är merparten HB-ägare äldre människor som efter ett helt arbetsliv försöker sätta en välförkänt guldkant på sin tillvaro med en HB. Det kan inte vara rätt att dessa skall straffas för detta. Husbilarna är trots allt en väldigt liten minoritet av Sveriges fordonsbestånd men skattas väldigt högt.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Det är mycket "jag kommer ihåg när", "det var minsann fel att" och "haha, miljömupparna är muppiga" under tiden som smärre (bottendöden i Östersjön), medelstora (BP som pissade ut hur många kubik olja det nu var i Mexikanska Golfen) och stora (Asiens hejdlösa framfart, påhejjad av västvärldens omättliga begär av billig lyxkonsumption) pågår.

Det som är så tråkigt i denna debatt, liksom i alla politiskt färgade debatter nu för tiden är att det ska vara så oerhört svart eller vitt. Är du inte med mig så är du dum och ska helst av allt hängas ut offentligt för dina stolleprov, eller varför inte brännas på bål på en gång?

Ta en morot och varva ner lite. Klimatomställningen kommer att ske, nyproduktion av bensin/diesel-bilar är ett minne blott inom ett par decennier och om vi slutar spendera våra inkomster på den globala marknaden så kanske vi slipper en Mad Max-verklighet om ett hundratal år.

Under tiden kommer i alla fall jag njuta av livet och försöka sprida mer glädje, och mindre sopor, omkring mig resten av dagarna jag har kvar här. Alltjämt som jag sopsorterar, kör min bensinslukande Cheva-pickis till tippen med grejorna och köper med mig fairtrade kaffe på macken innan jag svänger in till den lokala äggproducenten för att köpa några plattor eko-ägg på hemvägen.

Vågar vi chansa på att miljömupparna har fel?

/Fredrik
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vågar vi chansa på att miljömupparna har fel?

/Fredrik

Miljökämpar är nog nästan varenda en mer eller mindre, vi sopsorterar och gör vårt yttersta för att minska energianvändningen. Själv har jag minskat energianvändningen i huset med 50%, har även en egenbyggd luftsolfångare.

Men det är skillnad på miljökämpe och miljömupp, en miljömupp lever inte som dom lär och vill att alla andra ska ändra sig och låssas vara bättre än oss andra.

Jag kan lite snabbt ta några ex på miljömuppar utan att nämna någon i klubben.:rolleyes:
Romsons oskattade villaolja som hon körde sitt fartyg med eller den förbjudna och giftiga bottenfärg hon målade på skeppet. Levins familj åker omkring med en monsterbil för att frakta lite sten, trodde faktiskt att en sån människa i dess position använde häst och vagn. Behöver väll inte ens nämna Wetterstrands dagliga flygpendling mellan Sverige-Finland.

Men eftersom jorden går under om 12 år, "märkligt dom flyttar fram undergångsdatumet hela tiden", så rekommenderar jag alla att göra det ni känner för och trivs med, innan det är för sent.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Men det är skillnad på miljökämpe och miljömupp, en miljömupp lever inte som dom lär och vill att alla andra ska ändra sig och låssas vara bättre än oss andra.

Jag kan lite snabbt ta några ex på miljömuppar utan att nämna någon i klubben.:rolleyes:

Det problematiska med exakt den här sortens argumentation är att den enkelt går att extrapolera till vilken organisation, parti eller åsikt som helst och så kör vi ett varv till med elände utan att något som helst har hänt annat än att vi förpestat samhället lite till.

Det tycker jag är beklämmande.
/Fredrik
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Det problematiska med exakt den här sortens argumentation är att den enkelt går att extrapolera till vilken organisation, parti eller åsikt som helst och så kör vi ett varv till med elände utan att något som helst har hänt annat än att vi förpestat samhället lite till.

Det tycker jag är beklämmande.
/Fredrik
Jag tycker du skall läsa nedre delen av det inlägg som du citerade där finns mycket tänkvärda ord. Man skall nog vara förebild om man nu är ledare för miljökämparna.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Jag tycker du skall läsa nedre delen av det inlägg som du citerade där finns mycket tänkvärda ord. Man skall nog vara förebild om man nu är ledare för miljökämparna.

Jag läste hela inlägget men valde att svara på en enskild del.

Det ni egentligen säger är att man måste vara perfekt för att över huvud taget få ha en åsikt och kämpa för den.

Mer än något är just det här problemet med samhället idag. Polariseringen av åsikter och debattklimat. Det är liksom inte ok att ha nån sorts mittfåre-bonnförnuft där man faktiskt kan se en gråskala över huvud taget.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag läste hela inlägget men valde att svara på en enskild del.

Det ni egentligen säger är att man måste vara perfekt för att över huvud taget få ha en åsikt och kämpa för den.

Mer än något är just det här problemet med samhället idag. Polariseringen av åsikter och debattklimat. Det är liksom inte ok att ha nån sorts mittfåre-bonnförnuft där man faktiskt kan se en gråskala över huvud taget.
Det som är avgörande för mitt ställningstagandet är nog hur hårt man driver sin åsikt.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Klimatkompensera har blivit ett verkligt inneord? Man kompenserar sitt utsläpp från fordonet med att sopsortera , solceller , mm mm mm kan man verkligen trolla bort sitt utsläpp på det sättet? Solceller används av de flesta för att sänka sina utgifter för energi och förhoppningsvis tjäna lite stålar på ev överskott är det att kompensera ? Vi har förmodligen ett av världens renaste elkraft , vind, vatten , kärnkraft så där är inte mycket att hämta miljömässigt faktiskt. Sopsortera har vi gjort i åratal så det är inte så värst mycket att hämta där heller listan kan göras lååååååång . Jag tycker att mycket haltar betänkligt
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Klimatkompensera har blivit ett verkligt inneord? Man kompenserar sitt utsläpp från fordonet med att sopsortera , solceller , mm mm mm kan man verkligen trolla bort sitt utsläpp på det sättet? Solceller används av de flesta för att sänka sina utgifter för energi och förhoppningsvis tjäna lite stålar på ev överskott är det att kompensera ? Vi har förmodligen ett av världens renaste elkraft , vind, vatten , kärnkraft så där är inte mycket att hämta miljömässigt faktiskt. Sopsortera har vi gjort i åratal så det är inte så värst mycket att hämta där heller listan kan göras lååååååång . Jag tycker att mycket haltar betänkligt
Angående ditt påstående att kärnkraft är miljömässigt bra rekommenderas en genomläsning av inlägg 89 o 95 (samma om det behövs en gång till :) .
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag läste hela inlägget men valde att svara på en enskild del.

Det ni egentligen säger är att man måste vara perfekt för att över huvud taget få ha en åsikt och kämpa för den.

Mer än något är just det här problemet med samhället idag. Polariseringen av åsikter och debattklimat. Det är liksom inte ok att ha nån sorts mittfåre-bonnförnuft där man faktiskt kan se en gråskala över huvud taget.
Antagligen har du både rätt och fel om att man måste vara perfekt för att få ha en åsikt. Om nu någon mot förmodan skulle vara perfekt, vad det nu innebär, skulle det i alla fall inte vara tillräckligt. Tillräckligt är det bara om du ändrar åsikt alternativt inte driver din åsikt, som någon skriver. Sen får man lätt den uppfattningen att det är de som inte uppfattar att det finns några klimatproblem som har ”rätt” åsikt. Att de åsikterna skulle bli bättre och mer sanna för att man kallar de som har andra åsikter för miljömuppar och andra invektiv säger kanske mer om argumentens styrka. Det är lite trist att polariseringen går ut över debattklimatet.
 
Senast ändrad:
Toppen